De grafiek in fig.2 is een v,t-grafiek. De maximale snelheid kunnen we hier gewoon aflezen. Maximum wordt bereikt op t=1,4s en is 28,5 m/s.
Afgelegde afstand kun je uit een v,t-grafiek bepalen met de
oppervlakte- of hokjesmethode. De tijd dat de schietstoel omhoog beweegt is tussen t=0s en t=4,25 s (de snelheid is hier namelijk positief). Zie afbeelding hieronder: We tellen 19 hokjes complete hokjes onder de grafiek tussen t=0 en t=4,25 s. Van de niet-gehele hokjes schatten we het oppervlak. Deze hokjes bij elkaar opgeteld zijn 9,05 hokjes. Totaal zijn dit 28,05 hokjes. De afstand van één hokje is 0,5 s · 5 m/s = 2,5 m. Dit betekent een totale afgelegde afstand van 28,05 · 2,5 = 70,126 m. Afgerond 70 m.
Eerder gestelde vragen | Pilotentraining voor noodgevallen
Op zondag 17 nov 2024 om 13:15 is de volgende vraag gesteld
Hi, bij vraag f heb ik de formule van een driehoek gebruikt, omdat ik wist dat de oppervlakte 70,125m moest zijn. Hierdoor kreeg ik deze uitwerking: l x b x 0,5 = 70,125. Dit omschrijven geeft een breedte van ongeveer 4,92. 4,26 + 4,92 = 9,18s wat betekend dat de piloot bij 8,0s nog niet op de grond is, aangezien hij een ruime seconde later pas op de grond is. Ik zag deze uitwerking er niet tussenstaan maar vroeg me af of deze wel goedgekeurd zou worden? Ik hoor het graag!
Op zondag 17 nov 2024 om 13:18 is de volgende reactie gegeven
Ik heb hierbij trouwens een lengte van 28,5 gebruikt, maar weet dus niet of dat mag/kan.
Erik van Munster reageerde op zondag 17 nov 2024 om 13:36
Kan op zich prima door uit te gaan van een driehoek met oppervlakte 70,125. Alleen zul je dan ook iets moeten zeggen over waar die L die je gebruikt vandaan komt (L is dan de eindsnelheid waarmee hij op de grond komt).
Op woensdag 5 apr 2023 om 12:28 is de volgende vraag gesteld
Dag Erik,
Waarom neemt u bij vraag C (a = Δv / Δt = 35 / 0,9 = 38,8889 ms-2) bij delta t =0.9 en niet 1,0 ? En mag je bij vraag f nadat je de versnelling hebt berekend gelijk in vullen in s = ½·a·t^2 met t=8.0-4.25=3.75s en dan S=½·8,5712·(3.75)^2=60.26625 Dus dit is minder dan 70,125 m en op op t=8,00 s zal de piloot dus nog niet beneden zijn. Ik hoor het graag.
Erik van Munster reageerde op woensdag 5 apr 2023 om 14:00
Ik gebruik bij vraag c) delta t = 0,9 s omdat dat is wat er bij mijn raaklijn uitkomt: Raakt de bovenkant nét niet bij 1,0 maar ik lees 0,9 af.
Bij vraag f) is prima om de afstand uit te rekenen ipv de tijd.
Op zaterdag 23 apr 2022 om 19:13 is de volgende vraag gesteld
Bij vraag e schreef u: "Tijdens het naar boven gaan is de schuifwrijving naar beneden gericht en zorgt dus voor een iets snellere afname van de snelheid. De v,t-grafiek zal hierdoor iets steiler dalen. Tijdens het beneden gaan is de schuifwrijving naar boven gericht en zorgt voor een iets kleinere afname van de snelheid."
Maar waarom is er een snellere afname van de snelheid bij het naar boven gaan, maar bij het naar beneden gaan is de afname van de snelheid minder snel? Ik begrijp deze vraag nog steeds niet
Erik van Munster reageerde op zaterdag 23 apr 2022 om 19:29
Alleen als de resulterende kracht constant zou zijn, zou de v,t grafiek een rechte lijn zijn. Er zou dan geen knik zijn op t=4,25s.
Door het “omkeren” van de schuifwrijving op t=4,26 s is de resulterende kracht niet constant. Op t=4,26s verandert daarom de steilheid van de grafiek. Dit is wat de knik is die je in de grafiek ziet.
Op zaterdag 23 apr 2022 om 16:03 is de volgende vraag gesteld
Ik heb een vraag over vraag d: "Bepaal hoeveel arbeid de kracht waarmee de piloot wordt gelanceerd op de piloot met stoel verricht als er geen wrijving zou zijn."
Ik probeerde dit uit te rekenen met de formule voor Arbeid, namelijk W = F * s, maar ik vroeg me af of dat hier wel mag/kan gezien de kracht afneemt? Is de enige mogelijkheid hier gebruik maken van zwaarte energie?
Erik van Munster reageerde op zaterdag 23 apr 2022 om 16:50
Klopt, de kracht weet je niet. Je zou de kracht in theorie kunnen bepalen op t=0 uit de versnelling maar dat is alleen de kracht helemaal aan het begin. Je weet de gemiddelde kracht tijdens het naar boven bewegen dus inderdaad niet en kunt dus hier niet W=F*s gebruiken.