Inloggen

Compton
vwo 2022, 3e tijdvak, opgave 5




Vraag 18

  • De energie die het elektron in de vorm van kinetische energie krijgt na de botsing komt uit de fotonenergie van het invallende foton. Dit betekent dat de energie van het verstrooide foton lager moet zijn. Volgens Ef = hc/λ betekent een lagere fotonenergie een langere golflengte.
  • Impuls (p) is een behouden grootheid. Dit betekent dat de totale impuls van alle deeltjes vóór de botsing gelijk is aan de impuls van alle deeltjes na de botsing. Vóór de botsing heeft alleen het foton impuls (het elektron staat stil). Na de botsing beweegt het elektron en heeft dus impuls gekregen. De impuls van het verstrooide foton moet dus lager zijn.



compton-1




Als je de complete uitleg bij oudere examenopgaven wil zien moet je eerst inloggen.






Vraag over "Compton"?


    Hou mijn naam verborgen

Eerder gestelde vragen | Compton

Op donderdag 8 feb 2024 om 23:24 is de volgende vraag gesteld
vraag 18

Wanneer je de formule invult en een waarde van 135 graden gebruikt en bij de 2e keer een waarde van bijvoorbeeld 90 graden gebruikt, is de waarde van dgolflengte groter hoe kan dit?

Op donderdag 8 feb 2024 om 23:28 is de volgende reactie gegeven
Sorry ik lees verkeerd, mijn constatering klopte wel. mvg

Op zondag 25 feb 2024 om 21:52 is de volgende reactie gegeven
Wanneer ik de hoek in (1-cos(phi)) kleiner maak door bijvoorbeeld van 135 naar 90 graden dan wordt mijn uitkomst juist kleiner. dus dan zou Delta lambda ook kleiner moeten worden. Wat gaar hier mis?

Op zondag 25 feb 2024 om 22:14 is de volgende reactie gegeven
volgens mij staat er een foutje in de uitleg!

Erik van Munster reageerde op zondag 25 feb 2024 om 23:04
Klopt, staat er inderdaad niet goed. Als de hoek kleiner wordt, dan wordt (1 - cos φ) ook kleiner. Ga het verbeteren.


Op zaterdag 13 mei 2023 om 21:31 is de volgende vraag gesteld
het antwoord van vraag 19 zegt wat anders dat het correctiemodel?

Erik van Munster reageerde op zaterdag 13 mei 2023 om 23:22
Antwoord hoeft niet hetzelfde te zijn als het correctiemodel. Belangrijkste is dat in je antwoord het inzicht hebt dat bij de bolletjes staat. Als je daaraan voldoet heb je de punten maar je uitleg hoeft niet hetzelfde te zijn als het correctiemodel.