Inloggen

Gamma-chirurgie
vwo 2019, 2e tijdvak, opgave 4




Vraag 21

Het atoomnummer van kobalt vinden we in BINAS (tabel 25, 40A of 99): 27. In figuur 2 zien we dat vervalmanier 1 β--verval is gevolgd door het uitzenden van twee gammafotonen. De vergelijking wordt dus

6027Co → 6028Ni + 0-1e + 200γ

Bij het verval komt ook nog een anti-elektron­neutrino vrij (νe). Dit hoeft niet bij je antwoord te staan.





Als je de complete uitleg wil zien moet je eerst inloggen.






Vraag over "Gamma-chirurgie"?


    Hou mijn naam verborgen

Eerder gestelde vragen | Gamma-chirurgie

Op zaterdag 14 jun 2025 om 15:29 is de volgende vraag gesteld
Hoi!
Hoe moet je figuur 2 aflezen? Ik snap ook niet waarom je 1,48 MeV + 0,31 MeV moet doen, aangezien ik de tabel niet begrijp. Kunt u me helpen?
Alvast bedankt!

Op zaterdag 14 jun 2025 om 15:31 is de volgende reactie gegeven
Zijn die lijnen bijvoorbeeld energieniveaus?

Erik van Munster reageerde op zaterdag 14 jun 2025 om 16:18
Klopt, die “tabel” in fig. 2 is een energiediagram net zoals je die bij quantum kent van bv een atoom.

Als je wil weten hoeveel energie ergens bij vrijkomt moet je kijken naar het verschil in energie tussen twee niveaus.


Op maandag 12 mei 2025 om 12:33 is de volgende vraag gesteld
In vraag 23 neem je voor Cobalt 60 een waarde van 60u. In de Binas vinden we een waarde 59,93382.
Kun je uitleggen waarom je hier 60 neemt svp?

Plus; 5,27x365x24x60x60 = 1661194720 sec. wat je afrondt op 16631.... moet dit dan niet zijn 16632?

En in de Binas staat 1 aardomwenteling per jaar (tabel 6b) = 3,2*10e7 ; welk getal betreft dit dan

Bij voorbaat dank voor antwoord, groet Frank

Erik van Munster reageerde op maandag 12 mei 2025 om 16:42
In de vraag staat als gegeven dat de activiteit 1,1 TBq is. Dit zijn twee significante cijfers. Omdat we dit getal gebruiken bij de berekening weten voordat we beginnen al dat het eindantwoord óók op twee significantie cijfers afgerond gaat worden. Heeft dus geen zin om heel nauwkeurige gegevens te gebruiken. Zoveel cijfers nauwkeurigheid hoeft de massa van Co-60 dus niet.

Mag wel natuurlijk maar je komt uiteindelijk op hetzelfde (afgeronde) eindantwoord.

Op dinsdag 13 mei 2025 om 09:24 is de volgende reactie gegeven
OK, dank je wel voor reactie; dat afronden geldt dus zowel voor de 1e als voor de 2e vraag. Ik heb altijd geleerd zo min mogelijk afronden en pas aan het eind de significantie toe te passen, maar zo wordt 't wel 'makkelijker en sneller'.
De 3e vraag lijkt me een black-outje van mijn kant.
Dat getal in de Binas (tabel 6b) is inderdaad gelijk aan een aardomwenteling = aantal seconden per jaar (365x24x3600= 31536000, afgerond op 3,2x10e7 seconden.

Bij deze ook nog even de dank voor jouw site; ik leer er graag mee!!!

Erik van Munster reageerde op dinsdag 13 mei 2025 om 10:06
Klopt, onderweg rond je inderdaad niet af. Alleen hoef je niet zóveel cijfers achter de komma mee te nemen. Bij het eindexamen hanteren ze de regel dat je minstens één extra significant cijfer moet gebruiken dan waar je uiteindelijk op afrond. Dit wordt 'acceptabel afronden' genoemd.


Op dinsdag 25 mrt 2025 om 19:10 is de volgende vraag gesteld
meer een algemene vraag, zoals bij vraag 25 waar in het correctievoorschift staat '1p voor het gerbuik van D = e/m' Krijg je standaard een punt als je een formule gebruikt die je hoort te gerbuiken, terwijl je deze fout gebruikt? Ik ben bijvoorbeeld bij deze vraag de mist ingegaan en heb de twee grootheden twee andere waarden ingevuld dan had gemoeten. Krijg je dan alsnog een punt of zijn er bepaalde voorwaarden?

Erik van Munster reageerde op dinsdag 25 mrt 2025 om 19:26
Voorwaarde is dat uit je antwoord blijkt dat je snapt wat de grootheden in de formule betekenen. Hoeft niet de goede waarde te zijn maar uit je antwoord moet bv blijken dat je weet dat je voor m een massa invult. Kan bv blijken doordat je een getal in kg invult.


Op woensdag 15 mei 2024 om 23:08 is de volgende vraag gesteld
Vraag 25

Hoi, ik heb de vraag beantwoord door de formules te gebruiken uit vraag 24 en daaruit kwam ik ook op dat er een langere bestralingstijd nodig is. Zou ik hier ook punten voor krijgen of moet je het per se over de activiteit hebben in je antwoord?

Op woensdag 15 mei 2024 om 23:39 is de volgende reactie gegeven
Als je de hele berekening van de vorige opgave opnieuw zou doen met een lager aantal fotoparen per seconde dan zou je ook de punten krijgen.

Maar dan zou je wel veel tijd kwijt zijn voor een vraag met maar twee punten.


Op woensdag 4 okt 2023 om 15:14 is de volgende vraag gesteld
Waar komt de waarde van 1,66054·10-27 bij opdracht 23 vandaan wanneer je van het aantal deeltjes moet gaan omrekenen naar massa's?

Op woensdag 4 okt 2023 om 15:24 is de volgende reactie gegeven
De massa van Co-60 is 60u. En hoeveel een u (atomaire massaeenheid) is kun je vinden in Binas tabel 7:

1u = 1,66054*10^-27 kg


Op vrijdag 17 mrt 2023 om 15:40 is de volgende vraag gesteld
Ik snap niet waarom er bij vraag 24 "1,48 - 0,31" werd gedaan. Er staat in de vraag volgens manier 1. Ik dacht meer dat energie van gammafotonen (0,31+1,33) - 1,48 = 0,16 zou worden.

Op vrijdag 17 mrt 2023 om 17:24 is de volgende reactie gegeven
Met ‘manier 1’ bedoelen ze: “
Eerst een β1 van 0,31 MeV en daarna γ1”.

De energie die met γ1 uitgezonden wordt bereken je door in het diagram af te lezen bij β2 (1,48 MeV). Dit is namelijk gelijk aan de energie van β1+γ1. En zo bereken je wat de energie van γ1 is.

Daarna tel je de energie van γ2 erbij op voor de totale energie.


Op dinsdag 7 mrt 2023 om 17:29 is de volgende vraag gesteld
Is het ook goed als je bij vraag 21 een beta- deeltje hebt opgeschreven ipv een elektron? En in welke gevallen moet je de antineutrino ook noteren

Op dinsdag 7 mrt 2023 om 17:35 is de volgende reactie gegeven
Ja beta is ook goed. Zolang het massagetal en ladingsgetal maar kloppen.

Neutrino hoef je niet op te schrijven: neutrino’s horen niet bij de CE-stof en hoef je niet te weten.


Op woensdag 10 jul 2019 om 17:48 is de volgende vraag gesteld
Hallo,
Ik snap niet helemaal hoe bij vraag 21 wordt bepaald dat er 2 gamma fotonen vrijkomen

Op donderdag 11 jul 2019 om 09:52 is de volgende reactie gegeven
In de opgave staat dat het over het verval op manier 1 gaat. In figuur 2 (het energiediagram) kun je aflezen dat er dan eerst een beta-min-deeltje vrijkomt, daarna een gammadeeltje en daarna nog een keer een gammadeeltje. Vandaar dus 2 gammadeeltjes.