Op zaterdag 5 okt 2024 om 14:17 is de volgende vraag gesteld
Beste docent,
Ik begrijp binastabel 31 (zonnestelsel) niet. Ik dacht te hebben begrepen dat het verschil tussen de straal en de baanstraal van een planeet in de tabel betekende dat de straal van een planeet de afstand tussen het middelpunt tot het oppervlak van een planeet betekent en de baanstraal de straal van een baan tussen een planeet en de zon.
Echter vragen ze in mijn boek om de baansnelheid van de maan om de aarde te bereken, en in de formule vbaan vullen ze voor r(straal) de baanstraal van de maan (384,4) ? Terwijl ik begreep dat de baanstraal van de maan de straal is tussen de maan en de zon zou moeten zijn zoals de betekenis van de baanstraal het beschrijft. Hoezo wordt dan voor de straal tussen de maan en de aarde dit gegeven gebruikt? (Ik zou trouwens niet weten welk ander gegeven gebruikt zou moeten worden maar is alsnog een onduidelijk verhaal voor mij
Erik van Munster reageerde op zaterdag 5 okt 2024 om 17:35
Klopt helemaal hoor. Volgens mij snap je prima het verschil tussen straal en baanstraal.
Alleen moet je er even bij bedenken dat de maan om de aarde draait. De baan van de maan is om de aarde en de baanstraal die in Binas staat is dus de afstand tussen de maan en het middelpunt van de baan: de aarde.
Op zondag 6 okt 2024 om 16:45 is de volgende reactie gegeven
ooh oke duidelijk, was even vergeten dat de maan inderdaad om de aarde draait. Bedankt
Op woensdag 10 apr 2024 om 19:54 is de volgende vraag gesteld
moet je voor de r in de formule van fgrav de baanstraal of de straal gebruiken?
Erik van Munster reageerde op woensdag 10 apr 2024 om 21:23
r is in de gravitatieformulen de afstand. Als het gaat om een planeet die om de zon draait is de baanstraal de straal van de cirkelvormige baan om de zon. Dit is ook de afstand van de planeet tot de zon want de zon staat in het midden. Je gebruikt dan dus de baanstraal voor r.
Op maandag 8 apr 2024 om 22:27 is de volgende vraag gesteld
Beste Erik,
In mijn opdracht staat: herleid met andere formules uit de Binas de formule Fg = G * M * m/r^2
Kunt u mij uitleggen welke formules ik hiervoor zou kunnen gebruiken?
Bedankt!
Erik van Munster reageerde op maandag 8 apr 2024 om 23:05
Meestal doe je dit andersom: Fg=GMm/r2 gebruiken om andere formules uit af te leiden. Zoals bv de wet van Kepler. Is dat niet wat ze bedoelen? Anders snap ik ook niet uit welke formules je het zou moeten afleiden.
Op vrijdag 7 okt 2022 om 20:55 is de volgende vraag gesteld
Beste Erik,
Ik wilde graag een vraagje stellen over een examenvraag.
'WMAP is gestationeerd in het zogenoemde Lagrangepunt 2; dat
punt bevindt zich aan de zijde van de aarde die niet door de zon
verlicht wordt op 1,5 miljoen kilometer afstand van de aarde.
Een satelliet die zich in het Lagrangepunt 2 bevindt, gedraagt zich niet als
een ‘kunstmaan’ die rond de aarde cirkelt, maar draait met de aarde mee
om de zon. De zon, de aarde en WMAP bevinden zich steeds op één lijn.
Om dit meedraaien te bereiken moet op WMAP (massa 840 kg) een
resulterende kracht werken ter grootte van 5,0 N.
Mijn vraag gaat over de afstand tussen de satelliet en de zon in deze situatie. Ze hebben de baanstraal van de aarde en de zon gepakt en dan daarbij 1,5x10^9 m bij opgeteld. Alleen hoor hier ook niet de straal van de aarde bij op te tellen? Om zo de volledige afstand te krijgen?
Erik van Munster reageerde op vrijdag 7 okt 2022 om 21:12
Daar is al rekening mee gehouden: Alle baanstralen in Binas en de afstanden die in de opgave genoemd worden zijn ten opzichte van het middelpunt. Je hoeft daarom niet ook nog rekening te houden met de aardstraal. (Wel goed dat je er even aan denkt)
Op maandag 8 apr 2024 om 17:46 is de volgende reactie gegeven
Beste Erik, ik had ook nog een vraag over deze opgave. Waarom is de Fres hier gelijk aan de Fmpz? Ik dacht dat je gebruik moest maken van Fres = Fmee- Ftegen omdat de Fres in dit geval niet 0 is. Alvast bedankt!
Erik van Munster reageerde op maandag 8 apr 2024 om 18:57
Omdat voor alles wat in een cirkelbaan draait geldt dat Fmpz = Fres.
Er geldt ook Fres = Fmee-Ftegen maar dat heb je hier niet nodig en daar kom je bij de opgave niet ver mee. Je hebt de gegevens van de cirkelbaan nodig die zijn gegeven.
Op dinsdag 25 aug 2020 om 16:24 is de volgende vraag gesteld
Goedemiddag meneer,
Ik snap nog niet helemaal wat u bedoelt met dat er twee krachten zijn waar je, bij de gravitatiekracht uitrekenen ,rekening mee moet houden en dat deze krachten gelijk zijn aan elkaar/ even groot zijn (3e wet van Newton). Waarvoor is dit handig om te weten? Zoudt u dit alstublieft nog kort willen toelichten?
Alvast hartelijk dank!
Erik van Munster reageerde op dinsdag 25 aug 2020 om 16:43
Ik zal als voorbeeld even de aarde en de maan nemen:
De aarde oefent gravitatiekracht op de maan uit. De maan wordt hierdoor aangetrokken door de aarde.
Maar, de maan oefent ook een gravitatiekracht uit op de aarde. De aarde wordt dus ook naar de maan toe getrokken.
Wat ik in het filmpje zeg is dat deze gravitatiekrachten even groot zijn. De maan wordt even hard door de aarde aangetrokken als de aarde door de maan wordt aangetrokken.
Dit is wat ik bedoel met dat er bij gravitatie altijd 2 krachten zijn.
Op donderdag 2 jul 2020 om 20:56 is de volgende vraag gesteld
Hoi,
wanneer moet ik de baanstraal in een opdracht gebruiken en wanneer de normale straal?
Erik van Munster reageerde op donderdag 2 jul 2020 om 21:22
De baanstraal gebruik je als je de afstand tussen een planeet en de zon nodig hebt (of tussen een maan en een planeet). Bijvoorbeeld bij berekening van Fgrav of Fmpz.
De normale straal is de straal van het bolletje zelf. De afstand van het middelpunt van een planeet tot het oppervlak. Die gebruik je bijvoorbeeld als je iets op het oppervlak van een planeet moet uitrekenen.
Op maandag 1 jun 2020 om 11:25 is de volgende vraag gesteld
Hoi Erik, wat wordt er bedoeld met "De objecten in een geostationaire baan bewegen om het middelpunt van de aarde. De straal van de beweging is de hoogte vanaf de aarde plus de straal van de aarde". Zou je dit voor mij kunnen verduidelijken?
Erik van Munster reageerde op maandag 1 jun 2020 om 19:52
De baan van een satelliet die om de aarde draait heeft de vorm van een cirkel. In het midden van deze cirkel bevindt zich de aarde. Als je preciezer kijkt naar het precieze middelpunt dan zie je dat het middeln van de cirkel het middelpunt van de aarde is. Binnen in de aarde dus. De straal van de baan van de satelliet is dus de afstand van de satelliet tot het middelpunt van de aarde.
Als je de hoogte van de satelliet boven het aadoppervlak wil weten, dan wil je alleen het stukje tussen het aardoppervlak tot de satelliet weten. Je moet hiervoor de de straal van de aarde zelf aftrekken van de baanstraal.
Op woensdag 11 dec 2019 om 21:31 is de volgende vraag gesteld
Beste Erik,
Een vraag over de 3e wet van newton over een opgave;
Als je tegen een kist aanduwt, dan duwt die kist terug op jou. maar je hebt op dat moment toch nog een kracht op jezelf die zorgt dat je niet versnelt? of zie ik dit verkeerd
Erik van Munster reageerde op woensdag 11 dec 2019 om 21:55
Klopt, als je tegen een kist aanduwt moet er een andere kracht op je werken om te voorkomen dat je versneld wordt. Normaal gesproken is dit de wrijvingkracht die via de vloer op je werkt.
Als deze wrijvingkracht er niet is wordt je versneld. Als je op glad ijs staat gebeurt dit als je tegen een kist aanduwt. Je wordt dan zelf in tegenovergestelde richting versneld.
Op donderdag 10 okt 2019 om 20:50 is de volgende vraag gesteld
Beste Erik,
Ik snap nog niet het verschil tussen de baanstraal en de straal. Bijvoorbeeld bij de opdracht Jupiter fly-by gebruiken ze bij vraag 13 voor r de baanstraal, maar ik zelf had hier de gewone straal voor gebruikt.
Zou u mij uit kunnen leggen waarom dit zo is?
Mvg
Erik van Munster reageerde op vrijdag 11 okt 2019 om 09:01
Baanstraal = straal van de baan. Hiermee wordt de baan van de planeet om de zon bedoeld. Dit is hetzelfde als de afstand van de planeet tot de zon. Als je deze afstand nodig hebt gebruik je dus de “baanstraal”
Straal (in Binas) = de straal van de planeet zélf. De straal van het bolletje zelf dus. Deze gebruik je als je iets aan de planeet zelf wil uitrekenen. Bv de dichtheid, valversnelling of ontsnappingssnelheid op de planeet.
Op dinsdag 14 mei 2019 om 17:01 is de volgende vraag gesteld
Ik snap niet wanneer Fg gelijk is aan Fmpz en wanneer aan Fz. Ik heb in mijn aantekeningen staan dat hij gelijk is aan Fmpz als het gaat om een voorwerp/planeet die om de zon beweegt, en dat hij gelijk is aan Fz als het gaat om een planeet/voorwerp die om de aarde beweegt, maar volgens mij klopt dit niet helemaal.
Kunt u mij vertellen wat wél klopt en misschien ook waarom het zo is?
Op dinsdag 14 mei 2019 om 17:02 is de volgende reactie gegeven
Ik zie dat u hier onder een zelfde soort vraag hebt beantwoord, maar het was mij alsnog niet helemaal duidelijk wat die andere krachten zouden kunnen zijn.
Erik van Munster reageerde op dinsdag 14 mei 2019 om 17:34
Fz en Fg zijn twee benamingen voor hetzelfde: Namelijk de kracht waarmee een massa aangetrokken wordt door een andere massa. Als het in de ruimte over planeten gaat gebruik je Fg maar bij opgaven die over dingen gaan die zich in het dagelijks leven afspelen op het aardoppervlak heb je het over Fz.
Maar het is dus gewoon dezelfde kracht.
Op zondag 24 feb 2019 om 10:10 is de volgende vraag gesteld
hee,
in sommige opgave is de middelpuntzoekende kracht gelijk aan de gravitatiekracht, wanneer is dit het geval?
groetjes,
Isa Wijers
Erik van Munster reageerde op zondag 24 feb 2019 om 10:56
Dit is overal zo waar de gravitatie de enige kracht is die voor Fmpz zorgt om iets in een cirkelbaan te laten bewegen:
Bv de maan om de aarde, de planeten om de zon of een satelliet om de aarde. Eigenlijk alle cirkelbanen in de ruimte.
Op maandag 7 jan 2019 om 17:09 is de volgende vraag gesteld
Beste Erik, in de 1e oefenopgave snap ik niet hoe je op 1 kg komt voor de tweede massa..
'De zwaartekrachtsversnelling (g) op het oppervlak is qua grootte gelijk aan de gravitatiekracht die er op een massa van één kg werkt. Op het oppervlak is de afstand (r) tussen de middelpunten van de massa van 1 kg en de planeet gelijk aan de straal van de planeet.'
Kunt u dit misschien verder uitleggen of is dit iets wat je gewoon moet leren?
Erik van Munster reageerde op maandag 7 jan 2019 om 17:56
Zwaartkrachtsversnelling is gelijk aan de zwaartkracht die op een massa van één kg werkt. Dit is wat zwaartkrachtsversnelling betekent en dit is inderdaad iets wat je uit je hoofd moet weten.
Op aarde is de zwaartekrachtsversnelling bv 9,81. Op 1 kg werkt dan een zwaartekracht van 9,81 N.
Op woensdag 23 mei 2018 om 14:59 is de volgende vraag gesteld
Beste Erik,
De baanstraal in Binas is mij nog niet helemaal duidelijk. In Binas staat bijvoorbeeld dat de baanstraal van Venus 0,1082 *10^12 is. Is dit de afstand van het middelpunt van Venus tot en met het middelpunt van de zon? Zo ook bij de andere planeten?
Groetjes Nicolette
Erik van Munster reageerde op woensdag 23 mei 2018 om 15:59
Ja, dat klopt. De baanstraal is de afstand van het middelpunt van de planeet tot het middelpunt van de zon. Zo ook voor de andere planeten.
Bij manen in tabel 31 is de baanstraal de afstand van het middelpunt van de maan tot het middelpunt van de planeet.
Op dinsdag 27 mrt 2018 om 20:32 is de volgende vraag gesteld
Beste Erik,
Ik snap niet helemaal welke omlooptijd ik moet gebruiken bij de formule van snelheid. Stel dat er een satelliet rond de aarde heen draait en je moet daar de snelheid van berekenen, moet je dan de omlooptijd van de aarde uit de Binas gebruiken of moet dat dan gegeven/ uitgerekend worden?
Erik van Munster reageerde op woensdag 28 mrt 2018 om 10:17
De omloopstijd van de aarde is de omloopstijd van de aarde om de zon. Deze heb je dus niet nodig voor de snelheid van de satelliet.
Als het om een geostationaire satelliet gaat is de omloopstijd van de satelliet gelijk aan de rotatietijd van de aarde (ongeveer 24h). Deze staat in BINAS tabel 31 als "siderische rotatieperiode". Als het géén geostationaire satelliet is zul je er op een andere manier achter moeten komen.
Op maandag 26 feb 2018 om 18:50 is de volgende vraag gesteld
Beste Erik,
Is zwaartekracht zelfde als gravitatiekracht? Want als we gaan kijken naar een appel die van een boom af valt. Dan is de aantrekkingskracht van de aarde op de appel veel groter, dan de aantrekkingskracht van de appel op de aarde. Hierdoor valt de appel loodrecht (naar het middelpunt) van de aarde.
Bij gravitatiekracht werken aantrekkingskrachten op 2 voorwerpen onderling, maar afhankelijk van de massa, zij deze aantrekkingskrachten aan elkaar gelijk? Maar hoe komt het dan dat deze aantrekkingkracht gelijk is? want deze aantrekkingkracht is toch afhankelijk van de massa en afstand van voorwerpen onderling?
Erik van Munster reageerde op maandag 26 feb 2018 om 19:19
Zwaartekracht is hetzelfde als gravitatiekracht. Je kunt uitrekenen met de formule van gravitatiekracht wat de kracht is die op een appel wordt uitgeoefend door de aarde door het invullen van de appelmassa, de aardmassa en de straal van de aarde. De kracht die hier uitkomt is als het goed is 9,81*appelmassa.
Deze kracht oefenen de appel & aarde op ELKAAR uit. Dekracht die op de aarde uitgeoefend wordt is dus even groot als die op de appel.
(Het komt door de enorme massa van de aarde dat deze kracht nauwelijks invloed heeft op de aarde maar wél op de appel)
Op maandag 26 feb 2018 om 20:28 is de volgende reactie gegeven
Dus kracht is afhankelijk van de massa, maar hoe zit dat dan met hemellichamen met een veel groter kracht, van de maan weet ik dat het met een hele hoge snelheid om de aarde heen draait en dat zorgt ervoor dat het in een baan om de aarde heen blijft. Als de snelheid er niet zou zijn, zou de maan dan aangetrokken worden door de aarde?
Erik van Munster reageerde op maandag 26 feb 2018 om 22:09
Gravitatiekracht hangt alleen af van de massa van de aarde en maan en van de afstand en dus níet van de snelheid. Dit betekent dat als de maan geen snelheid zou hebben er nog steeds dezelfde gravitatiekracht zou zijn. De maan zou dan inderdaad naar de aarde toe vallen.
Op maandag 3 apr 2017 om 18:25 is de volgende vraag gesteld
Wat is het verschil tussen de straal (equator) en de baanstraal? En wanneer moet ik welke gebruiken?
Erik van Munster reageerde op maandag 3 apr 2017 om 18:50
De straal is de de afstand van het middelpunt van een planeet tot het oppervlak. Zeg maar de straal van het bolletje.
De baanstraal is bij een planeet de straal van de baan die de planeet om de zon beschrijft. Als je aanneemt dat de zon precies in het midden van de cirkelvormige baan staat is de baanstraal dus gelijk aan de afstand tussen de planeet en de zon.
Allebei hebben ze iets te maken met de gravitatiewet. Het hangt van de situatie af welke van de twee je nodig hebt.
Op maandag 13 mrt 2017 om 10:00 is de volgende vraag gesteld
Hallo,
In mijn huiswerkopgave staat de volgende vraag: "Planeet X draait om zon Z. Aan de oppervlakte van planeet X is de gravitatiekracht op een standaardkilogram (precies 1 kg) 7,5 N. De straal van planeet X is 2,8 * 10^6 m. Bereken de massa van de planeet." Ik zat te denken aan de formule Fgrav = G * M * m/r^2 en ik denk dat de grote M de zon Z voorstelt en de kleine m, planeet X. Ik begrijp in deze opgave niet wat men bedoeld met 'Aan de oppervlakte van planeet X is de gravitatiekracht op een standaardkilogram 7,5 N. Kunt u mij helpen?
Erik van Munster reageerde op maandag 13 mrt 2017 om 10:50
Dag Fifine,
Klopt, zijn inderdaad twee massa die elkaar aantrekken en je hebt Fgrav = G * M * m/r^2 nodig. r is de afstand tussen de middelpunten van de planeet en de standaardkilogram en dit is de straal van de planeet. Maar welke twee massa's staan er nou in de formule?
De ene massa is de massa van de planeet die je nog niet weet (M)
De andere massa is de massa van de standaard kilogram (m)
De massa van de zon heb je dus niet nodig.
Hoop dat je hier iets verder mee komt...
Op donderdag 19 mei 2016 om 21:55 is de volgende vraag gesteld
r = de afstand tussen de middelpunten van de twee planeten
moet je dan de straal van planeet A + de straal van planeet B + de afstand van planeet A tot planeet B nemen?
Erik van Munster reageerde op donderdag 19 mei 2016 om 22:12
Dag Mina,
Klopt, de r die je in de formule invult is de afstand tussen de twee middelpunten.
Als de afstand tussen de twee objecten gegeven wordt moet je dus even goed opletten of hiermee de afstand tussen de middelpunten wordt bedoeld. Zo ja: dan kun je gewoon deze afstand als r gebruiken. De baanstralen die in BINAS tabl 31 staan zijn bijvoorbeeld allemaal afstanden tussen de middelpunten en deze kun je dus gewoon als r invullen.
Als in de vraag duidelijk wordt dat de gegevens afstand de afstand tussen de planeetoppervlakken is zul je inderdaad eerst de straal van beide bij de afstand moeten optellen.
Kortom: Goed de vraag lezen dus...
Hoop dat je hier iets verder mee komt & succes
Op maandag 21 mrt 2016 om 12:07 is de volgende vraag gesteld
Als de baanstraal van de maan de gemiddelde afstand tussen de middelpunten van de maan en de aarde betekent, wat betekent dan de baanstraal van de aarde (0,1496*10^12) in Binas?
Erik van Munster reageerde op maandag 21 mrt 2016 om 16:57
Met de baan van de aarde wordt de baan van de aarde om de zon bedoeld. De baanstraal is dus de gemiddelde afstand tussen de middelpunten van de zon en de aarde.
Op vrijdag 11 mrt 2016 om 08:17 is de volgende vraag gesteld
Hallo,
in het examenbundel staat een vraag over titan, een van de manen van Saturnus.Hierbij berekenen ze de Fg, en nemen ze de straal van titan, en niet de afstand van tussen de middelpunten saturnus en Titan, waarom?
Erik van Munster reageerde op vrijdag 11 mrt 2016 om 09:17
Ik denk dat er hier iets gevraagd wordt over de zwaartekracht op het oppervlak van Titan (en niet over de zwaartekracht die Saturnus uitoefent op Titan).
Als je meer wil weten moet je even mailen wat de vraag precies is.
Op zondag 7 feb 2016 om 13:17 is de volgende vraag gesteld
Hoi Erik,
Als er in de opgave 'baanstraal'staat, is dat dan de afstand tussen de middelpunten van de twee voorwerpen(dus de grootheid r in de gravitatieformule) of is dat alleen de afstand tussen het middelpunt van het ene voorwerp en het het andere voorwerp(dus niet tot het middelpunt van het andere voorwerp)?
Alvast bedankt.
Erik van Munster reageerde op zondag 7 feb 2016 om 19:29
Dag Oussama,
De baanstraal r is de afstand tussen de middelpunten van de twee voorwerpen. Preciezer gezegd: Het is de afstand tussen de twee zwaartepunten en het zwaartepunt is bij een massief voorwerp zoals een planeet of ster hetzelfde als het midden.
Op zondag 20 sep 2015 om 11:41 is de volgende vraag gesteld
Heeft u ook een filmpje voor gravitatie-engergie?
Erik van Munster reageerde op zondag 20 sep 2015 om 16:06
Zeker: Onder het kopje "Cirkelbeweging & Gravitatie" de een na onderste videoles.
Er zijn ook oefenopgaven over gravitatie-energie. Kijk bij "Foton" in het menu hierboven. Bij het hoofdstuk over Cirkelbeweging en Gravitatie" staan een paar oefenopgaven over gravitatie-energie. Uitwerkingen kun je er ook bij vinden.
Op vrijdag 27 jun 2014 om 20:25 is de volgende vraag gesteld
in me binas ( zesde editie ) staat dat de straal van de maan tot de aarde (de baanstraal) 384,4 * 10 tot de macht 6 meter is. is dit de afstand van de maan tot de kern van de aarde of is dat de afstand van de maan tot de aard oppervlak? dus betekent dat dat ik voor de formule van de gravitatiekracht voor 'r' 384,4 * 10 tot de macht 6 + de straal van de aarde moet nemen of moet ik gewoon 384,4 nemen voor 'r'?
Erik van Munster reageerde op vrijdag 27 jun 2014 om 21:12
Dit is de gemiddelde afstand tussen de middelpunten van aarde en maan. Je kunt voor r dus 384,4*10^6 invullen in de formule.
Let op: De maanbaan is geen perfecte cirkel. 384,4*10^6 m is de gemiddelde afstand. Soms staat de maan iets verder, soms ietsje dichterbij. De gravitatiekracht die je eruit krijgt is dus ook de gemiddelde kracht
Op zondag 11 mei 2014 om 11:51 is de volgende vraag gesteld
Bij vraag 1 kom ik uit op 5.338e-11, in de toelichting komt u uit op 5.338e-12, maar het antwoord is 5,338e-13. Wat doe ik verkeerd, en hoe kan het dat het e-13 is en niet e-12?
Erik van Munster reageerde op zondag 11 mei 2014 om 17:12
Ik heb het net even nagerekend: Antwoord is Fgrav = 5,3e-13 N. Ik heb het verbeterd in de uitwerking.
Als je uitkomt op 5,3e-11 N zit je precies een factor honderd te groot. Dit komt waarschijnlijk omdat je de massa's of de afstand niet in meters en kg hebt ingevuld. Je zou moeten invullen:
m1 = 2,0 (in kg)
m2 = 0,1 (in kg)
r = 5,0 (in meter)
Op woensdag 30 apr 2014 om 16:43 is de volgende vraag gesteld
Is het beter om voor de straal de eenheid meter te nemen of de eenheid kilometer?
Erik van Munster reageerde op woensdag 30 apr 2014 om 21:44
Dag Phumie,
In de formule voor gravitatiekracht moet, net zoals bij vrijwel alle natuurkunde formules de afstand in meters invullen. Je kunt dus het best gewoon altijd in meters rekenen. Als je je antwoord in kilometers moet hebben kun je dit altijd na je berekening omrekenen.
Op dinsdag 25 mrt 2014 om 15:15 is de volgende vraag gesteld
In vraag 3 staat :
Wat voor soort verband bestaat er tussen de zwaartekracht en de afstand?
Moet zwaartekracht geen gravitatiekracht zijn??
Anders zou ik niet weten hoe ik de formule Fz=m*g hierin moet toepassen.
Erik van Munster reageerde op dinsdag 25 mrt 2014 om 15:51
Normaal gesproken gebruik je voor de zwaartekracht de formule Fz=m*g en maakt de afstand niet uit.
Alleen wanneer iets zich op zeer grote hoogte afspeelt of in de ruimte klopt de formule niet meer en moet je wel rekening houden met de afstand (r). De afstand komt gewoon voor in de formule: Fgrav = G*m1*m2/r^2.
Met gravitatiekracht (Fgrav) en zwaartekracht (Fz) wordt verder precies hetzelfde bedoeld.
Op dinsdag 25 mrt 2014 om 16:14 is de volgende reactie gegeven
Oke top dankjewel!