Inloggen

Snelheidsrecord op de fiets
vwo 2024, 1e tijdvak, opgave 1




Vraag 1

Bij een eenparige beweging geldt v = s/t. Voor de tijd vinden we dan, als we de snelheid in mijl per uur en de afstand in mijl invullen

t = s/v

t = 1,000000 mijl / 183,932 mijl per uur

t = 5,43679·10-3 uur

Omgerekend naar seconden is dit

t = (60·60) · 5,43679·10-3 = 19,572451 s

Afgerond op 6 significante cijfers is dit 19,5725 s.



snelheidsrecordfiets-1




Als je de complete uitleg wil zien moet je eerst inloggen.






Vraag over "Snelheidsrecord op de fiets"?


    Hou mijn naam verborgen

Eerder gestelde vragen | Snelheidsrecord op de fiets

Op dinsdag 6 mei 2025 om 16:45 is de volgende vraag gesteld
wat bedoelen de met; op het moment van loskoppelen bij vraag 4

Erik van Munster reageerde op dinsdag 6 mei 2025 om 17:06
Staat in de opgave uitgelegd dat de fiets de eerste mijl (1609 m) vastgemaakt zit aan de auto. Na deze mijl wordt de kabel losgemaakt. Dit is wat ze bedoelen met loskoppelen. En het 'moment' is dus het tijdstip dat een afstand van een mijl is afgelegd.

Anas Zedan reageerde op dinsdag 6 mei 2025 om 17:21
oo ik snap het. bednkt


Op maandag 5 mei 2025 om 14:29 is de volgende vraag gesteld
Hoi meneer mag je bij 1 ook Vgem= dx/dt gebruiken ik kom dan op hetzelfde antwoord uit

Op maandag 5 mei 2025 om 14:47 is de volgende reactie gegeven
En bij vraag 2, is er een marge? Want ik had 55 hokjes is dat ook goed

Erik van Munster reageerde op maandag 5 mei 2025 om 14:50
Ja hoor. Je mag zeker Vgem = dx/dt gebruiken zolang je er maar voor zorgt dat je alle omrekeningen van mijlen, uren en seconden goed doet.

Erik van Munster reageerde op maandag 5 mei 2025 om 14:53
Als je 55 hokjes telt, ipv 54 zoals in het correctievoorschrift, zou je nog steeds ruim binnen de marge uit met je eindantwoord.

Op maandag 5 mei 2025 om 18:23 is de volgende reactie gegeven
Maar bij deze opdracht hoefden we de mijlen niet om te rekenen toch? Alleen van minuten naar uren

Erik van Munster reageerde op maandag 5 mei 2025 om 18:25
Klopt, hoeft niet. Maar zou wel kunnen.

Op dinsdag 6 mei 2025 om 16:45 is de volgende reactie gegeven
wat bedoelen ze met: op het moment van loskoppelen bij vraag 4.


Op donderdag 1 mei 2025 om 15:18 is de volgende vraag gesteld
Beste meneer, bij vraag 3, welke formules zijn gebruikt? hoe komt u op p = v x f? ik kan hier in me boek of binas niks over vinden dus ik neem aan dat u het ergens van heeft afgeleid.

Erik van Munster reageerde op donderdag 1 mei 2025 om 16:09
P= F*v staat in Binas tabel 35-A4 (6e formule). Geeft het verband tussen het vermogen dat verbruikt wordt bij het bewegen met een bepaalde snelheid door het uitoefenen van een bepaalde kracht.


Op dinsdag 25 mrt 2025 om 21:31 is de volgende vraag gesteld
Bij vraag 2 geven ze aan dat er een oppervlakte van 5,88 10 -3 is. Hoe komen ze hierop?

Erik van Munster reageerde op dinsdag 25 mrt 2025 om 21:46
Ze hebben eerst aan de hand van de grootte van het wiel bepaald dat één hokje 7,7 bij 7,7 cm is.

Het oppervlak van een hokje is lengte keer breedte dus

0,077 • 0,077 = 5,88•10^-3 m2

Zo dus


Op maandag 10 mrt 2025 om 15:12 is de volgende vraag gesteld
hi, bij vraag 3 heb ik P=W/t en W=Fs gebruikt. hierdoor kom ik op 8,51 ipv 8,52 N. is de hele opdracht dan fout? of kan ik hier nog wel punten voor krijgen?

Erik van Munster reageerde op maandag 10 mrt 2025 om 15:27
Nee hoor is ook prima. P=F•v is namelijk afgeleid uit W=F•s en P=W/t. Je zou dus op hetzelfde antwoord moeten komen. Misschien iets met tussentijds afronden?


Op vrijdag 29 nov 2024 om 15:45 is de volgende vraag gesteld
Hi,

Bij opgave 1,5 krijg ik Fres = m . a --> 71 . 1,489 = 100,75N. In het antwoordmodel staat 1,0075N. Dit is een typefout lijkt me?

Alvast bedankt voor uw reactie.

Op zaterdag 30 nov 2024 om 12:27 is de volgende reactie gegeven
Klopt, moet 100,75 N staan. Heb het net verbeterd. Dank voor je berichtje.


Op donderdag 21 nov 2024 om 20:16 is de volgende vraag gesteld
Bij vraag 1 krijg ik op mijn rekenmachine als antwoord 1,957 x 10^1 en niet meer getallen, waardoor ik de significantie niet volledig kan opschrijven.
Is er een manier om dit aan te passen op mijn rekenmachine (casio fx-82ms) zodat ik meer significante cijfers kan zien, maar waarbij ik wel de uitkomsten die ik in beeld krijg in wetenschappelijke notatie kan behouden?

Op donderdag 21 nov 2024 om 21:07 is de volgende reactie gegeven
Druk op [mode] [mode] [mode] [3] [1]

Dan staat ie goed en rondt je rekenmachine niet meer af.