Inloggen

Buitenboordmotor
VWO 2003, 1e tijdvak, opgave 3


Download hierboven de originele pdf van het examen waar deze opgave in staat en de bijbehorende uitwerkbijlage. "Buitenboordmotor" is de 3e opgave in dit examen. Als je de opgave gemaakt hebt kun je jezelf nakijken met het correctievoorschrift.

Kom je er zelf niet uit? Dan kun je hieronder je vraag stellen.

Vraag over "Buitenboordmotor"?


    Hou mijn naam verborgen

Eerder gestelde vragen | Buitenboordmotor

Op vrijdag 4 mei 2018 om 15:18 is de volgende vraag gesteld
Dag meneer,
Bij vraag 12 heb ik gebruik gemaakt van de wet van behoud van energie volgens:
Echemisch(brandstof) = Ek + Warmte
Waarop ik uitkwam dat

Echemisch - Ek = Warmte
Echemisch - 1/2 x m x v^2 = Fwrs x s
s = Echem - 1/2 x m x v^2 / Fwrijving.

Hierbij had ik gezegd dat er sprake is van de wet van behoud van energie en dat het rendement gelijk is, dus de totale gebruikte energie is hetzelfde. Vervolgens zei ik dat wanneer je de snelheid verhoogt de fwrijving ook wordt verhoogt, maar omdat de snelheid kwadratisch wordt verhoogt, wordt de netto-afstand dus ook groter.
Kortom, ik snap niet waarom de totale chemische energie alleen wordt omgezet in warmte en niet nog eens kinetische energie, immers de boot beweegt.

Erik van Munster reageerde op vrijdag 4 mei 2018 om 16:31
Klopt, de boot beweegt en de boot heeft inderdaad ook kinetische energie. Maar, en dat is hier belangrijk: deze kinetische energie verandert niet als de boot met een constante snelheid vaart. Dit betekent dat de energie die de motor verbruikt als de boot eenmaal met deze constante snelheid vaart niet wordt omgezet in (nog meer) kinetische energie.

Kinetische energie is er dus wel maar speelt geen rol meer als de boot eenmaal vaart heeft. Je hoeft dus omdat het rendement bij hoge en lage snelheid hetzelfde is alleen maar te kijken naar het verschil in verrichte arbeid (Fwr * s) en hoeft dus geen rekening te houden met Ekin.