Eerder gestelde vragen | Cappuccino
Op donderdag 16 jan 2025 om 12:26 is de volgende vraag gesteld
waarom moet bij de eerste vraag de tweede verbinding perse tussen de warmwaterthemostaat en stoomthermostaat? Kan deze niet ergens anders?
Erik van Munster reageerde op donderdag 16 jan 2025 om 13:05
Nee, de tweede knop (de stoomknop) moet namelijk de warmwaterthermostaat uitschakelen. Met de knop moet de stroom zo kunnen lopen dat deze niet meer door de warmwaterthermostaat loopt. Dit kan alleen door de schakelaar parallel te zetten. Als de schakelaar ergens anders zou de stroom nog steeds door de warmwaterthermostaat lopen en dat wil je juist niet.
Op woensdag 1 mei 2024 om 17:44 is de volgende vraag gesteld
Bij vraag 7 heb ik het volgende gedaan:
800/0,95= 842,105 W en de rest van de berekening. Ik heb alleen er niet bijgeschreven dat het Pin= Pnut/eta. Krijg je dan wel het punt of niet?
Erik van Munster reageerde op woensdag 1 mei 2024 om 20:12
Ja hoor. Uit je berekening blijkt namelijk dat je snapt hoe je Ptotaal berekent. Je hoeft niet persé altijd de formule uit te schrijven.
(Toch is het wel verstandig om toch ook de formule op te schrijven. Als je berekening namelijk fout is kan je de punten voor het gebruik van een formule mislopen)
Op dinsdag 30 apr 2024 om 09:56 is de volgende vraag gesteld
kunt u mij uitleggen waarom bij vraag 5 de stoomthermostaat parallel moet zijn?
Erik van Munster reageerde op dinsdag 30 apr 2024 om 17:30
Je bedoelt de stoomknop denk ik. Die moet parallel aan de warmwaterthermostaat. De warmwaterwaterthermostaat schakelt de verwarming uit als de temperatuur net onder de 100 graden is. Als je stoom wil, wil je dat juist niet. Er moet dan stroom blijven lopen óók als de warmwaterthemostaat de stroom tegenhoudt. Door de schakelaar parallel te zetten kan de stroom “om de warmwaterthermostaat heen”.
Op maandag 18 mrt 2024 om 17:37 is de volgende vraag gesteld
Beste Erik, waarom mag je bij 7 uitgaan dat de spanning op het element 230 V is? Dat is toch de bronspanning niet de spanning die staat op het element zelf? Ik liep hierdoor vast omdat ik dacht dat je perse moest weten wat de V was op het element zelf.
Erik van Munster reageerde op maandag 18 mrt 2024 om 19:05
Klopt helemaal wat je schrijft hoor: Gaat om de spanning over het verwarmingselement en niet over de spanning van het stopcontact.
Alleen zie je in de schakeling dat het verwarmingelement alleen in serie staat met de thermostaten. Een thermostaat schakelt alleen aan of uit. De thermostaat heeft zelf geen weerstand en dus staat het verwarmingelement niet in serie met iets anders en zit direct aangesloten op 230 V. Vandaar dat je er hier vanuit mag gaan dat de spanning over het verwarmingselement ook 230 V is.
Op donderdag 28 dec 2023 om 11:46 is de volgende vraag gesteld
Beste Erik,
Ik heb een vraagje over vraag 5.
Staat de Veiligheidsthermostaat in de tekening van het antwoord niet parallel aan het lampje? De stroom hoeft niet door beide onderdelen te gaan voordat het weer terug komt.
Erik van Munster reageerde op donderdag 28 dec 2023 om 13:24
Ja, in de tekening staan de veiligheidsthermostaat en het verwarmingselement parallel aan het lampje. Stroom splitst zich inderdaad: een deel gaat door het lampje en een deel door de veiligheidsthermostaat en het verwarmingselement (zolang de temp minder dan 150 graden is).
Lampje blijft dus altijd branden zolang het apparaat aan staat.