van Titan berekenen we met de massa en het volume. Voor de inhoud van een bol geldt (Binas tabel 36B) V = (4/3)πr
. Invullen van r = 2575·10
.
De zwaartekrachtsversnelling is even groot als de zwaartekracht die werkt op een massa van 1 kg. Op aarde is dit 9,81 N en dus 9,81 m·s
-2. Op Titan berekenen we de kracht op een massa van 1 kg met de formule voor de
gravitatiekrachtF
g = G·M·m / r
2De afstand tussen het oppervlak en het middelpunt is gelijk aan de straal van Titan. We vullen in
G = 6,67382·10
-11 (Binas tabel 7)
M = 1,35·10
23 kg
m = 1 kg
r = 2575·10
3 m
en vinden dan
F
g = 1,3588 N
De zwaartekrachtsversnelling op het oppervlak van Titan is dus 1,36 m·s
-2.
Eerder gestelde vragen | Titan
Op zondag 14 jul 2024 om 23:14 is de volgende vraag gesteld
meneer bij vraag B.
Titaan draait om de Saturnus, Waarom wordt hierbij niet de massa van titaan en van de Saturnus meenomen in de formule: Fg= G.m.M/r2?
Want als een satelliet om de aarde draait dan doe je toch ook de massa van de satelliet en die van de aarde. zou u me dit willen uitleggen?
Erik van Munster reageerde op zondag 14 jul 2024 om 23:46
Klopt, Fg hangt af van de massa van Titan én van de massa van Saturnus. Maar de derde wet van Kepler (die in de opgave gebruikt wordt) hangt alleen af van de massa van Saturnus en niet de massa van Titan.
Dit komt omdat je bij het afleiden van de wet van Kepler de Fg gelijkstelt aan de Fmpz. De massa van Titan valt dan links en rechts weg zodat de omlooptijd en afstand niet meer van de massa van Titan afhangt maar alleen nog maar de massa van Saturnus.
Op maandag 15 jul 2024 om 11:22 is de volgende reactie gegeven
als het goed is kan je opgave B toch ook met Fg=Fmpz doen en met de formule van de baansnelheid dan omlooptijd berekenen. Alleen ik weet nu niet zo goed welke straal ik dan in de die formule van de baansnelheid moet invullen (straal van de bewegende voorwerp of de stilstaande voorwerp)? zou u me hiermee kunnen helpen?
Erik van Munster reageerde op maandag 15 jul 2024 om 13:55
De straal r in de formule is de straal van de cirkelbaan waarin Titan om Saturnus heen draait. Dit is hetzelfde als de afstand tussen Titan en Saturnus en die staat in de opgave gewoon gegeven.
Op zondag 14 jul 2024 om 18:59 is de volgende vraag gesteld
Beste Erik,
ik snap niet waarom bij f, de wrijvingskracht= 398,061 N is. Daardoor is de wrijvingskracht toch groter dan de zwaartekracht? Maar de sonde gaat toch nog steeds naar beneden, alleen langsamer. Daarom moet toch eigenlijk de zwaartekracht groter zijn als de wrijvingskracht?
Erik van Munster reageerde op zondag 14 jul 2024 om 19:11
Klopt, de wrijvingskracht is groter dan de zwaartekracht en daarom is er een nettokracht omhoog. Daardoor wordt de sonde afgeremd bij het naar beneden bewegen.
(Pas als de snelheid eerst is afgeremd tot nul kan de sonde naar boven gaan bewegen als er dan nog steeds een nettokracht naar boven zou zijn)
Op vrijdag 17 nov 2023 om 08:50 is de volgende vraag gesteld
Hallo meneer,
vraag b: gebruik je altijd de formule van de gravitatiekracht wanneer er om " zwaartekrachtsversnelling" wordt gevraagd?
Erik van Munster reageerde op vrijdag 17 nov 2023 om 23:47
Ja. Tenzij het op aarde is. Dan is het altijd 9,81 m/s^2.
Op woensdag 15 nov 2023 om 21:08 is de volgende vraag gesteld
Beste meneer,
Ik heb letterlijk 10x en op allerlei manieren getypt op mijn Casio-rekenmachine.
Bij vraag a: V = ¾·π·( 2575·103)3 = 7,1519·1019 m3.. ik kom uit op 4.02.10^19
Ik heb met en zonder haakjes gedaan beiden komen op hetzelfde uit.. Er staat een D en M in mijn rekenmachine, kan het daaraan liggen?
( 2575·103)3 typ ik alvolgt: ( 2575·103)^3
Op woensdag 15 nov 2023 om 21:14 is de volgende reactie gegeven
Ik zie wat er fout gaat.. Er staat een fout in uw uitwerkingen
er staat V = ¾·π·( 2575·103)3 = 7,1519·1019 m3.
Het moet zijn: V=4/3.π·( 2575·103)3 = 7,1519·1019 m3. dan is wel hetzelfde uitkomst..
Erik van Munster reageerde op donderdag 16 nov 2023 om 15:20
Klopt, zou inderdaad 4/3 moeten staan en geen 3/4. Net verbeterd.
Op zaterdag 8 apr 2023 om 12:28 is de volgende vraag gesteld
Dag Erik,
Ik heb een vraag over 1d. Ik snap niet waarom ze 5.6.sin(60)=4.85m/s doen en waarom ze 2*straal pakken voor de afstand in de formule. Ik hoor het graag
Op zaterdag 8 apr 2023 om 12:57 is de volgende reactie gegeven
Ook vraag f snap ik niet helemaal ik heb dit gedaan Fw=(m*a)-(m*a) maar waarom doen ze dan dit Fw-Fz=m*a en dan Fw=M*a+Fz
Erik van Munster reageerde op zaterdag 8 apr 2023 om 13:46
Het ruimteschip beweegt (in het plaatje) recht omhoog en Titan schuin omhoog. Titan beweegt dus ook in de y-richting en deze snelheid moet dus van de snelheid van het ruimteschip worden afgetrokken. Het gaat namelijk niet om de snelheid van het ruimteschip t.o.v. de aarde maar t.o.v. Titan. De factor sin(60) is om de verticale component van Titan te berekenen (ontbinden).
2*straal gebruiken ze omdat het om de diameter van Titan gaat en niet de straal.
Erik van Munster reageerde op zaterdag 8 apr 2023 om 13:54
Fw=(m*a)-(m*a) kan niet. Dit is namelijk nul. Het gaat er juist om de de ene ‘a’ de valversnelling is en de andere ‘a’ de vertraging door de parachute. Vandaar dat ze Fz = m*g gebruiken (met g de zwaartekrachtsversnelling).
Fw - Fz = m*a schrijven ze om door Fz naar de andere kant te brengen (minteken verdwijnt dan)