Op dinsdag 23 mei 2023 om 11:47 is de volgende vraag gesteld
Vraag over begrippen. Bij c is sprake van zwaartekracht en Fmpz. Kracht is een vector met grootte en richting.
Wat is de richting van zowel de zwaartekracht als de Fmpz bij C? (situatie is evenaar)
gr.
Bert
gr.
Bert
Erik van Munster reageerde op dinsdag 23 mei 2023 om 12:25
Op de evenaar zal de richting van zowel de zwaartekracht als de Fmpz naar het middelpunt van de aarde zijn.
(Er zal ook normaalkracht zijn. De richting hiervan is juist de andere kant op: weg van het middelpunt. Fmpz is de resulterende kracht van Fz en Fnormaal. Omdat Fnormaal iets kleiner is dan Fz is de resulterende Fmpz naar het middelpunt van de aarde gericht)
Op maandag 5 jun 2023 om 20:34 is de volgende reactie gegeven
Excuus voor mijn worsteling met deze begrippen. Zowel de Fz als de Fmpz zijn naar het midden gericht, hebben dus dezelfde richting, maar verschillen in grootte. De vectoren worden daarom toch lineair opgeteld? Indien de Normaalkracht uitsluitend de Fz compenseert begrijp ik mathematisch dat Fn is gelijk aan Fz minus Fmpz. Is dat natuurkundig het geval?
Erik van Munster reageerde op maandag 5 jun 2023 om 20:47
Ja klopt: Fn = Fz - Fmpz.
Fz is dus inderdaad ietsje groter dan Fn en het verschil is de Fmpz.
Op woensdag 26 apr 2023 om 15:42 is de volgende vraag gesteld
bij E een typefout? De tekst meldt dat de hoek tussen Fx en Fres 52 graden is. Bedoeld wordt Fy en Fres?
Erik van Munster reageerde op woensdag 26 apr 2023 om 16:59
Klopt, daar moet inderdaad Fy staan op die plaats. Ik ga het verbeteren.
Op woensdag 26 apr 2023 om 15:14 is de volgende vraag gesteld
Bij D wordt ook de richting van de mpz kracht gevraagd. staat niet expliciet in de tekst van het antwoord, maar dat is de richting van de Fres dus 52 graden?
Bert
Erik van Munster reageerde op woensdag 26 apr 2023 om 17:00
Inderdaad. Fmpz wijst naar het middelpunt van de cirkel die we rond de aardas beschrijven. In het plaatje is dit horizontaal naar rechts.
Op donderdag 30 jun 2022 om 16:34 is de volgende vraag gesteld
Hallo, ik dacht dat je alleen op 2 significante cijfers zou kunnen komen aangezien een dag '24 uur' duurt
Erik van Munster reageerde op donderdag 30 jun 2022 om 17:37
Zou inderdaad zo zijn als bv “t = 24 uur” gegeven zou zijn. Maar hier is het geen gegeven maar een afspraak. Een dag duurt 24 uur omdat we het met zijn allen zo afgesproken hebben dat we dag
opdelen in 24 stukjes die we een uur noemen. Vandaar dat het bij de significantie geen rol speelt en je alleen op de andere gegevens moet letten.
Op zaterdag 30 apr 2022 om 13:02 is de volgende vraag gesteld
Beste Erik,
Bij vraag c wordt er verder niet gesproken over sinus/cosinus.
Volgens bedoelt Dave hierbij vraag D.
Bij vraag D is Rnederland toch wel de overstaande en r de schuine zijde, de sinus moet hierbij gebruikt worden toch? Bij de antwoorden staat hier de cosinus
Erik van Munster reageerde op zaterdag 30 apr 2022 om 16:44
Bij vraag d (inderdaad niet c): Ten opzichte van de hoek van 52 zou het verticale stippellijntje de overstaande zijde zijn. De aanliggende zijde is de afstand van de hoek tot waar dit stippellijntje de horizontale lijn raakt. Hier staat geen R-nederland bij maar dit stukje is wél even lang als R-nederland dat erboven staat. R-nederland is dus wel de aanliggende zijde (en je gebruikt dus de cosinus).
Op dinsdag 11 jan 2022 om 23:10 is de volgende vraag gesteld
Hoi!
Ik heb bij vraag e dit gedaan:
1,04 N (antwoord d) / (50 x 9,81) = 0,0021
50 - 50 x 0,0021 = 49,9 kg
Mag dit ook?
Erik van Munster reageerde op dinsdag 11 jan 2022 om 23:43
Kan opzich ook prima zo. Alleen moet je dan wel uitgaan van 0,6386 N en niet van 1,04 N. Je houdt dan rekening met het feit dat Fmpz niet loodrecht op het oppervlak staat.
(Omdat de kracht zo klein is maakt het voor het eindantwoord niet uit)
Op dinsdag 18 aug 2020 om 13:06 is de volgende vraag gesteld
Beste Erik,
Ik snap vraag c niet zo goed. Waarom is de normaalkracht op de evenaar kleiner dan op de Noordpool. Ik snap dat de resulterende kracht op de evenaar 1,68 N is, maar waarom is dat niet nog een extra kracht naast de Fz. Nu is de Fz niet meer gelijk aan de normaalkracht op de evenaar en ik dacht dat dat altijd het geval was.
Alvast bedankt
Erik van Munster reageerde op dinsdag 18 aug 2020 om 13:24
Als er evenwicht is en iets stilstaat is de normaalkracht inderdaad gelijk aan Fz zodat de resulterende kracht 0N is.
Maar, en dat is hier bijzonder, er is hier juist géén evenwicht vanwege de cirkelbeweging die je maakt als je op de evenaar staat. De resulterende kracht is in dit geval dus niet 0 N maar gelijk aan de Fmpz die nodig is voor de cirkelbeweging. Fz en Fnormaal heffen elkaar dus hier niet op.
Op zaterdag 16 jun 2018 om 11:29 is de volgende vraag gesteld
Hallo Erik,
Hoe kan het dat r in de tekening gelijk is aan 6,371 x 10^6? In de afbeelding lijkt deze straal namelijk veel korter dan deze equatorstraal...
Erik van Munster reageerde op zaterdag 16 jun 2018 om 20:35
De aarde is een bol en de afstand van het middelpunt tot het aardoppervlak is dus overal even groot. Kan natuurlijk best zijn dat de afstand korter lijkt maar als het goed is zou het niet uit moeten maken welke straal je tekent en als je het opmeet zou je echt hetzelfde moeten vinden.
Op zondag 24 dec 2017 om 11:09 is de volgende vraag gesteld
Beste Erik,
Bij vraag c staat:
"Vanuit de hoek van 52° gezien is rNederland de overstaande zijde en r (de aardstraal) de schuine zijde. Er geldt dus
cos 52° = rNederland / r"
Hoort dit niet sin 52 ... te zijn?
Erik van Munster reageerde op zondag 24 dec 2017 om 13:22
Dag Dave,
Hier moet had natuurlijk moeten staan "aanliggende zijde", vandaar de cosinus. Ik heb het inmiddels verbeterd. Dank voor je oplettendheid.
Erik
Op woensdag 22 nov 2017 om 14:18 is de volgende vraag gesteld
50,0· 463,31219^2 / 6,371·10^6 geeft mij = 1,68465 *10^12 N
Waarom word hier 1.68465 N gebruikt?
Erik van Munster reageerde op woensdag 22 nov 2017 om 15:01
Ik denk dat je op 1,68465 *10^12 uitkomt omdat je op je rekenmachine niet de exp-toets hebt gebruikt.
6,371·10^6 typ je in als 6,371 [EXP] 6
Als je niet de exp-toets gebruikt moet je er in ieder geval haakjes om zetten. Dus (6,371·10^6). Reken nog maar eens na, volgens mij ligt het hier aan.
Op vrijdag 21 apr 2017 om 10:12 is de volgende vraag gesteld
Hallo, ik vroeg me af wanneer je nou de baanstraal moet gebruiken en wanneer de straal van de planeet zelf? Bij opgave a had ik bv de baanstraal genomen maar dat is fout.
Erik van Munster reageerde op vrijdag 21 apr 2017 om 10:59
Baanstraal betekent, zoals het woord al zegt, de straal van de baan. In dit geval van de aarde betekent dit de straal van de aardbaan om de zon heen. Met de straal van een planeet wordt de straal van het bolletje zelf bedoeld.
Deze opgave gaat, zoals je ook aan de plaatsjes hierboven kunt zien.over het bolletje zelf. Je hebt hier dus niet de baanstraal maar de straal nodig.
Op woensdag 15 mrt 2017 om 01:10 is de volgende vraag gesteld
hallo meneer, klopt dit bij vraag d?
' cos 52° = rNederland / rNederland '
moet het niet
' cos 52° = rNederland / r ' zijn?
Erik van Munster reageerde op woensdag 15 mrt 2017 om 08:55
Klopt, heb het net aangepast en het staat er nu goed. Dank voor je oplettendheid...
Op vrijdag 24 feb 2017 om 14:40 is de volgende vraag gesteld
Hoi,
Bij vraag 4c snap ik niet waarom 1,68465 / 50·9,81 = 0,34346 % wordt gedaan. Waarom wordt 1,68 gedeeld door 50*9,81?
Erik van Munster reageerde op vrijdag 24 feb 2017 om 16:19
50*9,81 is de zwaartekracht (Fz) die op een massa van 50 kg werkt. We willen hier weten hoeveel procent de resulterende kracht (Fres) is van Fz. Vandaar Fres/Fz.
Als we dit percentage weten weten we namelijk ook met hoeveel de massa afneemt die de weegschaal aangeeft.
Op maandag 6 feb 2017 om 20:13 is de volgende vraag gesteld
Ik heb in de uitwerkingen gekeken maar ik kom niet helemaal uit vraag 9c van de cirkelbewegingen,
want waarom is het gewicht van het meisje niet gelijk aan de zwaartekracht + de Fmpz?
Erik van Munster reageerde op maandag 6 feb 2017 om 22:41
[Ik heb je vraag even verplaats naar de opgave waar hij over gaat. Je kunt namelijk onder iedere opgave ook vragen stellen]
De vraag bij vraag c is niet het gewicht van het meisje maar wat de weegschaal aangeeft. De massa die een weegschaal aangeeft is gebaseerd op de kracht waarmee een weegschaal moet "terugduwen" om de massa die erop drukt in evenwicht te houden. Normaal gesproken is de nettokracht dan 0 N. Maar hier in dit geval niet. De nettokracht is hier gelijk aan 1,68 N gericht naar het middelpunt. Dit betekent dat de zwaartekracht en de duwkracht van de weegschaal elkaar niet in evenwicht houden maar dat de zwaartekracht 1,68 N gróter is dan de duwkracht van de weegschaal. De duwkracht van de weegschaal is dus de grootte van de zwaartekracht MIN 1,68 N. De weegschaal zal daarom dus een kleinere massa aangeven.