Inloggen

Nucleaire Batterijen
vwo 2010, 1e tijdvak, opgave 3

























Vraag over "Nucleaire Batterijen"?


    Hou mijn naam verborgen

Eerder gestelde vragen | Nucleaire Batterijen

Op zondag 20 nov 2022 om 10:41 is de volgende vraag gesteld
Beste Erik,
Ik was er zelf niet echt omgekomen om bij vraag 14 de formule n=n0 (1/2)^t/t1/2 te gebruiken. Kunt u dit nader toelichten?

Mvg

Erik van Munster reageerde op zondag 20 nov 2022 om 12:01
Dat het vermogen van de batterij afneemt komt omdat de activiteit minder wordt door verval. Dit is bij opgaven over radioactief verval altijd zo dat de afname gaat met een factor 0,5^t/t1/2. Dus bij opgaven onderwerp als een sprake is van een verminderen van "iets" (van massa, van activiteit of van aantal deeltjes) heb je altijd een formule nodig met deze factor factor 0,5^t/t1/2 er in.


Op maandag 16 mei 2022 om 20:17 is de volgende vraag gesteld
Beste meneer,

Ik heb een vraagje. Floor Borstlap had u een vraag gesteld waarop u antwoorde:
Klopt, in de nieuwe BINAS staat als halveringstijd van Ni-63 100 jaar. Het zou dan 100*3,15*10-7 seconden moeten zijn i.p.v. 85*3,15*10-7. Ik denk dat dit iets te maken heeft met de oude BINAS die toen gebruikt werd waarin soms andere waarden stonden.

Maar waarom moet het keer 100 als 33,15*10-7 al 100 jaar in seconde is omgezet?

Alvast bedankt,

Ilhame

Erik van Munster reageerde op dinsdag 17 mei 2022 om 00:36
Aantal seconden in een jaar is
365*24*60*60 = 3,1*10^7

Voor een halveringstijd (t1/2) van 100 jaar moet dit nog keer 100 vandaar 100 * 3,15*10^7

Op woensdag 25 mei 2022 om 12:42 is de volgende reactie gegeven
Bedankt nog voor uw snelle reactie. Ik had keer 100 al gedaan en had gemist dat ik inderdaad 2 machten ernaast zat.


Op woensdag 23 feb 2022 om 20:27 is de volgende vraag gesteld
Hallo, ik snap bij vraag 11 dit stukje niet. Door het uitzenden van de elektronen is het plaatje met nikkel
positief geladen. waarom is het nikkel positief geladen het zend beta deeltjes uit dus dan is het gewoon negatief?

Erik van Munster reageerde op woensdag 23 feb 2022 om 20:32
Klopt, de betastraling bestaat uit elektronen en die zijn inderdaad negatief. Maar als de straling wordt uitgezonden is dat overblijft een stukje minder negatief geworden omdat er elektronen ontbreken. Het materiaal dat de betastraling uitzendt wordt daardoor telkens iets positiever. Vandaar.

Op woensdag 23 feb 2022 om 21:06 is de volgende reactie gegeven
Oke ik snap het en bedankt voor u snelle reactie!


Floor Borstlap vroeg op donderdag 6 jul 2017 om 09:12
Hallo,
Waarom is de halfwaardetijd bij 12 gelijk aan 85 * 3,15*10-7?
In binas 25A staat bij nikkel-63 namelijk en halfwaardetijd van 100y.

Met vriendelijke groet,
Floor Borstlap

Erik van Munster reageerde op donderdag 6 jul 2017 om 09:59
Klopt, in de nieuwe BINAS staat als halveringstijd van Ni-63 100 jaar. Het zou dan 100*3,15*10-7 seconden moeten zijn i.p.v. 85*3,15*10-7. Ik denk dat dit iets te maken heeft met de oude BINAS die toen gebruikt werd waarin soms andere waarden stonden.

Floor Borstlap reageerde op donderdag 6 jul 2017 om 12:29
Top, dank voor de snelle reactie!


Op dinsdag 21 mrt 2017 om 15:46 is de volgende vraag gesteld
Bij vraag 13 staat in het antwoordmodel:
P = A .Ebeta = 5,0 .10^10 . 62 .10^3 . 1,602 .10^-19 = 4,97 .10^-4 W.

Ik snap niet hoe ze bij deze formule komen , en wat ze vervolgens berekenen.
Zou u mij kunnen helpen?

Erik van Munster reageerde op dinsdag 21 mrt 2017 om 16:13
Vermogen (P) betekent de hoeveelheid energie die er per seconde opgewekt wordt. De activiteit is hoeveel betadeeltjes er per seconde vrijkomen en die staat gegeven in de vraag. Dus het vermogen is activiteit keer de energie per betadeeltje

De energie per betadeeltje (Eβ) staat in de vraag: 62 kEv. Om dit om te rekenen naar Joule wordt vermenigvuldigd met 1,602*10^-19 J.

Alles bij elkaar

P = A * Eβ * omrekenfactor