Inloggen

Vijftig meter vlinderslag
vwo 2011, 2e tijdvak, opgave 1

























Vraag over "Vijftig meter vlinderslag"?


    Hou mijn naam verborgen

Eerder gestelde vragen | Vijftig meter vlinderslag

Op dinsdag 5 dec 2023 om 18:28 is de volgende vraag gesteld
Hoi Erik,
Hoe kom je bij vraag 4 op de juiste eenheid?

Erik van Munster reageerde op dinsdag 5 dec 2023 om 20:04
De eenheid volgt uit de formule. Uit Fw = k * v^2 volgt voor k

k = Fw / v^2

De eenheid van kracht is Newton (N) en de eenheid van snelheid meter per seconde (m/s). Dus als je voor F en v deze eenheden invult vind je
voor de eenheid van k

Eenheid k = N / (m/s)^2

(Dit mag je ook schrijven als N m^-2 s^2)


Op woensdag 24 mei 2023 om 20:13 is de volgende vraag gesteld
Beste Erik,

Ik begrijp de toelichting bij vraag 3 niet goed: "Dus de snelheid is pas maximaal als de nettokracht gelijk aan nul wordt." Als de nettokracht 0 N is, zou de snelheid constant zijn of het object zou tot stilstand komen. Ik kan geen verband leggen met deze uitspraak. Zou je dit kunnen verduidelijken?

Alvast bedankt voor je hulp.

Erik van Munster reageerde op woensdag 24 mei 2023 om 20:56
De kracht is nul op het moment dat de snelheid constant is. Dit kun je zien in de v,t-grafiek als de grafiek horizontaal loopt. Dit is tijdens de topjes van de v,t-grafiek (richtingscoefficient is dan 0).

Bij deze vraag gaat het er om dat deze topjes zijn vóór de momenten dat de kracht maximaal is.


Op zaterdag 19 nov 2022 om 10:24 is de volgende vraag gesteld
Beste Erik,
Ik heb twee vraagjes. Ik snap de uitleg bij vraag 3 niet echt helemaal. Kan je ook gewoon zeggen dat als Fres=0 de snelheid max is. En als Fstuw max is is dit Fres niet gelijk aan 0.
En bij de laatste vraag gebruiken ze voor de gem snelheid 2,5. Is het daar niet de bedoeling om de eerste en laatste snelheid af te lezen en dit vervolgens te delen door 2

Erik van Munster reageerde op zaterdag 19 nov 2022 om 15:19
Klopt, Fres=0 als de snelheid maximaal is en in de grafiek zie je dat Fstuw maximaal is vóórdat Fres=0. Dit komt omdat je moet versnellen (dus Fres>0) om op die maximale snelheid te komen. In je antwoord moet je dus in ieder geval uitleggen dat er eerst een versnelling nodig is of je moet referen naar de grafiek om dit uit te leggen.

Erik van Munster reageerde op zaterdag 19 nov 2022 om 15:27
En je tweede vraag. Als het een eenparig versnelde beweging was (een schuine rechte v,t-grafiek) dan zou vgem inderdaad het gemiddelde van vbegin en veind zijn. Maar dat is hiet niet zo. Je kunt het eigenlijk alleen maar schatten. Vandaar dat ze ook niet om een precies antwoord vragen.


Op zaterdag 6 jun 2020 om 17:11 is de volgende vraag gesteld
beste erik,

Ik heb bij vraag 1 eerst: 1:0,833 = 1.20 s
Vervolgens omdat er in de tekst staat gelijke slagen heb ik 2.5/1.20=2.0833 gedaan. S=50-15= 35 dus s=v*t
t= 35/2.0833= 16,80
Ttot= 16,80+6,8=23,6 sec klopt dit? Of dit toeval

Op zaterdag 6 jun 2020 om 17:11 is de volgende reactie gegeven
Of is het toevallig*

Erik van Munster reageerde op zaterdag 6 jun 2020 om 18:06
Ja, zo kan het prima. Zou er wel in je antwoord nog even bij schrijven dat je met 2,5/1,20 de gemiddelde snelheid tijdens een slag berekend.


Op zaterdag 1 jun 2019 om 19:39 is de volgende vraag gesteld
Hallo,

Bij de figuur over de Fvw en de wrijving, klopt het dat de bovenste lijn dan de Fvw is?
Dit staat er dacht ik niet bij.

vriendelijke groeten,

M.

Erik van Munster reageerde op zaterdag 1 jun 2019 om 19:54
Klopt. De bovenste lijn (doorgetrokken) is de voorwaartse kracht. De onderste (streepjeslijn) is de wrijvingskracht. Staat er inderdaad niet bij maar je kunt het zelf bedenken. De wrijvingskracht gaat namelijk gelijk op met de snelheid: grotere snelheid betekent een grote (negatieve) wrijvingskracht.