Zie afbeelding hieronder. Schip A bevindt zich op de top van een golf als schip B zich in de evenwichtsstandstand bevindt. De afstand tussen de twee schepen is 1 driekwart golflengte dus
1¾·lambda; = 54 m
λ = 54 / 1¾ = 30,8571 m
Afgerond is dit 31 m.
Opgave b
De periode (T) van de trilling van schip A lezen we af uit de grafiek: 7,2 s. De frequentie is dan f = 1/T = 1/7,2 = 0,13889 Hz. Voor de golfsnelheid geldt
v = f·λ = 0,13889·30,8571 = 4,28571 ms-1
Afgerond 4,3 ms-1.
Opgave c
De trillingen die schip A en schip B uitvoeren zijn een gevolg van dezelfde golf. De amplitude en frequentie van de trilling van schip B zal dus hetzelfde zijn als die van schip A. Alleen de fase is anders. Op t = 0 bevindt B zich in de evenwichtsstand en staat op het punt om door de naar rechts bewegende golf opgetild te worden. Dit betekent dat op t = 0 de uitwijking van schip B 0 m is en dat de grafiek omhoog loopt. Zie verder de blauwe golf in de grafiek hieronder.
Opgave d
Als schip A naar schip B vaart beweegt hij zich tegen de golf in. Schip A ziet de golven dus sneller op zich afkomen dan wanneer hij stil zou liggen. Ten opzichte van schip A is de golfsnelheid dan 4,28571 + 5,0 = 9,28571 ms-1. De golflengte is hetzelfde gebleven. Voor de frequentie volgt dan
f = v/λ = 9,28571 / 30,8571 = 0,3009 Hz
Afgerond 0,30 Hz. Meer dan twee keer zo groot als de frequentie bij stil liggen (0,14 Hz).
Vraag over opgave "Golf op zee"?
Hou mijn naam verborgen voor andere bezoekers
Sorry
: (
Als je een vraag wil stellen moet je eerst inloggen.
Eerder gestelde vragen | Golf op zee
Op maandag 6 jan 2020 om 21:07 is de volgende vraag gesteld Waarom wordt bij vraag d om de golfsnelheid uit te rekenen, 4,28571 + 5,0 gedaan?
Erik van Munster reageerde op dinsdag 7 jan 2020 om 00:21 Omdat het schip tegen de golven in vaart:
Stel: je staat stil en de wind blaast met 20 m/s van voren tegen je aan.
Als je vervolgens met 10 m/s gaat bewegen recht naar voren tegen de wind in voel je de wind niet met 20 m/s tegen je aan komen maar met 10+20=30 m/s tegen je aankomen. Je telt de snelheden bij elkaar op.
Dat is ook zo met het schip dat tegen de golven in beweegt. Je telt de snelheid van het schip op bij de golfsnelheid.
Op dinsdag 7 jan 2020 om 22:10 is de volgende reactie gegeven Fijn dankjewel!
Op maandag 30 sep 2019 om 12:14 is de volgende vraag gesteld Bij opgave B, het bootje gaat toch een stukje naar beneden en dan naar boven, maar in de grafiek gaat het naar boven en dan naar beneden.
Erik van Munster reageerde op maandag 30 sep 2019 om 13:24 Het verwarrende is dat in het plaatje niet de tijd horizontaal staat. In het plaatje van het bootje beweegt de golf naar rechts. Het bootje B (als je aanneemt dat het op dezelfde plek blijft liggen) staat in het plaatje op het punt om door de golf te worden opgetild.
Op zaterdag 26 jan 2019 om 21:33 is de volgende vraag gesteld Dag meneer,
waarom moeten de 2 snelheden bij elkaar opgeteld worden? opgave d.
Alvast bedankt.
Erik van Munster reageerde op zondag 27 jan 2019 om 09:10 Het schip vaart tegen de golven in. Kun je een beetje vergelijken met tegenwind. Stel dat er een wind van 10 m/s staat en stel je voor dat je met 15 m/s tegen de wind in rijdt. Je voelt de wind dan harder omdat je niet alleen de wind hebt maar er ook nog eens tegenin gaat. De totale snelheid waarmee de wind dan tegen je aan botst is dan 10+15=25 m/s.
Zo is het ook met een schip dat tegen de golven in vaart die op het schip afkomen. Vandaar dat je ze moet optellen.
Op maandag 29 jan 2018 om 12:53 is de volgende vraag gesteld Hallo,
ik heb een vraag over a). Als ik naar de grafiek kijk, zie ik 1 1/2 labda
of moet je naar de te tekening kijken?
Erik van Munster reageerde op maandag 29 jan 2018 om 13:59 Dag Patima,
In de grafiek kun je het niet zien. Hier staat namelijk alleen de hoogte als functie van de tijd. Je kunt hier niks van afstanden aflezen en bovendien staat hier alleen schip A.
Je moet dus inderdaad kijken naar de tekening. Als je vanaf schip A de golf naar links volgt zie je dat schip B nét geen twee 'topjes' naar links ligt. Iets minder dan twee golflengtes dus en je ziet dat schip B zich in de evenwichtsstand bevindt. Vandaar 1 3/4 golflengte.