Inloggen

SpaceShipOne
havo 2018, 1e tijdvak, opgave 3




Vraag 13

Tijdens het naar boven bewegen is de verticale snelheid naar boven gericht en is vy positief. Op het hoogste punt is de verticale snelheid heel eventjes 0 ms-1 waarna de SpaceShipOne naar beneden gaat en vy negatief wordt. Het hoogste punt wordt dus bereikt op het punt waar de v,t-grafiek van positief naar negatief verandert en door de x-as gaat. In de grafiek is te zien dat dit op tijdstip tc is.



spaceshipone-1




Als je de complete uitleg wil zien moet je eerst inloggen.






Vraag over "SpaceShipOne"?


    Hou mijn naam verborgen

Eerder gestelde vragen | SpaceShipOne

Op vrijdag 7 mei 2021 om 14:02 is de volgende vraag gesteld
Ik had een vraag over opgave 15. Waarom wordt er afgerond op vier significante cijfers? Want zelf dacht ik op drie vanwege de 100 km. Ook staat er in het correctievoorschrift dat er op twee significante cijfers mag worden afgerond, hoe zit dat?

Erik van Munster reageerde op vrijdag 7 mei 2021 om 14:50
Omdat je die 100 km optelt bij de straal van de aarde. Bij optellen en aftrekken gelden andere regels, zie de videoles “afronden bij optellen/aftrekken” onder het kopje “Algemeen”.

Na het optellen telt het getal waarmee je verder rekent als 4 significante cijfers. Vandaar dat je uiteindelijk ook op 4 cijfers zou moeten afronden.

Dit is wel een heel lastige hoor. Qua significantie. Je mag er sowieso bij examens eentje naast zitten en kennelijk bij deze opgave nog minder streng, dus als je 3 cijfers had is dat ook goed.


Op woensdag 24 apr 2019 om 21:07 is de volgende vraag gesteld
14 volg ik niet helemaal. Er wordt gevraagd om c en je rekent a uit.
Is dit een foutje of begrijp ik het niet goed?

Erik van Munster reageerde op donderdag 25 apr 2019 om 00:02
Er wordt gevraagd om de versnelling in punt c. Het symbool van versnelling is "a" (van "acceleration"). Je bepaald dus a in punt c.


Op donderdag 15 nov 2018 om 17:16 is de volgende vraag gesteld
16: hoe bepaal je nou precies wanneer er sprake van gewichtloosheid is? Ligt dat aan het feit of er luchtweerstand aanwezig is of niet?

Erik van Munster reageerde op vrijdag 16 nov 2018 om 14:56
Als je op een of andere manier een kracht voelt die op je werkt ben je niet gewichtsloos.

Wat dan wél gewichtloos is:
Stel dat je in een doos zit die naar beneden valt. Je valt dan met dezelfde versnelling als de doos om je heen. Ten opzichte van de wanden van de doos lijkt je dus te zweven en je merkt niks van een kracht omdat je zelf even hard versnelt. Dit is wat er met gewichtloos bedoeld wordt.

Tijdens het vallen ben je dus gewichtsloos omdat je niks van kracht voelt maar zodra er luchtweerstand is wordt je afgeremd en zul je wel iets van de afremmende kracht merken. Op dat moment ben je niet meer gewichtsloos.