Inloggen

Planetoide
vwo 2009, 2e tijdvak, opgave 3

























Vraag over "Planetoide"?


    Hou mijn naam verborgen

Eerder gestelde vragen | Planetoide

Op donderdag 31 okt 2024 om 19:09 is de volgende vraag gesteld
hi,

kunt u misschien vraag 13 uitleggen, ik snap die niet echt?

Erik van Munster reageerde op donderdag 31 okt 2024 om 21:42
Als je naar figuur 3 kijkt zie je hoe het zit met de afstand tussen de planetoïde en de aarde en de zon. De echte afstanden staan in de opgave en kun je met gegevens in Binas opzoeken. Hetzelfde geldt voor de massa van de aarde en de massa van de zon (opzoeken in Binas).

Als je dit eenmaal weet kun je met de formule voor gravitatiekracht uitrekenen wat de gravitatiekracht van de aarde en die van de zon is. De massa van de planetoïde weet je niet. Je kunt hier gewoon ‘m’ laten staan of een willekeurige massa bv 1 kg invullen. Het gaat namelijk alleen om welke kracht groter is en niet om de grootte van de kracht zelf.

Als het goed is kom je er dan achter dat de gravitatiekracht van de zon groter is dan die van de aarde.


Op donderdag 31 okt 2024 om 19:02 is de volgende vraag gesteld
hi,

bij vraag 11 hoe komen ze op de V lijn die groter is dan V component?

Erik van Munster reageerde op donderdag 31 okt 2024 om 21:51
Als je ontbindt zijn de componenten inderdaad altijd kleiner dan de snelheidsvector zelf. Maar hier is wat anders aan de hand. Eigenlijk is het hier het omgekeerde van wat je doet bij gewoon ontbinden. Ze vragen hier niet om de getekende snelheidsvector te ontbinden maar ze vragen “welke snelheidsvector heeft als een van de componenten de getekende snelheidsvector”.

Vandaar dat je uitkomt op een langere V_raaklijn.


Op vrijdag 19 apr 2024 om 12:23 is de volgende vraag gesteld
Beste Erik,
hoe weet je bij vraag 11 dat de snelheidsvector 2,25 keer zo groot is als de component in de richting van de zon?

Erik van Munster reageerde op vrijdag 19 apr 2024 om 14:38
Dat weet je door het opmeten met je geodriediek van de lengtes van de pijlen. Je moet dus eerst de constructietekening maken.


Op zondag 12 mrt 2023 om 22:25 is de volgende vraag gesteld
Hi,
Ik heb een vraagje over vraag 12. Als de gravitatie energie kleiner wordt, hoezo word dan de kinetische energie
en daarmee de snelheid dichterbij de zon groter dan verder weg van de zon?

Erik van Munster reageerde op zondag 12 mrt 2023 om 23:20
Dat volgt uit de wet van behoud van energie: als de gravitatie-energie dichtbij de zon kleiner wordt, wordt een andere energiesoort (in dit geval kinetische) groter.

Totale hoeveelheid energie blijft altijd gelijk.


Op donderdag 11 jun 2020 om 14:37 is de volgende vraag gesteld
beste Erik,
waarom maken ze bij vraag 13 gebruik van de Fgrav ipv de Fmpz?
en is vraag 14 examenstof (want ik snap de formule net die ze gebruiken)?

alvast bedankt!

Erik van Munster reageerde op donderdag 11 jun 2020 om 14:50
Fgrav is de enige kracht die er werkt, vandaar.

(Fmpz moet je zien als een rol die door een bepaalde kracht geleverd wordt, maar Fmpz is niet een op zichzelfstaande kracht)

Vraag 14 gaat over impuls. Is nu (2020) inderdaad geen examenstof meer en hoef je niet te kennen.


Op maandag 21 mei 2018 om 19:05 is de volgende vraag gesteld
Goedendag,

Ik heb een vraag over vraag 12. Ik snap niet waarom de Eg dicht bij de zon kleiner is. Ik had het zelf juist omgekeerd beredeneerd, omdat r in de formule van Eg dichterbij de zon kleiner is en dat Eg daarom dan juist groter is...?

Alvast bedankt

Erik van Munster reageerde op maandag 21 mei 2018 om 19:28
Klopt, r in de formule van Eg is kleiner dichtbij de zon. Je deelt dus door een kleiner getal en Eg zou dus inderdaad groter moeten zijn. Maar, in de formule voor Eg staat ook nog een minteken (-). Een kleine r betekent dus dat Eg 'meer negatief' wordt en dus kleiner.

Het komt dus door de "-" die in de formule staat.

Op maandag 21 mei 2018 om 19:48 is de volgende reactie gegeven
Ah oke, bedankt. Dus de minteken heeft niks te maken met de richting in dit geval?

Erik van Munster reageerde op maandag 21 mei 2018 om 20:33
Energie heeft geen 'richting' (zoals een kracht of een snelheid). Het is gewoon een getal wat dus ook (zoals hier) negatief kan zijn.

Op maandag 21 mei 2018 om 20:44 is de volgende reactie gegeven
Oke bedankt!


Op dinsdag 9 jan 2018 om 16:56 is de volgende vraag gesteld
Goede avond,
Ik had even een vraagje over vraag 13
Wanneer je de gravitatiekracht uitrekent van de aarde doen ze de straal van de aarde + de afstand van opp tot opp. Moet hier ook niet + de staal van de planetoide bij?

En bij de gravitatiekracht van de zon doen ze alleen de afstand van planetoide tot aarde + de afstand tussen de zon en de aarde, maar waarom doen ze niet ook nog + de straal van de aarde en + de straal van de zon? De R moet toch van middelpunt naar middelpunt?

Mvg,

Julia

Erik van Munster reageerde op dinsdag 9 jan 2018 om 17:21
Dag Julia

Ja, klopt: Eigenlijk moet je ook nog de straal van de planetoïde erbij optellen. Alleen als je gaat kijken naar alle afstanden zie je dat de grootte van de planetoïde (250m) volkomen verwaarloosbaar is ten opzichte van de andere afstanden. Het zal voor je (afgeronde) eindantwoord dus niks uitmaken.

Voor je twee vraag geldt hetzelfde: Ten opzichte van de afstand tot de zon zijn de stralen van de aarde en de planetoide zó klein dat het ook hier niks uit zou maken.

Op dinsdag 9 jan 2018 om 17:23 is de volgende reactie gegeven
Okeee ik begrijp het.
Hartelijk dank voor u snelle antwoord!

Erik van Munster reageerde op dinsdag 9 jan 2018 om 17:25
Figuur 3 is eigenlijk een beetje misleidend. Als je hierop afgaat zou je kunnen denken dat de straal wél iets uitmaakt. Er staat wel bijgeschreven dat het niet op schaal is. Als het wel op schaal zou zijn zouden zowel de aarde als de planetoide op dit plaatje héle kleine stipjes moeten zijn.