Inloggen

Onderzeeboot

CCVX Voorbeeldtentamen 14 | Opgave 3

Opgaven komen van de CCVX-website. Kom je er zelf niet zelf uit? Dan kun je hieronder je vraag stellen. Ook kun je hieronder eerder gestelde vragen over deze opgave vinden.

Vraag a

Het sonargeluid doet er 4,3289 s over om heen én terug te gaan. De afstand tussen de onderzeeboot en de rots wordt dus afgelegd in de helft van deze tijd. Dit is 2,16445 s. In Binas tabel 15A vinden we de geluidssnelheid in zeewater: 1,51·103 ms-1. Met v=s/t vinden we dan voor de afstand

s = v·t = 1,51·103 · 2,16445

s = 3268,3195 m

Dit is afgerond 3,27 km.

Vraag b

Geluidsgolven weerkaatsen nauwelijks aan objecten die kleiner zijn dan de golflengte van het geluid. Voor de golflengte van de sonargolven van 1,8 kHz vinden we

λ = v/f = 1,51·103 / 1,8·103

λ = 0,838888 m

Afgerond 84 cm. Vissen van een halve meter (50 cm) zijn kleiner dan λ en zullen dus nauwelijks te detecteren zijn met de sonar.




Voor de complete uitwerkingen moet je eerst inloggen.









Vraag over "Onderzeeboot"?


    Hou mijn naam verborgen

Eerder gestelde vragen | Onderzeeboot

Op woensdag 19 feb 2025 om 12:13 is de volgende vraag gesteld
als ik bij vraag e sin r = nr/ni · sin i gebruik dan kom ik op een verkeerd antwoord. wanneer moet je de bij vraag e gegeven formule gebruiken en wanneer sin r = nr/ni · sin i deze?

Erik van Munster reageerde op woensdag 19 feb 2025 om 12:50
Ik denk dat je ni en nr verwisseld hebt? Zou namelijk dezelfde formule moeten zijn.

Deniz Yildirim reageerde op woensdag 19 feb 2025 om 19:04
Nee ik heb het gekopieerd uit uw uitwerking van voorbeeldtentamen 13 ‘diamant’

Erik van Munster reageerde op woensdag 19 feb 2025 om 19:32
Ah vandaar. Sorry. Niet goed gekeken. Het verschil met de diamantopgave is dat daar de brekingsindex gegeven is en hier de snelheden. Dit is precies het omgekeerde vandaar dat i en r in de formule omgewisseld staan.

Dus

n1->2 = nr / ni

maar als je kijkt naar de snelheden geldt het omgekeerde

n1->2 = vi / vr

Hierin is vr de snelheid waar de golf naar toe gaat (lucht) en vi de snelheid waar de golf vandaan komt (water)