Inloggen

Energie & Resonantie






 
 
 

Tijdens het uitvoeren van een harmonische trilling beweegt een massa van 0,11 kg met een snelheid van 5,5 ms-1 door de evenwichtsstand. 0,23 s later bereikt de massa zijn uiterste stand. Bereken de amplitude van de trilling.

19 cm 89 cm 94 cm 7,5 cm 81 cm 65 cm 52 cm 24 cm







Vraag over quiz Energie & Resonantie?


    Hou mijn naam verborgen

Eerder gestelde vragen | Energie & Resonantie

Op donderdag 3 apr 2025 om 22:57 is de volgende vraag gesteld
Hi Eric,

Ik heb voor de 3e vraag van deze quiz alleen de formule voor kinetische energie gebruikt (0.5*m*v^2) gebruikt en ben op hetzelfde antwoord gekomen. Zou dat ook in bvb een examen goedgekeurd worden? Of zouden ze waarschijnlijk echt het formule willen zien voor een massaveersysteem?

Mvg :)

Erik van Munster reageerde op donderdag 3 apr 2025 om 23:03
Moet hier echt de formule voor het massaveersysteem gebruiken want dat is wat dit is.

Kan best dat je met kinetische energie toevallig op hetzelfde antwoord komt. Maar als dit een examenvraag zou zijn zou je waarschijnlijk punten krijgen voor het gebruik voor de formule voor een massaveersysteem en voor v=s/t. En dus niet voor kinetische energie.


Bekijk alle vragen (12)



Op maandag 24 mrt 2025 om 10:46 is de volgende vraag gesteld
Behoren deze opgaven ook bij havo stof, of alleen vwo?

Erik van Munster reageerde op maandag 24 mrt 2025 om 13:16
Niet alles. Trillingsenergie hoort alleen bij de vwo stof. Het begrip "resonantie" en eigentrilling hoort wel bij de havostof.


Op vrijdag 3 mei 2024 om 21:48 is de volgende vraag gesteld
In de eerste opgave wordt telkens met energie gewerkt, terwijl ik met het gebruik van de formule v = (2piA)/T op dezelfde juiste amplitude uitkom. Is dit de foute manier?

Groetjes!

Op vrijdag 3 mei 2024 om 22:08 is de volgende reactie gegeven
Is ook prima. Moet je er wél aan denken dat je de trillingstijd (T) goed uitrekent. De in de opgave gegeven tijd is namelijk de tijd vanaf de evenwichtsstand tot de uiterste stand en dus niet de trilllingstijd.


Op vrijdag 3 mei 2024 om 20:46 is de volgende vraag gesteld
Beste,

Bij de eerste vraag begrijp ik de manier van denken niet. Vanwaar geldt voor de uiterste stand een bepaalde formule voor de trillingsenergie, en wat betekent dit voor de formule voor energie in andere standen?

Vriendelijke groet

Op vrijdag 3 mei 2024 om 22:05 is de volgende reactie gegeven
Tijdens een trilling worden steeds energiesoorten in elkaar omgezet. Omdat we snelheid en massa weten kunnen we de kinetische energie in de evenwichtsstand uitrekenen. We weten dat deze energie in de uiterste stand, als de snelheid 0 is, is omgezet in veerenenergie. Zo kunnen we, met de formule voor veerenergie, uitrekenen wat deze uiterst stand is.


Op woensdag 12 apr 2023 om 11:15 is de volgende vraag gesteld
de eerste opgave klopt niet, ik krijg steeds een andere C uit ookal doe ik het goed

Op woensdag 12 apr 2023 om 14:47 is de volgende reactie gegeven
Elke keer dat je de quiz opnieuw doet krijg je een andere vraag en veranderen dus ook alle gegevens. Zou het daar aan kunnen liggen?


Op zaterdag 18 dec 2021 om 14:14 is de volgende vraag gesteld
Ik heb inplaats van de wet van behoud van energie te gebruik, gebruik gemaakt van de formule vmax = (2πA)/T
Omdat je weet dat T in dit geval 4×t is en v is maximaal door de evenwichtsstand. Zou dit ook een goede aanpak kunnen zijn of moet je het echt zo doen?

Op zaterdag 18 dec 2021 om 16:27 is de volgende reactie gegeven
Ja hoor. Dat is ook prima en zo kan het inderdaad ook.


Op dinsdag 19 jan 2021 om 10:20 is de volgende vraag gesteld
ik snap niet waarom bij vraag 2 ze gaan van wortel Etril x 1/2C naar wortel o,572995. ik dacht dat dat alleen voor Etril was?

Op dinsdag 19 jan 2021 om 13:19 is de volgende reactie gegeven
De afleiding naar A = wortel(Etril x 1/2C) is alleen bedoeld om er achter te komen dat er een wortelverband is tussen Etril en A. Daarna heb je de formule eigenlijk niet meer nodig: Je weet het is dus een wortelverband.

Als je weet dat Etril met 0,780749 vermenigvuldigd wordt weet je dus dat A met een factor wortel(0,780749) vermenigvuldigd wordt. De vraag is namelijk hoe groot is de amplitude aan het eind en daarvoor moet je weten hoeveel A afneemt.


Op donderdag 4 jun 2020 om 12:36 is de volgende vraag gesteld
Hoi, waarom gebruik je 2 trillingsenergies, en hoe weet je dat Etril,t=18 = 0,936 · Etril,t=0?

Op donderdag 4 jun 2020 om 13:25 is de volgende reactie gegeven
Er is maar één trillingsenergie alleen heeft deze twee verschillende vormen: In de evenwichtsstand is de trillingsenergie de kinetische energie. In de uiterste stand is de trillingsenergie gelijk aan de veerenergie. In allebei de gevallen is het 0,96 J.


Op zondag 15 dec 2019 om 22:11 is de volgende vraag gesteld
Het Eric,
Hoezo geldt deze regel of hoe komen ze aan de onderste formule?
Uit een voorbeeld:
T = 2π·√ m/C

Als haar vriendin bij haar achter op de brommer komt neemt de totale massa toe van 210 kg naar 252 kg. Dit is een toename met een factor

252 / 210 = 1,2

Uit de formule hierboven volgt dat de trillingstijd met vriendin achterop (T+vriendin) dan toeneemt met de wortel hiervan

T+vriendin = √ 1,2 · T

Op maandag 16 dec 2019 om 07:07 is de volgende reactie gegeven
Dat geldt omdat er een wortelverband is tussen de trillingstijd (T) en de massa (m).

Als je de formule voor de trillingstijd anders opschrijft krijg je

T = 2pi* wortel(1/C) * wortel(m)

Omdat C hier constant is (zelfde brommer) geldt dus

T = constante * wortel(m)

Een wortelverband dus als m toeneemt met een factor 1,2 neemt T toe met een factor wortel (1,2).



Op maandag 16 dec 2019 om 09:20 is de volgende reactie gegeven
Ah dankje. Hoort er trouwens nog wat onder je antwoord te staan?

Op maandag 16 dec 2019 om 13:10 is de volgende reactie gegeven
Nee, als je eenmaal weet dat de trillingstijd toeneemt met een factor wortel(1,2) volgt de rest vanzelf, hoop ik :) (zie uitwerkingen bij deze opgave).


Op zondag 10 nov 2019 om 15:26 is de volgende vraag gesteld
kan je hier ook de formule Vmax = 2piA/ T doen? want door de evenwichtsstand is de snelheid het maximale toch?

Op zondag 10 nov 2019 om 17:39 is de volgende reactie gegeven
(Ik neem aan dat je bedoelt bij de 1e quizvraag).

Je moet hier eerst bepalen hoe groot T is zijn uit de gegevens in de vraag maar als je dit gedaan hebt gebruik je inderdaad Vmax = 2piA/ T want de gegeven snelheid is bij de evenwichtsstand.


Op donderdag 30 mei 2019 om 20:10 is de volgende vraag gesteld
Hoi Erik,

waar kan ik deze formules vinden? ze staan niet in de BiNaS en u heeft ze geloof ik ook niet in uw filmpje benoemd.

mvg,
Kim

Op donderdag 30 mei 2019 om 23:18 is de volgende reactie gegeven
Bedoel je de formule over energie? Ek=0,5*m*v^2

Die kun je vinden bij het onderwerp Arbeid & Energie.

Meestal wordt trillingen & golven (het onderwerp van deze quizvragen) behandeld nadat je energie&arbeid hebt gehad. Vandaar dat je deze formules soms tegenkomt.

Op vrijdag 31 mei 2019 om 09:44 is de volgende reactie gegeven
ja die snapte ik inderdaad, maar Ev=0,5*C*A^2 kan ik nergens vinden

Op vrijdag 31 mei 2019 om 19:03 is de volgende reactie gegeven
BINAS tabel 35-A4, vierde formule van boven. Ev is de veerenergie. Dit is de energie die in een veer zit opgeslagen als hij een stukje (u) is ingedrukt of uitgerekt. In de uiterste stand van een trilling zit alle energie van de trilling in de veerenergie vandaar dat je hier deze formule gebruikt.


Op donderdag 18 apr 2019 om 10:19 is de volgende vraag gesteld
Hi,
Het antwoord klopt hier volgens mij niet.
A=0,58361 m komt er alleen uit als je 1,98/0,5*6,78525 doet en niet daar nog de wortel van neemt, als je daar de wortel van neemt dan komt er 0,76 m uit...

Op donderdag 18 apr 2019 om 11:23 is de volgende reactie gegeven
Klopt, was vergeten de wortel te nemen bij de laatste stap. Heb het net aangepast en het klopt nu weer. Dank voor je oplettendheid.