= m·g. Invullen geeft F
= 0,4905 N. Afgerond 0,49 N.
de aanliggende zijde. Er geldt dus
= 0,1594 N. Afgerond 0,16 N.
de enige werkende krachtt is die niet gecompenseerd wordt is dit ook de resulterende kracht ook 0,1594 N. De versnelling van het gewichtje vinden we met de tweede wet van Newton. F m·a dus a = F/m. Invullen geeft a = 0,1594 N / 0,050 kg = 3,188 ms
. Afgerond 3,2 ms
. Dit is ook de versnelling van het vliegtuig.
Eerder gestelde vragen | Take-off
Op donderdag 21 dec 2023 om 11:35 is de volgende vraag gesteld
Ik heb uitgerekend welke kracht overbleef die loodrecht op het touwtje en het gewicht staat.
Je krijgt dan Fz,y = sin(18)*0,4905=0,1516N
Met deze waarde kom je uit op een versnelling van 3,032 m/s^2.
Ik zou namelijk denken dat je dit dan beschouwt als rekenmodel. Het gewicht verplaatst zich telkens in een hoek van 90 graden van het touwtje, als het gewicht weer iets verder is (bij loslaten) dan reken je opnieuw uit wat die verplaatsing in een recht hoek zou zijn.
Jij komt uit op een antwoord met de horizontale kracht. Ik ben erg benieuwd waarom mijn beredenering onjuist is.
Alvast heel erg bedankt!
Erik van Munster reageerde op donderdag 21 dec 2023 om 12:38
Ik snap je redenatie: de kracht om hem opzij te duwen is inderdaad loodrecht op het touwtje. Aleen is dit niet een kracht in de x-richting (alleen als de hoek 0 is zou dit zo zijn).
Ook ga je er bij jouw methode vanuit dat de spankracht in het touwtje (de schuine zijde) gelijk blijft aan Fz. Ook dit is alleen zo als de hoek 0 graden is.
Kortom je methode werkt bij heel kleine hoek maar zal afwijken zodra de hoek groter wordt.
Op vrijdag 3 nov 2023 om 16:29 is de volgende vraag gesteld
Ik heb deze vraag eerder gesteld, maar kom er nog een keer op terug. Het gewichtje hangt aan een touwtje en door de versnelling beweegt het richting de 18 graden. Het gewichtje beschrijft een cirkelbaan. De verplaatsing is daardoor niet zuiver horizontaal. Het gaat tov de horizon ook ietsje omhoog. Dat is uit te rekenen, maar is niet relevant voor mijn vraag. De, in dit geval, geringe verticale verplaatsing komt door??
Erik van Munster reageerde op vrijdag 3 nov 2023 om 17:06
De geringe verticale verplaatsing komt doordat het gewichtje aan het touwtje vastzit en de horizontale beweging daarom wel gepaard moet gaan met het een klein beetje optillen van de massa. De energie die hiervoor nodig is komt uit de arbeid die verricht wordt voor het versnellen van het vliegtuig.
Op dinsdag 15 jun 2021 om 15:44 is de volgende vraag gesteld
Bij vraag B waarom gebruik je hier tan ipv van sin? ik meende dat Fspanx in dit geval de overstaande zijde is
Erik van Munster reageerde op dinsdag 15 jun 2021 om 17:04
Klopt, Fspanx is inderdaad de overstaande zijde van de hoek van 18graden. Alleen is de zijde van Fz hier de aanliggende zijde en niet de schuine zijde. We weten dus de aanliggende zijde en willen weten de overstaande zijde. Dit betekent dat we de tangens nodig hebben:
tan alfa = overstaande / aanliggende
(Als Fz de schuine zijde zou zijn zouden we inderdaad de sinus nodig hebben)
Op woensdag 6 nov 2019 om 12:28 is de volgende vraag gesteld
Wanneer weet je of je resulterende kracht naar beneden is gericht of horizontaal. Hoe moet je dat zien
Groetjes
Erik van Munster reageerde op woensdag 6 nov 2019 om 12:36
Bij deze opgave gaat het over een vliegtuig dat horizontaal versnelt. Op de startbaan. Voor een versnelling in horizontale richting moet ook de resulterende kracht in horizontale richting werken. Vandaar.
Op zaterdag 12 mei 2018 om 15:55 is de volgende vraag gesteld
Beste Erik,
Bij vraag 22a zie ik dat in een (soortgelijke?) situatie niet de spankracht maar de zwaartekracht ontbonden wordt, en dat de resulterende kracht lichtelijk naar onder gericht is en niet horizontaal. Hoe verhoudt zich dat tot opgave c hier?
Alvast bedankt,
Groeten
Erik van Munster reageerde op zaterdag 12 mei 2018 om 16:33
Het verschil tussen beide situaties is dat opg 22 gaat over een slinger die wordt losgelaten. Omdat je weet dat de slinger zich naar rechtsonder zal gaan bewegen en niet horizontaal naar rechts ontbindt je de krachten in de richtingen loodrecht op het touwtje en parallel aan het touwtje. Je ontbindt dan dus Fz omdat deze onder een hoek staat met deze richtingen.
Bij deze opgave is de versnelling, en dus de resulterende krach, wél horizontaal naar rechts. De richtingen waarin je de krachten ontbindt zijn dus de x- en y-richting. Als je gaat kijken welke kracht je dan moet ontbinden kom je erachter dat je hier Fspan moet ontbinden. Deze staat namelijk schuin t.o.v. x en y-as.
Lijkt een klein verschil maar het maakt wel uit hoe je in beide gevallen moet ontbinden.
Op zondag 13 mei 2018 om 10:48 is de volgende reactie gegeven
Beste Erik,
Dat is ook wat zeg, nu snap ik het.
Bedankt!
Groeten