Inloggen

Grace
VWO 2013, 1e tijdvak, pilot, opgave 2


Download hierboven de originele pdf van het examen waar deze opgave in staat en de bijbehorende uitwerkbijlage. "Grace" is de 2e opgave in dit examen. Als je de opgave gemaakt hebt kun je jezelf nakijken met het correctievoorschrift. Hier vind je de goede antwoorden en de puntentelling.

Kom je er zelf niet uit? Dan kun je hieronder je vraag stellen.

Vraag over "Grace"?


    Hou mijn naam verborgen

Eerder gestelde vragen | Grace

Op maandag 8 apr 2024 om 13:37 is de volgende vraag gesteld
Beste Erik, waarom moet ik bij vraag 11 de arel maximum nemen en hoe kom je op R = wortel (1/2 D) ^2 + H^2? Alvast bedankt

Erik van Munster reageerde op maandag 8 apr 2024 om 18:40
Bij opgave 11 gebruik je het tekeningetje om te bepalen hoe groot de horizontale component van aHim is.

Het maximum heb je nodig bij vraag 12. Als de onderlinge versnelling maximum naar elkaar toe is geldt namelijk de situatie in fig 3. Voor de afstand geldt daar, als je kijkt naar fig 3, de stelling van Pythagoras vandaar wortel (1/2 d) + h^2.


Op maandag 1 apr 2024 om 13:37 is de volgende vraag gesteld
Hi, ik snap de uitwerking van vraag 11 en dan ''leidt af dat geldt...'' Waar staat a rel überhaupt voor, waarom komt er ineens een cosinus bij kijken en hoe komen ze aan G*M1/r?

Erik van Munster reageerde op maandag 1 apr 2024 om 15:35
Hier kom je op als je F=m*a combineert met de formule voor gravitatiekracht.

Voor de versnelling (a) geldt dan
a = F/m en als je voor F de gravitatiekracht-formule in vult vind je

a = [GMm / r^2] /m

De massa van de satelliet (m) valt er dan uit en je houdt over GM/r^2 (de “1” die er staat kun je net zo goed weglaten)

Erik van Munster reageerde op maandag 1 apr 2024 om 15:37
De cosinus komt omdat de gravitatie schuin naar beneden is gericht maar je wil alleen de kracht en versnelling in horizontale richting weten. Is eigenlijk ontbinden wat je hier doet.


Op zondag 17 mrt 2024 om 14:37 is de volgende vraag gesteld
Beste Erik, mag je bij vraag 10 ook rederen dat bij een kleinere F je een grotere T krijgt. Als de T toeneemt dan volgens delta t = faseverschil x T neemt delta t ook toe. Grotere delta t betekent dus een grote afstand volgens s= v x t. Of klopt dit niet?

Erik van Munster reageerde op zondag 17 mrt 2024 om 20:41
Ja. Als je daarbij ook uitlegt dat bij een gemeten faseverschil dan een grotere afstand hoort én dat je dan dus kleine verschillen in afstand niet meer zal kunnen meten. Je moet in je antwoord namelijk wel ook iets zeggen over waarom het niet geschikt zou zijn ipv alleen noemen wat uit de formules volgt.


Op zaterdag 27 apr 2019 om 19:40 is de volgende vraag gesteld
Ik snap bij vraag 10 niet waarom een grotere golflengte een probleem is. Bij een grotere golflengte is het faseverschil voor een bepaalde afstand kleiner dan bij een kleinere golflengte. Maar je kunt toch gewoon rekening houden met dat je een andere golflengte gebruikt? Je zult dan toch geen "verkeerde" golflengte krijgen? Of heb ik het een beetje fout beredeneerd?

Erik van Munster reageerde op zaterdag 27 apr 2019 om 20:51
Dat klopt, je kunt er inderdaad rekening mee houden dat de golflengte anders is en zo toch op de juiste afstand komen. Tenminste, in theorie: In de praktijk kan bij een te grote golflengte het faseverschil zó klein worden dat het niet meer meetbaar is.

Op zaterdag 27 apr 2019 om 21:07 is de volgende reactie gegeven
Aha oké, dankuwel!


Op zaterdag 27 apr 2019 om 18:59 is de volgende vraag gesteld
Hallo Erik,

Kun je bij vraag 6 ook v en de omtrek van de baan berekenen en op deze manier nagaan of de satellieten 15 rondjes afleggen?

Erik van Munster reageerde op zaterdag 27 apr 2019 om 20:46
Zo kan het ook maar ook daarvoor gebruik je uiteindelijk weer dezelfde formules.


Op zaterdag 27 apr 2019 om 18:55 is de volgende vraag gesteld
Hallo Erik,

Mag je bij vraag 6 ook de derde wet van Kepler gebruiken in plaats van Fg = Fmpz?

Erik van Munster reageerde op zaterdag 27 apr 2019 om 20:44
Ja, dat mag ook. Eigenlijk doe je dan hetzelfde want de 3e wet van Kepler kun je afleiden uit Fg=Fmpz.


Op zondag 10 jun 2018 om 20:06 is de volgende vraag gesteld
Bij vraag 11. wordt GM/r^2 vermenigvuldigd met cos(a), waarom is dit zo?

Erik van Munster reageerde op zondag 10 jun 2018 om 20:17
Omdat je alleen de versnelling in de richting van de andere satelliet wil weten. Door de cosinus bereken je de component van a in deze richting.


Op dinsdag 29 mei 2018 om 19:20 is de volgende vraag gesteld
Bij vraag 8 staat dit in het correctievoorschrift.

Voor het faseverschil geldt: Δϕ = Δt / T
Met f = 1/T volgt hieruit: ϕ = Δt ⋅ f

Ik snap niet hoe ze op de laatste formule zijn gekomen, zou u dit misschien kunnen toelichten?

Erik van Munster reageerde op dinsdag 29 mei 2018 om 22:25
Voor het faseverschil geldt (zie de videoles over fase en gereduceerde fase)

Δφ = Δt/T

Voor de frequentie geldt

f = 1/T

dus

T = 1/f

Als je dit voor T invult in de formule voor het faseverschil krijg je

Δφ = Δt / (1/f)

Als je nu boven en onder de deelstreep met f vermenigvuldigt wordt dit

Δφ = f* Δt / (f/f)

f/f is gelijk aan één en dit wordt dus

Δφ = f * Δt

Je hoeft het trouwens niet perse op deze manier te doen. Je kunt ook uit de frequentie de trillingstijd (T) berekenen en de vraag hiermee oplossen.


Op dinsdag 30 jan 2018 om 16:27 is de volgende vraag gesteld
Waarom kan je ervan uitgaan dat bij vraag 8 van deze opdracht, de golven met de snelheid van het licht bewegen?

Erik van Munster reageerde op dinsdag 30 jan 2018 om 16:38
Omdat het om een radiosignaal gaat. Radiostraling beweegt zich altijd met de lichtsnelheid. Net als alle andere soorten elektromagnetische straling zoals IR, UV, röntgen en gammastraling.