Inloggen

Kingda Ka
VWO 2010, 1e tijdvak, opgave 1


Download hierboven de originele pdf van het examen waar deze opgave in staat en de bijbehorende uitwerkbijlage. "Kingda Ka" is de 1e opgave in dit examen. Als je de opgave gemaakt hebt kun je jezelf nakijken met het correctievoorschrift.

Kom je er zelf niet uit? Dan kun je hieronder je vraag stellen.

Vraag over "Kingda Ka"?


    Hou mijn naam verborgen

Eerder gestelde vragen | Kingda Ka

Eljeli Eltayeb vroeg op zondag 13 mei 2018 om 20:09
Beste Erik,

Bij vraag 3 wordt voor situatie alleen de Ek gerekend, dit begrijp ik. Voor situatie 2 wordt gezegd dat deze Ek zich omzet in Ez en Q (warmte) wanneer het karretje naar boven gaat. In de tekst boven aan de opgaven staat alleen dat als het karretje boven is die nog zoveel snelheid heeft dat de passagiers uit hun stoel komen. Er moet dan toch in situatie 2 Ez, Ek en Q zijn. Of zie ik dit verkeerd?

Groetjes

Erik van Munster reageerde op zondag 13 mei 2018 om 21:19
Klopt, er is, als het karretje nog snelheid heeft inderdaad nog Ek "over" als het karretje boven is. Maar dat is bij 3 niet de vraag. De vraag is hoeveel % energie maximaal aan warmte verloren mag gaan om nét de bovenkant te halen.

Inderdaad een beetje verwarrend als in de vraag hierna wordt gezegd dat er nog wél snelheid is maar bij vraag 3 moet je even uitgaan van een snelheid van 0 voor je berekening.


Op dinsdag 21 mrt 2017 om 12:04 is de volgende vraag gesteld
Waarom is bij vraag 4 de kracht Fn naar beneden gericht, en hoe weten ze hoe groot deze kracht is?

Erik van Munster reageerde op dinsdag 21 mrt 2017 om 12:58
Om in een cirkelbaan te bewegen moet er als resulterende kracht een middelpuntzoekende kracht gericht naar het midden van de cirkelbaan wijzen. In dit geval is het midden van de cirkelbaan onder het treintje en dus moet er ook een Fmpz naar beneden zijn.

De zwaartekracht is niet groot genoeg om deze kracht in zijn eentje te leveren (zie je aan de lengte van de pijlen). Dit betekent dat er nóg een kracht naar beneden moet werken. Dit is de kracht waarmee de beugel op de passagier drukt. In het antwoord model wordt deze kracht Fn genoemd.

De grootte van deze kracht wordt hier niet gevraagd maar als je de grootte van de zwaartekracht zou weten zou je hem kunnen afleiden uit de lengte van de vectoren in de tekening.