Eerder gestelde vragen | Pilotentraining voor noodgevallen
Op woensdag 5 apr 2023 om 12:28 is de volgende vraag gesteld
Dag Erik,
Waarom neemt u bij vraag C (a = Δv / Δt = 35 / 0,9 = 38,8889 ms-2) bij delta t =0.9 en niet 1,0 ? En mag je bij vraag f nadat je de versnelling hebt berekend gelijk in vullen in s = ½·a·t^2 met t=8.0-4.25=3.75s en dan S=½·8,5712·(3.75)^2=60.26625 Dus dit is minder dan 70,125 m en op op t=8,00 s zal de piloot dus nog niet beneden zijn. Ik hoor het graag.
Erik van Munster reageerde op woensdag 5 apr 2023 om 14:00
Ik gebruik bij vraag c) delta t = 0,9 s omdat dat is wat er bij mijn raaklijn uitkomt: Raakt de bovenkant nét niet bij 1,0 maar ik lees 0,9 af.
Bij vraag f) is prima om de afstand uit te rekenen ipv de tijd.
Op zaterdag 23 apr 2022 om 19:13 is de volgende vraag gesteld
Bij vraag e schreef u: "Tijdens het naar boven gaan is de schuifwrijving naar beneden gericht en zorgt dus voor een iets snellere afname van de snelheid. De v,t-grafiek zal hierdoor iets steiler dalen. Tijdens het beneden gaan is de schuifwrijving naar boven gericht en zorgt voor een iets kleinere afname van de snelheid."
Maar waarom is er een snellere afname van de snelheid bij het naar boven gaan, maar bij het naar beneden gaan is de afname van de snelheid minder snel? Ik begrijp deze vraag nog steeds niet
Erik van Munster reageerde op zaterdag 23 apr 2022 om 19:29
Alleen als de resulterende kracht constant zou zijn, zou de v,t grafiek een rechte lijn zijn. Er zou dan geen knik zijn op t=4,25s.
Door het “omkeren” van de schuifwrijving op t=4,26 s is de resulterende kracht niet constant. Op t=4,26s verandert daarom de steilheid van de grafiek. Dit is wat de knik is die je in de grafiek ziet.
Sam Juffer vroeg op zaterdag 23 apr 2022 om 16:03
Ik heb een vraag over vraag d: "Bepaal hoeveel arbeid de kracht waarmee de piloot wordt gelanceerd op de piloot met stoel verricht als er geen wrijving zou zijn."
Ik probeerde dit uit te rekenen met de formule voor Arbeid, namelijk W = F * s, maar ik vroeg me af of dat hier wel mag/kan gezien de kracht afneemt? Is de enige mogelijkheid hier gebruik maken van zwaarte energie?
Erik van Munster reageerde op zaterdag 23 apr 2022 om 16:50
Klopt, de kracht weet je niet. Je zou de kracht in theorie kunnen bepalen op t=0 uit de versnelling maar dat is alleen de kracht helemaal aan het begin. Je weet de gemiddelde kracht tijdens het naar boven bewegen dus inderdaad niet en kunt dus hier niet W=F*s gebruiken.