De massa van een Boeing 747-400 staat in BINAS tabel 6A rechterkolom tweede van boven. Voor de zwaartekracht geldt Fz = m·g. Invullen geeft Fz = 1,4·105 kg ·9,81 ms-2 =1,3734·106N. Afgerond1,4·106 N.
Opgave b
Zie afbeelding hieronder. Het vliegtuig stijgt met constante snelheid er is dus krachtenevenwicht in alle richtingen. De liftkracht is even groot als de component van de zwaartekracht loodrecht op de bewegingsrichting. Hiervoor geldt
Fz,y = cos 20°·Fz
Invullen levert Fz,y = 1,2906·106 N. Afgerond 1,3·106 N
Opgave c
Voor de grootte van de luchtwrijvingskracht geldt
Fw,l = ½ ρ CW A v2
ρ is de dichtheid van lucht: 1,293 kgm-3 (BINAS tabel 12), CW voor een Boeing 747 is 0,031 (BINAS tabel 28A), A is het frontaal oppervlak: 180 m2, v is de snelheid: 415 km/h = 115,278 ms-1. Invullen levert Fw,l = 47939,5 N. Afgerond 4,8·104 N.
Opgave d
De stuwkracht moet zowel de wrijvingskracht compenseren als de component van de zwaartekracht in de bewegingsrichting van het vliegtuig. De wrijvingskracht hebben we in de vorige vraag uitgerekend: 47939,5 N. Voor de zwaartekrachts-component geldt
Fz,x = sin 20°·Fz
Invullen levert Fz,x = 469730 N. Totale voortsturingskracht wordt dan 47939,5 N + 469730 N = 517670 N. Per motor moet de stuwkracht dus 517670 / 4 = 129417 N zijn. Afgerond 1,3·105 N.
Vraag over opgave "Boeing"?
Hou mijn naam verborgen voor andere bezoekers
Sorry
: (
Als je een vraag wil stellen moet je eerst inloggen.
Eerder gestelde vragen | Boeing
Op vrijdag 31 mrt 2017 om 10:25 is de volgende vraag gesteld De bij d uitgerekende stuwkracht is dan niet de werkelijke kracht die de motoren leveren toch ? Immers alle kracht ( ook de liftkracht) wordt toch door de motoren geleverd, en alleen al de zwaartekracht die moet worden gecompenseerd is groter dan de totale uitgerekende stuwkracht bij d. klopt mijn redenering ?
Erik van Munster reageerde op vrijdag 31 mrt 2017 om 10:33 De stuwkracht van de motoren is zoals we die hierboven uitgerekend hebben. De stuwkracht hoeft niet de totale zwaartekracht te compenseren. Hiervoor zorgt namelijk de liftkracht op de vleugels, dankzij de snelheid. De stuwkracht dient om deze snelheid in stand te houden.
Als de snelheid niet tegengewerkt zou worden door wrijving zou er ook geen stuwkracht van de motoren nodig zijn en zijn het vliegtuig toch in de lucht blijven zweven (zoals bij een zweefvliegtuig wat zonder motoren vliegt).