Eerder gestelde vragen | Springdrum
Iris Elemans vroeg op woensdag 11 dec 2024 om 10:34
waarom gebruiken we bij vraag 15 niet l=n*1,5* lambda, heeft dat te maken met dat het een lontudinale golf is? of niet?
mvg, iris elemans
Erik van Munster reageerde op woensdag 11 dec 2024 om 13:31
Nee, het heeft ermee te maken dat de veer zich gedraagt net zoals een buis met een open uiteinde. Namelijk aan een kant een knoop (K) en aan de andere kant een buik (B). Je gebruikt dan altijd de formule L = 1/4*(2n-1)*lambda. Vraag 15 heeft dus niks met transversaal of longitudinaal te maken.
Op zondag 14 jul 2024 om 16:59 is de volgende vraag gesteld
Hoi, ik snap eigenlijk niet wat je precies moet meten bij de tweede opdracht, hoe kom je op 20-80 of 50 cm ?
Erik van Munster reageerde op zondag 14 jul 2024 om 17:34
Door te schatten (staat ook in de opgave). Op de foto zie je een hand en kun je ook de lengte van een hele golf zien. Een hand is ~10 cm breed en de golflengte is ~5 keer zo groot. Zo kom je op ongeveer 50 cm als golflengte.
Op maandag 3 jun 2024 om 11:14 is de volgende vraag gesteld
hoi Erik, zou u bij vraag 15 willen laten zien hoe je n vrijmaakt?
Erik van Munster reageerde op maandag 3 jun 2024 om 15:44
Kan op verschillende manier. Bijvoorbeeld zo
L = (2n-1) * 1/4 * lambda
Beide kanten keer 4
4L = (2n-1) * lambda
Beide kanten delen door lambda
4L / lambda = 2n-1
-1 naar de andere kant wordt +1
4L / lambda + 1 = 2n
Beide kanten door 2 delen
2L / lambda + 0.5 = n
Als je hier L = 0,46 m en lambda = 0,142 invult vindt je
2*0,46 / 0,142 + 0.5 = 6,9788
Omdat je weet dat n een geheel getal moet zijn is de uitkomst het dichtstbijliggende gehele getal dus n=7 (en de 6e boventoon)
Op donderdag 18 jun 2020 om 17:08 is de volgende vraag gesteld
Beste erik,
Ik heb 2 vragen. Mijn eerste vraag is, is het fout als ik bij vraag 13 v=f λ —-> f=v/λ (invullen). Zo reken ik de frequentie uit en kom je erachter dat het niet hetzelfde is als de grondfrequentie. Of moet je perse de snelheid uitrekenen.
Mijn tweede vraag is: hoe komt u op l= 5/4 λ is dit afgeleid uit l=(2n-1)1/4 λ?
Alvast heel erg bedankt
Erik van Munster reageerde op donderdag 18 jun 2020 om 21:01
Je kunt ook zonder dat je een golfsnelheid uitrekent de vraag goed beantwoorden. Je kunt inderdaad ook de formule gebruiken en hier v (uit de tekst) en lambda (uit de schatting van de foto) invullen. Je komt er dan achter dat de frequentie anders is dan 300 Hz.
Op donderdag 18 jun 2020 om 21:59 is de volgende reactie gegeven
Ik zie dat u bij de vorige vragen aangeeft dat L= 5/4 λ is dit afgeleid uit l=(2n-1)1/4 λ?
Alvast bedankt!!!
Erik van Munster reageerde op donderdag 18 jun 2020 om 22:13
Klopt, het is een staande golf met 1 vast en een los uiteinde daarvoor geldt deze formule. Als je n=3 invult wordt (2n-1) gelijk aan 5 en zo kom je er op.
(Sorry, had je 2e vraag over het hoofd gezien)
Erik van Munster reageerde op donderdag 18 jun 2020 om 22:15
Maar je kunt het eigenlijk ook zonder formule aan het plaatje zien. Je ziet dat er een hele golf + een kwart golf “past” op de lengte van de snaar. De lengte van de snaar is dus 5/4 golflengte.
Op woensdag 2 jan 2019 om 16:01 is de volgende vraag gesteld
Beste erik ,
Hoe moet je bij vraag 13 erachter komen dat een trillingstijd een golflengte bedraagt. Ik persoonlijk dacht dat ik de golflengte namelijk * 2 moest doen omdat hij op een neer trilt. Ik snap hier dus niet echt hoe het kan dat in een trillingstijd 1 golflengte wordt afgelegd.
Op woensdag 2 jan 2019 om 16:12 is de volgende reactie gegeven
Ik vraag me dus ook af of je hier rekening moet houden met het feit dat 1/2 golflengte = L
Erik van Munster reageerde op woensdag 2 jan 2019 om 17:36
Dit is het makkelijkst voor de stellen als je even aan de lopende golf denkt. De golflengte is de afstand die een golf aflegt in één trillingstijd. Dit is eigenlijk ook meteen wat golflengte betekent.
Het komt dus door de definitie van de golflengte dat één hele golf correspondeert met één (en niet een halve of twee) trillingstijden.
(De L waar je het over hebt is de lengte van de snaar of het koord. Die kan inderdaad wel een ander aantal golflengtes bevatten maar die heb je bij deze vraag niet nodig)
Op zondag 22 apr 2018 om 10:21 is de volgende vraag gesteld
Hi Erik,
Kunt u aub zeggen waar in de text (of figuur) staat dat veer 50cm is?
Ik heb allen gevonden onder vraag 14 dat veer 46cm is.
Mvg,
Egor
Erik van Munster reageerde op zondag 22 apr 2018 om 12:24
Staat nergens in de opgave genoemd. Het is hier de bedoeling dat je dit zelf schat aan de hand van de foto. Zoals altijd bij een schatting hoeft dit niet heel erg precies.
Op maandag 16 apr 2018 om 22:17 is de volgende vraag gesteld
Hoi meneer,
Bij vraag 13, hoe weet je uit de 50 cm dat de golflengte 40 cm is? hoe weet je dat de verhouding 5/4 is eigenlijk? alvast bedankt
Erik van Munster reageerde op dinsdag 17 apr 2018 om 09:09
In figuur 2 staat rechts een schematisch plaatje van hoe de golf eruit ziet. Als je goed kijkt zie je dat er 1 hele golf plús nog een 1/4 golf op de spiraalveer past. In totaal is de lengte (L) van de spiraalveer dus gelijk aan 5/4 λ:
L = 5/4 * λ
Hieruit volgt voor λ:
λ = 4/5 * L
Bij een spiraalveer lengte van 50 cm is λ dus gelijk aan 40 cm. Als je λ gelijk stelt aan L wordt het hier trouwens ook goed gerekend: λ mag tussen 20 cm en 80 cm liggen.
Op zondag 22 apr 2018 om 10:21 is de volgende reactie gegeven
Hi Erik,
Kunt u aub zeggen waar in de text (of figuur) staat dat veer 50cm is?
Ik heb allen gevonden onder vraag 14 dat veer 46cm is.
Mvg,
Egor