Op vrijdag 7 mrt 2025 om 11:30 is de volgende vraag gesteld
Bij opgave c, hoezo is het hoogteverschil per verdieping 3,4m? want bij b is het toch juist het hoogte verschil van A en D die 2 verdiepingen tussen elkaar hebben? Moet je dan niet delen door 2 voordat je het keer 3 doet?
Erik van Munster reageerde op vrijdag 7 mrt 2025 om 14:37
Klopt, van A naar D zitten inderdaad 2 verdiepingen. Alleen zit dat al in de berekening verwerkt bij het berekenen. 'vh' is al de verdiepingshoogte dus we hoeven bij b niet nog een keer door twee te delen.
Op vrijdag 7 mrt 2025 om 15:08 is de volgende reactie gegeven
kunt u misschien vertellen waar dat in de berekening verwerkt is?
Erik van Munster reageerde op vrijdag 7 mrt 2025 om 15:21
Dit kun je zien in vraag a) waar we de zwaarte-energie voor elk van de pakketten berekenen. Omdat de verdiepingshoogte onbekend is bij vraag aan vullen we daar 'vh' in. Bijvoorbeeld bij pakket A.
Ez = m * g * h
Ez = 100 * 9,81 * (3*vh)
(Want pakket A staat de derde verdieping vandaar 3*vh. En vh is dus de verdiepingshoogte)
Op dinsdag 21 jan 2025 om 18:38 is de volgende vraag gesteld
beste,
ik begrijp niet waarom je bij opgave 6, 667/196,2 doet. Waarom moet dit? En waarom gebruiken we niet gewoon de formule van Ez = m x g x h?
Op dinsdag 21 jan 2025 om 18:42 is de volgende reactie gegeven
Ik bedoel eigenlijk, waarom doen we dit: 196,2·vh = 667
Op dinsdag 21 jan 2025 om 18:53 is de volgende reactie gegeven
In vraag a) wordt de zwaarteenergie voor elk van de verdiepingen berekend. Alleen is bij vraag a de verdiepingshoogte (vh) niet bekend. Daarom moeten alle antwoorden daar nog “keer vh” als je de energie in joule wil weten.
Bij vraag c staat hoeveel joule het verschil is in zwaarteenergie tussen verdieping A en verdieping D, namelijk 667 Joule.
Uit vraag A kun je uitrekenen dat die 667 J gelijk moet zijn aan (2943 - 2746,8)*vh en dat is 196,2*vh.
Dus 196,2*vh = 667 J
Zo dus
Op dinsdag 21 jan 2025 om 19:00 is de volgende reactie gegeven
Oke, bedankt! Alleen hoezo moet je het keer vh doen op het einde om de hoogte te berekenen terwijl je het om op (1943 - 2746,8) ookal hebt gedaan alleen daar een eigen bepaald getal in hebt gestopt. Hoezo moet je het dan nog een keer * vh berekenen als je dat al hebt gedaan.
Want voor A heb ik ingevuld: 100 x 3(vh) x 9,81
En voor D heb ik ingevuld: 280 x 1(vh) x 9,81
Op dinsdag 21 jan 2025 om 19:33 is de volgende reactie gegeven
Klopt. Bij (2943 - 2746,8)*vh doe je ook keer vh. Alleen weet je dan nog steeds niet hoeveel vh is. Je moet daarom dus gewoon vh laten staan en doorrekenen totdat je kunt uitrekenen wat vh is.
Is trouwens niet de enige manier om vh te berekenen maar het is een lastige vraag en je komt hoe dan ook ergens een vergelijking met vh erin tegen.
Op dinsdag 21 jan 2025 om 19:39 is de volgende reactie gegeven
oke, bedankt!
Op dinsdag 21 jan 2025 om 20:29 is de volgende reactie gegeven
Ik maak hem net nog 1x. Maar je zegt dus eigenlijk dat van de formule Ez = m x g x h.
m x g = ( 1943 - 2746,8). want Ez = 667J en h moet je weten.
of zie ik het nou verkeerd?
Op dinsdag 21 jan 2025 om 21:00 is de volgende reactie gegeven
Klopt. Ez=m•g•h
m•g is inderdaad 2943-2746,8 en om Ez te berekenen moet dit nog keer de hoogte van de verdieping.
Op dinsdag 21 jan 2025 om 21:43 is de volgende reactie gegeven
En waarom is het dan m x g? want normaal is dat Fz.
Op dinsdag 21 jan 2025 om 23:10 is de volgende reactie gegeven
Klopt. Je kunt Ez = m•g•h ook schrijven als Ez = Fz•h
Op woensdag 22 jan 2025 om 08:24 is de volgende reactie gegeven
Maar (2943 - 2746,8) is toch niet Fz maar Ez, want dat hebben we berekend bij vraag a. Want we hebben A en D uitgerekend naar Ez, niet Fz. Toch?
Ik vind dit erg lastig :(
Op woensdag 22 jan 2025 om 12:25 is de volgende reactie gegeven
Deze vraag gaat alleen over zwaarte-energie. Kracht heb je hierbij niet nodig.
(In Ez=m•g•h zit ook een factor m•g die ook gelijk is aan Fz maar dat is voor deze opgave niet belangrijk en maakt alles alleen maar ingewikkelder)
Op dinsdag 1 okt 2024 om 19:33 is de volgende vraag gesteld
Hoe kom je erop dat pakket A = 2943 x vh? de massa is toch 100? 100 x 9,81 = 981?
Op dinsdag 1 okt 2024 om 19:41 is de volgende reactie gegeven
Klopt, bij pakket A is 100*9,81 inderdaad 981. Maar voor de zwaarteenergie moet je ook nog met de hoogte vermenigvuldigen. A staat op 3x de verdiepingshoogte (vh) dus het getal moet nog keer 3 en zo kom je op 2943.
Op dinsdag 16 apr 2024 om 16:36 is de volgende vraag gesteld
Dag Erik,
Bedankt voor alle goede uitleg, erg fijn leren zo.
Kan ik bij opgave C ook antwoord geven in kJ, dus 120,06 kJ?
Of is het beter om bij ieder deel van een opgave dezelfde eenheid te gebruiken?
Alvast bedankt!
Op dinsdag 16 apr 2024 om 17:11 is de volgende reactie gegeven
Antwoord in kJ is ook prima. Als er niet om een bepaalde eenheid gevraagd wordt mag je zelf weten in welke eenheid je je antwoord geeft.
Op dinsdag 16 jan 2024 om 12:15 is de volgende vraag gesteld
Hallo Erik,
Ik snap niet waarom moeten we de aantwoorden afronden met 2 significante cijfers? In de vraag krijgen we alleen de gegeven 667 J en het heeft 3 significante cijfers.
Alvast bedankt!
Op dinsdag 16 jan 2024 om 12:44 is de volgende reactie gegeven
Klopt, moet inderdaad met 3 significante cijfers. Net verbeterd hierboven. Dank voor je oplettendheid.
Op vrijdag 14 apr 2023 om 10:39 is de volgende vraag gesteld
Bij vraag b, waarom moeten we daar vanuit gaan dat het om de hoogte van massa d gaat, wat we namelijk in vraag c weer verder moeten gebruiken. Ik zou eerder zeggen dat we het hoogte verschil hebben berekend en daar door voor vraag c alleen nog maar te delen door twee en te vermenigvuldigen met drie voor de totale hoogte. dat klinkt een stuk logischer dan er van uitgaan voor geen reden dat we de hoogte voor d hebben berekend.
Op vrijdag 14 apr 2023 om 17:02 is de volgende reactie gegeven
De reden dat we bij vraag b pakket A en D gebruiken voor de berekening van vh is dat het energieverschil dat in die opgave staat gegeven is t.o.v. A en D, vandaar.
Als we de verdiepingshoogte daarna hebben hoeven we bij vragen c en d niet meer door 2 te delen want vh is al de hoogte van de ene naar de volgende verdieping.
Op donderdag 27 okt 2022 om 19:04 is de volgende vraag gesteld
Beste Erik,
Hoe kom je bij vraag b erachter dat voor pakket A de Ez=2943 is?
Dankjewel
Op donderdag 27 okt 2022 om 19:20 is de volgende reactie gegeven
De Ez van pakket A is niet 2943. Bij vraag b weten we niet van de Ez van pakket A is. We weten de hoogte namelijk (nog) niet en kunnen de Ez dus nog niet berekenen. Bij vraag a hebben we wel uitgerekend dat de Ez van A gelijk is aan 2943 keer de hoogte van een verdieping (vh).
Op zaterdag 1 aug 2020 om 12:51 is de volgende vraag gesteld
Beste Erik,
Is het ook goed als je c met arbeid oplost. F is dan de zwaartekracht op de kist, en s de hoogte. Je komt op hetzelfde antwoord uit.
Op zaterdag 1 aug 2020 om 16:43 is de volgende reactie gegeven
Ja hoor. Dat kan prima. De arbeid die je nodig hebt om een pakket vanaf de grond tot een bepaalde hoogte te brengen is namelijk ook meteen de zwaarte-energie.
Voor de arbeid geldt
W = F * s
Als je voor F de zwaartekracht (Fz = m*g) invult en voor de afgelegde weg de hoogte (h) vind je
W = m*g*h
dus... precies dezelfde formule als voor de zwaarte-energie.
Op zaterdag 1 aug 2020 om 12:23 is de volgende vraag gesteld
Hallo Erik,
Ik snap niet hoe je bij vraag a al kan concluderen dat C de grootste Ez heeft. Als je de formule volledig met de hoogte erbij invult kom je toch op een ander antwoord uit?
Alvast bedankt!
Op zaterdag 1 aug 2020 om 12:33 is de volgende reactie gegeven
Laat maar, ik snap het al:)
Op zondag 19 nov 2017 om 10:46 is de volgende vraag gesteld
Is bij antwoord B de uitkomst 3,4 meter niet het hoogteverschil tussen de kisten ipv per verdieping? Ik dacht dat je 3,4 nog door twee moest delen omdat er een verdieping tussen a en d zit.
Op zondag 19 nov 2017 om 14:12 is de volgende reactie gegeven
Er zitten inderdaad twee verdiepingen tussen A en D maar hier hebben we al rekening mee gehouden bij het uitrekenen van de energie. Zie vraag A: Hier hebben voor A een factor vh*3 gebruikt en voor D een factor vh*1. In het energieverschil tussen A en D is dus al rekening gehouden met dat er twee verdiepingen tussen zitten, vandaar...