Op maandag 27 nov 2023 om 11:41 is de volgende vraag gesteld
Hoi! Ik heb een vraag over A:
Als je 28 minuten rijdt en 40 kilometer aflegt, heb je twee gegevens met 2 significante cijfers waarmee je start. Ik zie dat het eindantwoord bij A (85,68 km/h) 4 significante cijfers heeft.
Als je de bovenstaande gegevens omrekend naar seconden, dan heb je wel 4 significante cijfers met 1680 seconden en met 40 kilometer heb je dan 40000 meter. Maar als je de cijfers oorspronkelijk met 2 significante cijfers krijgt, zou je het eindantwoord dan niet met twee significante cijfers moeten geven, dus 86 km/u?
Erik van Munster reageerde op maandag 27 nov 2023 om 15:31
Klopt, als de vraag was om de snelheid te berekenen dan zou je inderdaad op 2 cijfers moeten afronden.
Maar: dar is niet de vraag. Gaat er alleen maar om of er een boete is of niet. En dat kun je zonder afronden zo ook wel zien na de berekening. Vandaar dus.
Op maandag 27 nov 2023 om 15:47 is de volgende reactie gegeven
Top dankjewel! Dat houdt dus in dat mijn afgeronde antwoord ook goed was gerekend, omdat de conclusie hetzelfde is.
Erik van Munster reageerde op maandag 27 nov 2023 om 17:03
Ja, klopt :)
Op dinsdag 31 okt 2023 om 15:38 is de volgende vraag gesteld
Als t = 1680 s en s = 40000m dan is v_gemiddelde != 23,801 ms^-1. s/t = 23,810 ms^-1 en dat is weer 85,71 km/h != 85,68 km/h. Of zie ik iets verkeerd? Is dat een afrondingsfout?
Erik van Munster reageerde op dinsdag 31 okt 2023 om 18:35
Nee hoor. Klopt: antwoord van de berekening is inderdaad 85,71 km/h. Afgerond 86 km/h en dus geen boete.
Op zondag 18 dec 2022 om 15:07 is de volgende vraag gesteld
Waarom moet je eerst weten hoelang hij over 40 km doet als hij 100 km/h zou rijden?
Erik van Munster reageerde op zondag 18 dec 2022 om 20:23
Omdat 100 km/h de grens is tussen wél een boete en geen boete.
Als hij de rijtijd zó verlengt dat het lijkt alsof hij de 40 km met 100 km/h krijgt hij geen boete. Vandaar dat je hier het verschil in rijtijd moet uitrekenen.
Op donderdag 24 nov 2022 om 21:12 is de volgende vraag gesteld
Bij het antwoord van a staat het volgende: 23,801 ms-1. Wat betekent de kleine hoge -1 en is dit verplicht? Waarom staat het hier?
Erik van Munster reageerde op donderdag 24 nov 2022 om 22:19
ms^-1 (ms tot de macht -1) betekent hetzelfde als m/s (meter per seconde). Het is niet verplicht je mag ook gewoon m/s gebruiken.
(De notatie met tot-de-macht wordt vaak gebruikt bij opgave en ook bv in Binas, maar is niet verplicht)
Op donderdag 5 nov 2020 om 23:49 is de volgende vraag gesteld
hoe zijn we aan de V gemiddelde gekomen? de 27,7778m/s?
Erik van Munster reageerde op vrijdag 6 nov 2020 om 07:51
Ook door omrekenen: 100 km/h is 27,7777 m/s.
(Je deelt door 3,6 als je van km/h naar m/s gaat)
Op donderdag 5 nov 2020 om 21:37 is de volgende vraag gesteld
opgave a) van waar is de 85,68 ineens gekomen?
Erik van Munster reageerde op donderdag 5 nov 2020 om 22:03
Daar kom je op als je 23,801 m/s omrekent van m/s naar km/h.
(Omrekenen van m/s naar km/h doe je door met 3,6 te vermenigvuldigen)
Op woensdag 23 sep 2020 om 16:05 is de volgende vraag gesteld
het staat bij het onderste stukje tekst verkeerd er staat 1400 terwijl er 1440 moet staan.
Erik van Munster reageerde op woensdag 23 sep 2020 om 22:02
Klopt, ik zie het. Heb het net verbeterd. Dank voor je oplettendheid:)
Op zaterdag 25 apr 2020 om 12:50 is de volgende vraag gesteld
Waarom reken je om naar secondes? Snelheid van auto's wordt toch normaalgesproken in km/h gemeten en zo wordt het ook aangegeven.
Erik van Munster reageerde op zaterdag 25 apr 2020 om 13:28
Omdat de eenheid van snelheid die je in formules invult meestal m/s is. Standaard reken ik daarom het liefst in meters en seconden. Het hoeft niet natuurlijk en je zou deze opgave hier ook alles in km/h kunnen laten.
Op woensdag 10 okt 2018 om 17:24 is de volgende vraag gesteld
Als ik 40 kilometer invul in 100km/h, kom ik uit op 40km/0.4h. En als ik 120km/h heb, kom ik bij 40 kilometer uit op 0.3. Aangezien 0.4 uur 24 minuten is, en 0.3 uur 18 minuten is, kom ik uit op 6 minuten. Wat gaat er bij mij fout?
Erik van Munster reageerde op woensdag 10 okt 2018 om 19:17
Dag Rozemarijn,
40/120 = 0,33333 uur (en geen 0,3 uur). Dit is 20 minuten en zo kom je toch ook weer op 4 minuten tijdverschil.
Op maandag 5 feb 2018 om 17:25 is de volgende vraag gesteld
moet je persen naar seconden toe werken?
ik heb namelijk bij a 40/100 gedaan met als uitkomst 0.4
vervolgens 4*60 = 24
24/28= 0.8571
0.8571*100= 85.7
Erik van Munster reageerde op maandag 5 feb 2018 om 17:55
Zo kan het inderdaad ook. Als je 40/100 doet reken je uit hoeveel uur je over 40 km doet als je met 100 km/h zou rijden. Je komt dan op 24 minuten en dan heb je eigenlijk je antwoord al. Hij deed er namelijk 28 minuten over en reed dus langzamer dan 100 km/h.
Je hoeft hier inderdaad niet persé met seconde te werken...