Op dinsdag 19 okt 2021 om 16:12 is de volgende vraag gesteld
Ik snap het antwoord op vraag C niet helemaal. Als de voorwerpen allebei met een kracht van 9,4N aan elkaar trekken dan heffen ze elkaar toch juist wel op?
Erik van Munster reageerde op dinsdag 19 okt 2021 om 17:13
Als je wil weten wat de totale kracht op een voorwerp is dan tel je alléén de krachten op die op dát voorwerp werken. Dat is hier niet zo. De krachten zijn hier wel tegengesteld maar de ene werkt op het ene voorwerp en de andere op het andere voorwerp. Daarom kun je de krachten hier niet bij elkaar optellen.
Op donderdag 7 jan 2021 om 21:01 is de volgende vraag gesteld
over vraag c, zou dan het "naar elkaar toe bewegen" van de twee ladingen afhankelijk zijn van de massa+tegenwerkende krachten+aantrekkings- of afstotingskracht? Stel F,el is 0,01x10⁻100 N, dan is er wel aantrekkingskracht, maar is er dan beweging/momentum?
Erik van Munster reageerde op donderdag 7 jan 2021 om 21:25
Dat er een aantrekkende kracht is inderdaad niet hetzelfde als dat ze naar elkaar toe bewegen. Maar het gaan bewegen is wel een gevolg van de kracht. Hoe snel dat bewegen dan gaat hangt inderdaad ook van de massa af.
De kracht zorgt voor een versnelling dus de snelheid zal in het begin klein zijn en toenemen in de loop van de tijd.
Op donderdag 7 jan 2021 om 21:30 is de volgende reactie gegeven
Duidelijk, dankuwel!
Op dinsdag 5 feb 2019 om 21:39 is de volgende vraag gesteld
"Deze kracht werkt op beide ladingen en is inderdaad tegengesteld van richting maar, en dat is wat Boris over het hoofd ziet"
Dit gedeelte begrijp ik niet, de krachten werken als het goed is naar elkaar toe gericht omdat ze elkaar aantrekken vanwege de + en de -
Erik van Munster reageerde op woensdag 6 feb 2019 om 17:05
Klopt, de twee krachten zijn inderdaad naar elkaar toe gericht vanwege de + en de -lading.
Maar, en daar gaat het bij vraag c over, je mag ze niet bij elkaar optellen omdat ze niet op hetzelfde voorwerp werken.
Op zaterdag 20 jan 2018 om 16:48 is de volgende vraag gesteld
Waarom is het antwoord bij b niet -9,4369 N? Want is het toch -0,80×10^-6?
Erik van Munster reageerde op zaterdag 20 jan 2018 om 23:13
Klopt, de lading is -0,80*10^-6 C maar in de opgave wordt niet gevraagd om de kracht maar om de 'grootte van de kracht'. Dat betekent dat je bij je antwoord niet hoeft te bekommeren om + en - tekens. Anders had je gelijk gehad...
Op zaterdag 21 okt 2017 om 13:01 is de volgende vraag gesteld
Ik wou even bevestiging bijopgave b. Ik heb de lading van de elektron wel in de formule ingevuld waardoor ik het volgende antwoord kreeg:
Fel = 8,987551787·109·2,1·10-6· -0,80·10-6/(0,042) = -9,4369 N
Mijn antwoord zou dan -9,4 N zijn. Zou dit dan fout zijn bij een examen of maakt het niet uit?
Erik van Munster reageerde op zaterdag 21 okt 2017 om 16:52
Bij deze vraag heb je de lading van het elektron (-1,602*10^-19 C) niet nodig want deze opgave gaat niet over elektronen. Maar volgens mij heb je dat ook niet gedaan. Ik zie de elektronlading in ieder geval nergens in je berekening staan. Volgens mij klopt je berekening en je antwoord.
Op donderdag 5 jan 2017 om 12:45 is de volgende vraag gesteld
Ik snap het antwoord op vraag c niet helemaal, vooral wat er bedoelt wordt met 'deze kracht werkt op beide ladingen'. Waarom mogen deze niet worden opgeteld? Ik geloof dat de eigenlijke vraag dan is:: Wat betekent nou F(el)=f((qQ)/r^2)?
Erik van Munster reageerde op donderdag 5 jan 2017 om 12:58
Dag Robbin,
Krachten mag je alleen bij elkaar optellen als ze op hetzelfde voorwerp werken. Dit is hier niet zo. De ene kracht van 9,4 N werkt op voorwerp A, de andere kracht 9,4 N op voorwerp B. De twee krachten werken niet op hetzelfde voorwerp en mogen dus niet opgeteld worden.
Over F(el)=f((qQ)/r^2): Wat je hiermee uitrekent is de grootte van de kracht op ieder van de twee ladingen. Het antwoord wat je krijgt is dus zowel de kracht op de ene als de kracht op de andere.
Op dinsdag 16 feb 2016 om 19:33 is de volgende vraag gesteld
Moet je bij opgave b van deze opgave niet -0,80x10^-6 ipv 0,80x10^-6? Het is toch negatief geladen?
Op dinsdag 16 feb 2016 om 19:34 is de volgende reactie gegeven
laat maar..