Inloggen

Soortelijke weerstand






 
 
 



Wat is de weerstand van een koperdraad met een dikte van 1,0 mm en een lengte van 2,5 m?

0,20 Ω 0,41 Ω 0,054 Ω 0,47 Ω 0,014 Ω 0,49 Ω 0,42 Ω 0,32 Ω







Vraag over quiz Soortelijke weerstand?


    Hou mijn naam verborgen

Eerder gestelde vragen | Soortelijke weerstand

Op donderdag 17 jun 2021 om 14:26 is de volgende vraag gesteld
In de opgave staat een dikte van de draad vermeld met 0,20mm dus 0,2 *10^-3 m, wat voor de oppervlakkte door twee gedeeld moet worden en vervolgens 1,0*10^-4 is en niet zoals hier staat : A = π·(0,5·10-3)^2 = 3,141593·10-8 m2
0,5*10^-3, hierdoor klopt het resultaat niet. De juiste antwoord bij de formule heir boven, moet 7,853981634*10^-7 m^2 zijn.
Dus deze getal : 3,141593·10-8 m2 klopt wel maar er is de verkeerde waarde voor r gebruikt in de formule. Want 0,2mm door 2 is 0,1mm n niet 0,5 mm.
De antwoord zelf klopt, dus de 35cm maar niet de waarde in de berekening, een klein beetje verwarrend.

Erik van Munster reageerde op donderdag 17 jun 2021 om 14:41
Klopt. Net aangepast :moet inderdaad 0,1*10^-3 m ingevuld staan. Uitkomst klopte wel gelukkig.


Bekijk alle vragen (4)



Op donderdag 17 jun 2021 om 13:07 is de volgende vraag gesteld
Ik had idd alles goed bij de berekening, maar wolfraam was geen keuze optie, bij de mogelijke stoffen. Het stond er als optie niet bij.
Kunt u dat misschien aanpassen?

Hartelijk bedankt!

Erik van Munster reageerde op donderdag 17 jun 2021 om 14:11
Ja, Wolfraam ontbrak inderdaad bij de antwoordkeuzes. Heb het net aangepast, staat er nu wel bij.

Op donderdag 17 jun 2021 om 14:28 is de volgende reactie gegeven
Top! Bedankt :)


Op zondag 4 apr 2021 om 20:18 is de volgende vraag gesteld
Goedenavond meneer,

Ik heb precies hetzelfde gedaan als de uitwerking. Ik heb de laatste formule ook nog na getypt van de uitwerking in mijn rekenmachine (dezelfde formule als waar ik op kwam):
17x10^-9 x 4,0 : 1,13097x10^-6
Het antwoord bovenaan is 0,060 Ohm.
Ik kom uit op 6,012378426 x10^-14 Ohm.

Waarom kom ik uit op 10^-14 ? Ik heb net dezelfde som gemaakt met andere getallen en toen kwam ik ook uit op een getal met 10^ -12 ofzoiets, waardoor ik door de verwarring het dus steeds fout doe (en ik snap dat 0,060 en mijn antwoord op elkaar lijken, maar op mijn SE's krijg ik geen multiple choice en zou dit antwoord dus fout zijn).

Ook heb ik 17x10^-9 x 4,0 : 1,131x10^-6 ingetoetst en toen kwam er 7,6908 x10^-14 uit. Dit snap ik ook niet helemaal want 1,131 (afgerond) is niet heel veel meer dan 1,13097..

Alvast bedankt voor uw antwoord!

Erik van Munster reageerde op zondag 4 apr 2021 om 21:20
Ik denk dat het te maken heeft met de manier waarop je getallen in wetenschappelijke notatie invoert in je rekenmachine.

Als je bv het getal 1,1309*10^-6 wil
intypen moet je typen

1,13097 [exp] [-] 6

De [exp]-toets betekent namelijk *10^. (Als je niet deze toets gebruikt zou je steeds haakjes om het getal moeten zetten)

Op woensdag 7 apr 2021 om 22:56 is de volgende reactie gegeven
dank u wel!


Sandy Alhassan vroeg op zondag 31 jan 2021 om 19:28
hoe hebben we de p berekend het staat niet in de vraag

Erik van Munster reageerde op zondag 31 jan 2021 om 19:46
De soortelijke weerstand (ρ) kun je altijd vinden in Binas (tabel 8). Ook bij deze vragen kun je daar de soortelijke weerstand vinden.