Inloggen

Zekeringen in een auto
HAVO 2014, 1e tijdvak, opgave 5


Download hierboven de originele pdf van het examen waar deze opgave in staat en de bijbehorende uitwerkbijlage. "Zekeringen in een auto" is de 5e opgave in dit examen. Als je de opgave gemaakt hebt kun je jezelf nakijken met het correctievoorschrift.

Kom je er zelf niet uit? Dan kun je hieronder je vraag stellen.

Vraag over "Zekeringen in een auto"?


    Hou mijn naam verborgen

Eerder gestelde vragen | Zekeringen in een auto

Op maandag 22 mei 2017 om 10:34 is de volgende vraag gesteld
Bij opdracht 22 staat er dat de stroomsterkte door zekering 2 gelijk is gebleven terwijl zekering 2 parallel is geschakeld dan geldt er stroomsterkte totaal = I1+I2+I3 etc
en bij zekering 1 is de stroomsterkte juist kleiner geworden terwijl in een serieschakeling de stroomsterkte overal gelijk blijft, hoe is dit mogelijk?

Erik van Munster reageerde op maandag 22 mei 2017 om 13:02
Klopt, maar zekering 1 staat in serie met de vertakking De stroomsterkte de door zekering 1 is dus even groot als het gedeelte wat erna komt (de vertakking). Vandaar dat I1 = I2+I3+I4.


Kambez Farid vroeg op zondag 21 mei 2017 om 00:21
Hallo Erik,

Ik heb even een vraagje over vraag 21 en over vraag 22:
Vraag 21: Ik ging 21W delen door 4 Volts, omdat er 3 zekeringen in parallel stonden. Dus om het aantal volts bij zekering 3 te weten, moet ik 12 Volts delen door 3. Maar in het correctievoorschrift delen ze door 12 wat ik dus niet begrijp.
Vraag 22: Als er geen stroomsterkte meer door zekering 3 gaat, dan kan verdeelt de stroomsterkte zich toch over 2 en 4, want die staan in Parallel dus die krijgen dan toch juist meer stroom doordat zekering 3 geen stroom meer gebruikt? En de eerste zekering blijft toch gelijk want die staat in serie, dus die moet dan toch niet veranderen?
Ik zou het waarderen als deze vragen beantwoord kunnen worden!
Alvast bedankt,

Groetjes Kambez Farid

Erik van Munster reageerde op zondag 21 mei 2017 om 11:11
Dag Kambez Farid,

Wat je doet, de spanning delen, doe je alleen als componenten in serie staan. Dat is hier niet zo: audioversterker, remlichten en achteruitverwarming zitten ieder met een zekering parallel aangesloten op de accu. De spanning bij parallele takken is altijd gelijk en over alle drie de takken is de spanning dus 12 V. Omdat zekering 3 zelf vrijwel geen weerstand heeft staat alle spanning over de remlichten die ook weer parallel staan. Over elk remlicht is de spanning dus 12 V, vandaar dat ze met U=12 V rekenen.

Over vraag 22: De spanning over de audioversterker en de achteruitverwarming is nog steeds gewoon 12 V en de stroom door zekeringen 2 en 4 is dus hetzelfde gebleven. Alleen door zekering 3 loopt nu inderdaad geen stroom meer. De accu hoeft hierdoor minder stroom te leveren en de hoofdstroom wordt ook kleiner.

Kambez Farid reageerde op zondag 21 mei 2017 om 11:34
Top!
Ik begrijp het nu weer.
Heel erg bedankt Erik!

Groetjes Kambez Farid