Eerder gestelde vragen | Fietshelm
Op maandag 19 mei 2025 om 11:39 is de volgende vraag gesteld
Hoi Erik,
Krijg je dan geen punten aftrek omdat je de formule van Ek niet gebruikt?
Erik van Munster reageerde op maandag 19 mei 2025 om 12:33
(vraag ging over het berekenen van de valhoogte met de versnelling en niet met energie)
Het is natuurkundig prima als je het met de gemiddelde snelheid en de versnelling vraag 10 uitrekent. Je komt dan uiteraard ook op het goede antwoord alleen met een andere methode dan in het correctievoorschrift. Als dit helemaal goed is krijg je daarvoor alle punten.
(Geldt eigenlijk in het algemeen: als je een andere methode dan het correctievoorschrift gebruikt die wél helemaal natuurkundig juist is krijg je gewoon de punten. Het is namelijk een natuurkunde-examen en niet een zo-goed-mogelijk-raden-wat-er-in-het-correctievoorschrift-komt-te-staan-examen)
Op vrijdag 25 apr 2025 om 14:30 is de volgende vraag gesteld
Krijg ik alle punten bij vraag 5 als ik alleen de formules invul en C bereken zonder enige uitleg? En ik dacht eerst dat ik voor x die 23mm moest invullen, hoe kon ik hier zien dat ik die 0,001 moest gebruiken voor x?
alvast bedankt!
Op vrijdag 25 apr 2025 om 14:34 is de volgende reactie gegeven
nog een vraagje, hoe weet ik bij 6 dat Fp naar boven is, krijg ik nog wel een punt als ik Fres= Fp+Fz heb, want mijn Fz is wel positief
Erik van Munster reageerde op vrijdag 25 apr 2025 om 15:35
Die x=0,001 is de grenswaarde. Bij x<0,001 geldt de ene formule, anders de andere formule. Dit kun je aflezen aan de modelregels (bij “ALS…”).
De kracht is een continue functie, zonder sprongen in de grootte van de kracht. Om hiervoor te zorgen moeten allebei de formules hetzelfde resultaat geven bij x gelijk aan de grenswaarde. Vandaar dat je hier x=0,001 moet gebruiken.
Erik van Munster reageerde op vrijdag 25 apr 2025 om 15:38
Als je Fz positief hebt krijg je wel het punt daarvoor. Andere punt (Fp en Fz verschillend teken) niet.
Op vrijdag 25 apr 2025 om 14:29 is de volgende vraag gesteld
Ik had een vraagje over opdracht 4 en 5. Bij opdracht 4 wordt gezegd dat de kracht in figuur 5 de kracht op de grondplaat (stelt deze in het onderzoek trouwens het hoofd voor?) is. Maar in opdracht 5 wordt gezegd dat regels 2 en 4 van het model de grafiek van figuur 5 beschrijven, maar deze formules gaan over de kracht die het piepschuim levert. Dus nu ben ik in de war om welke krachten het nou gaat en welke kracht de versnelling van het hoofd veroorzaakt en welke het juist tegenwerkt.
Alvast bedankt!
Erik van Munster reageerde op vrijdag 25 apr 2025 om 15:30
Klopt, zijn ze inderdaad niet heel consequent in bij deze opgave. Maar in dit geval is de grootte van de kracht van het piepschuim op de plaat even groot als die van de plaat op het piepschuim (3e wet van Newton). Maakt dus hier niet uit.
(De grondplaat stelt in deze opgave inderdaad het hoofd voor. De vallende plaat stelt de stoep voor)
Op maandag 24 mrt 2025 om 12:07 is de volgende vraag gesteld
Hoi Erik,
Mag je bij vraag 2 ook het volgende doen:
Vgem = 5,42+0/2 = 2,71
t = 0,02 / 2,71 = 0,007380074 s
a = 5,42 - 0 / 0,007380074 = 734,4 m/s^2
7,34,4 / 9,81 = 75 g
Erik van Munster reageerde op maandag 24 mrt 2025 om 13:18
Ja hoor zo kun je inderdaad ook de versnelling uitrekenen.
Op zondag 30 jun 2024 om 20:47 is de volgende vraag gesteld
hoi, bij vraag 2 doen ze 250·9,81 = 2452,5 ms-2. Ik snap niet waarom ze dit doen.
Op zondag 30 jun 2024 om 20:48 is de volgende reactie gegeven
En waarom is de verrichte arbeid gelijk aan
de verandering van de kinetische energie?
Op zondag 30 jun 2024 om 22:39 is de volgende reactie gegeven
In de opgave staat een versnelling van “250 g”. Het symbool g betekent de zwaartkrachtsversnelling. Op aarde is die 9,81 m/s^2 vandaar.
Op zondag 30 jun 2024 om 22:43 is de volgende reactie gegeven
De snelheidsverandering betekent ook altijd een verandering in kinetische energie. Dat heeft altijd een oorzaak en dat is in dit geval remkracht die het piepschuim uitoefent. Dit betekent dat er arbeid wordt verricht en als er geen energie ergens anders naartoe verdwijnt is de verrichte arbeid precies even groot als het verschil in Ekin voor en na.
Op zondag 30 jun 2024 om 22:52 is de volgende reactie gegeven
Top, heel erg bedankt!
Op maandag 20 mei 2024 om 11:26 is de volgende vraag gesteld
als ik dit toepas kom ik uit op a = 367,2 hoe kan dit
Op maandag 20 mei 2024 om 11:56 is de volgende reactie gegeven
Als ik het zelf stapje voor stapje doe:
De remweg is 20 mm. Tijdens het afleggen van die remweg gaat de snelheid van 5,42 m/s naar 0 m/s. Dat betekent dat de gemiddelde snelheid 2,71 m/s was. De remtijd kun je dan uitrekenen met t = s/v. Je komt dan op een remtijd van 0,020/2,71 = 0,000738 s.
Met a = delta v / delta t kun je dan de versnelling uitrekenen.
a = 5,42 / 0,00738 = 734,41 m/s^-2
Op maandag 20 mei 2024 om 13:19 is de volgende reactie gegeven
oow super danku, ik had bij beide stappen de gemiddelde snelheid toegepast
Op donderdag 9 mei 2024 om 12:13 is de volgende vraag gesteld
Vraag 6
Er werd gevraagd naar de Fres. Het gaat om de impact van een vallende plaat op piepschuim. De Fz van de vallende plaat is omlaag gericht. Ik ging er van uit dat de Fp de kracht was die het piepschuim ondervond als hij ingedrukt werd door de plaat. Dus ik had Fres = Fz + Fp
Maar antwoorden zeggen "bovengerichtte kracht van het piepschuim (Fp)", hoe moest ik hieruit opmaken dat Fp een bovengerichtte kracht is?
Op donderdag 9 mei 2024 om 13:09 is de volgende reactie gegeven
Omdat het in het model de resulterende kracht (Fres) wordt berekend op een voorwerp dat op het piepschuim valt. Het gaat dus om alleen om de krachten die op dat voorwerp werken. Dit zijn Fz (naar beneden) en Fp die het voorwerp afremt (naar boven).
Er is natuurlijk ook een kracht op het piepschuim die door het voorwerp wordt uitgeoefend (naar beneden) maar in dit model gaat het alleen om de krachten op het voorwerp, vandaar.
Op donderdag 9 mei 2024 om 13:20 is de volgende reactie gegeven
Dankuwel
Op donderdag 9 mei 2024 om 13:22 is de volgende reactie gegeven
"De impact van de vallende plaat op het piepschuim kan gesimuleerd
worden met een numeriek model. "
Hieruit maak ik op dat het gaat om de impact op het piepschuim in plaats van de krachten die op het voorwerp werken. Wat gaat er dan fout?
Op donderdag 9 mei 2024 om 15:05 is de volgende reactie gegeven
Klopt, dat staat er. Maar de modelregels gaan over de kracht en de versnelling en de snelheid van het vallende voorwerp. Zo zie je bijvoorbeeld de massa (m) van het voorwerp staan en worden Fres, de versnelling (a) en de snelheid (v) van het voorwerp berekend. De verplaatsing van de vallende plaat (x) is meteen ook de indrukking van het piepschuim en wordt gebruikt om daarmee de grootte van de kracht op de plaat te berekenen.
Op maandag 6 mei 2024 om 17:17 is de volgende vraag gesteld
Vraag 4
Ik had als antwoord: "Hoe groter de remweg, hoe groter de kracht en hoe meer letsel er veroorzaakt kan worden. Dat willen we juist voorkomen." Zou dit antwoord goed gerekend worden?
Op maandag 6 mei 2024 om 17:40 is de volgende reactie gegeven
Ik zou erbij verwijzen naar de grafiek. (“In de grafiek in fig 5 is te zien dat…)
En er moet iets bij over de versnelling die dan, omdat de kracht groot is, ook groot zal zijn. Staat helemaal aan het begin van de opgave namelijk dat het versnelling is die voor schade zorgt.
Op zondag 21 apr 2024 om 17:16 is de volgende vraag gesteld
Hallo, waarom mag je bij vraag 2 niet gebruik maken van de formules s = v x t en a = v/t en moet je gebruik maken van W = Ek?
Op zondag 21 apr 2024 om 20:35 is de volgende reactie gegeven
Kan ook met s=v*t en a=v/t en je komt dan (uiteraard) op hetzelfde antwoord. Je moet dan wel t uitrekenen en moet wel even opletten dat je de gemiddelde snelheid gebruikt. Maar kan prima.
Op maandag 18 mrt 2024 om 08:33 is de volgende vraag gesteld
Hallo Erik,
Waarom is de kinestische energie nul als de maximale indrukking van de piepschuimlaag bereikt is?
Bedankt!
Op maandag 18 mrt 2024 om 08:34 is de volgende reactie gegeven
(in opgave 2)
Op maandag 18 mrt 2024 om 09:13 is de volgende reactie gegeven
Het piepschuim zorgt voor het afremmen van de beweging. In het begin is de snelheid hoog. Zodra het pierpschuim ingedrukt wordt zorgt dit voor het afremmen. Het piepschuim wordt hierbij steeds verder ingedrukt tot het moment dat het voorwerp tot stilstand is gekomen. Het piepschuim is dan maximaal ingedrukt.
Omdat de snelheid op dat moment 0 m/s is, is de kinetische energie (Ek = 0,5*m*v^2) ook nul.