Eerder gestelde vragen | Nieuw element
Op dinsdag 21 jan 2025 om 23:40 is de volgende vraag gesteld
hoe moest ik bij vraag 17 weten dat er 3 neutronen ontstaan kun je mij helpen alsjeblieft?
Op dinsdag 21 jan 2025 om 23:45 is de volgende reactie gegeven
Ik snap vraag 18 ook niet, wil de de denkstappen en de daadwerkelijke stappen uitleggen?
Erik van Munster reageerde op dinsdag 21 jan 2025 om 23:51
In het artikel aan het begin van de vraag staat dat er door de botsing van Ca-48 en Pu-244 een element ontstaat met in de kern 178 neutronen.
Ca-48 heeft in de kern 48-20=28 neutronen. Pu-244 heeft in de kern 244-94=150 neutronen. In totaal zijn er bij de botsing dus 178 neutronen betrokken.
De nieuwe kern heeft 175 neutronen dus er zijn nog 3 neutronen “over”.
Erik van Munster reageerde op woensdag 22 jan 2025 om 00:07
Vraag 18 is een hele lastige. Bij vraag 18 vragen ze wanneer 75% vervallen is. Dat betekent dat er dan nog 25% over is en dat de beginhoeveelheid twee keer is gehalveerd. Antwoord is dus 2 halveringstijden.
Je moet dus met de gegeven levensduur van 30 seconden, waarin 37% over is, uitrekenen wat die halveringstijd is.
Uit de halveringsformule volgt dan
0,37 = (1/2) ^ 30/τ
Beide kanten de 1/2log nemen geeft
1/2log 0,37 =30/τ
1,434 = 30/τ
τ = 30 / 1,434 = 20,92 s
Antwoord is dus 2•20,92= 41,84 s
Op vrijdag 28 apr 2023 om 12:48 is de volgende vraag gesteld
Hoi
Ik begrijp niet hoe je bij vraag 17 had moeten weten dat de massa getal van het nieuwe deeltje 289 is?
Graag ontvang ik een reactie
Erik van Munster reageerde op vrijdag 28 apr 2023 om 13:46
Staat in de inleiding van de opgave dat het nieuwe element 114 is met 175 neutronen. Het totaal aantal kerndeeltjes is dan dus 114+175 = 289. Vandaar 289u.
Op dinsdag 12 mei 2020 om 18:54 is de volgende vraag gesteld
Is de snelheid op punt R gelijk aan de snelheid die ze berekenen bij de 5-punt opdracht?
Erik van Munster reageerde op dinsdag 12 mei 2020 om 19:10
Ja, de snelheid die je berekent krijgen de ionen tussen de platen P en Q en dit is ook de snelheid waarmee de ionen op plaats R het magneetveld in komen.
Op zondag 18 feb 2018 om 11:13 is de volgende vraag gesteld
Beste Erik,
Waarom gaat men in de uitwerking van de opgave over "nieuw element" uit van een massa van 47,95u i.p.v. 40u?
Is het zo omdat er ergens aan het begin van de opgave genoemd werd dat het om Calcium-48 ionen gaat? of voor andere redenen?
Graag ontvang ik een reactie,
Met vriendelijke groet,
Erik van Munster reageerde op zondag 18 feb 2018 om 12:40
Ja, dat klopt: De normale massa van calcium is inderdaad 40 u maar in de inleiding van de vraag kun je lezen dat "calcium-48-ionen" gebruikt worden. Dit is een isotoop van calcium. In BINAS tabel 25A kun je vinden dat calcium-48 een massa van 47,95 u heeft. Vandaar...
Op zondag 18 feb 2018 om 14:48 is de volgende reactie gegeven
Bedankt Erik