Deze uitwerking hoort bij opgave 5 uit het hoofdstuk "Aarde & Klimaat HAVO".
De opgaven zijn te vinden in FotonAardeKlimaatHAVO.pdf
Videolessen
Theorie bij dit hoofdstuk strekt zich uit over alle onderwerpen. Er zijn geen videolessen die specifiek over dit onderwerp gaan.
Opgave a
Als je stijgt wordt de hoeveelheid lucht tussen jou en de ruimte steeds kleiner. De massa van de lucht die zich boven je bevindt en op je drukt wordt dus ook kleiner. Vandaar: hoe hoger, hoe lager de luchtdruk.
Opgave b
We lezen uit de grafiek af dat bij 800 m de druk is gedaald tot 90% van de druk op zeeniveau. Dit betekent een drukdaling van 10% bij 800 m. Bij 8 meter is de drukdaling dus 0,1 % . Uitgaande van een druk op zeeniveau van 1,01325·105 Pa komt overeen met
0,1% · 1,01325·105 = 1,01325·102Pa
Dit is gelijk aan 1,01325 hPa en afgerond is dit inderdaad een drukdaling van 1 hPa per 8 m stijging.
Als we het preciezer willen doen moeten we een raaklijn tekenen in de grafiek (zie afbeelding hieronder). Uit de raaklijn lezen we af dat 8900 m overeenkomst met 100%. Dit betekent dat 8 m overeenkomt met 8 m/8900 m · 100% = 0,08989 %. Dit komt overeen met een drukdaling van
0,08989% · 1,01325·105 = 9,10787·101Pa
Afgerond ook 1 hPa.
Waar wel rekening mee gehouden moet worden is dat de drukdaling van 1 hPa per 8 m alleen geldt op lage hoogte. Bij hogere hoogte wordt de daling in luchtdruk kleiner.
Opgave c
Uit de grafiek lezen we af dat op een hoogte van 8,0 km de luchtdruk 34% van de luchtdruk op zeeniveau is (blauwe stip). De luchtdruk op zeeniveau is 1021 hPa. Op de hoogte van het vliegtuig is de druk dus
34% · 1021·102 = 3,4714·104 Pa
Afgerond 3,5·104 Pa of 3,5·102 hPa.
Opgave d
Als de luchtdruk op zeeniveau is gedaald is de luchtdruk op 8,0 km hoogte ook gedaalt. De luchtdruk is nog steeds 34% van de hoogte op zeeniveau maar is nu
34% · 950·102 = 3,230·104 Pa
Als nog steeds (ten onrechte) wordt uitgegaan van een druk op zeeniveau van 1021 hPa zal het voor de piloot zijn alsof de luchtdrukdaling geen 34% is maar
3,230·104 Pa / 1021·102 = 31,636 %.
Uit de grafiek lezen we af dat een drukdaling van 31,636% hoort bij een hoogte van (rode stip) 8600 m. De hoogtemeter geeft dus een 600 m hogere vlieghoogte weer dan de werkelijke vlieghoogte. Om dit soort problemen te voorkomen is het belangrijk dat piloten constant de luchtdruk op zeeniveau weten. Ze krijgen deze informatie door radiocontact met de verkeersleiding.
Vraag over opgave "Hoogtemeting"?
Hou mijn naam verborgen voor andere bezoekers
Sorry
: (
Als je een vraag wil stellen moet je eerst inloggen.