Inloggen

Trillingen

Een trilling is een zich herhalende beweging rond een evenwichtsstand. Met trillingstijd wordt de tijd bedoeld voor het uitvoeren van een triling. Frequentie is het aantal trillingen binnen 1 seconde, eenheid Hertz (Hz). De grootste uitwijking die tijdens een trilling bereikt wordt wordt de amplitude genoemd. In deze videoles de belangrijkste eigenschappen van trillingen op een rijtje.
FAQ
25 5915
0:00 Start
0:24 Definitie trilling
0:46 Evenwichtsstand
1:10 Uitwijking
1:24 Amplitude
1:33 Trillingstijd/periode
2:12 Frequentie
2:31 f = 1/T
2:45 Voorbeeld
3:33 Samenvatting

Formules

 
Frequentie f = frequentie (Hz)
T = trillingstijd (s)

Moet ik dit kennen?

De stof in videoles "Trillingen" hoort bij:

HAVO:       Centraal examen 2025 (CE)
VWO: : Centraal examen 2025 (CE)


Test jezelf - "Trillingen"

Maak onderstaande meerkeuzevragen, klik op 'nakijken' en je weet meteen de uitslag. Als je één of meer vragen fout hebt moet je de videoles nog maar eens bekijken.
Vraag 1
Vraag 2
Vraag 3
De eenheid van frequentie Hertz (Hz) betekent eigenlijk …

De maximale uitwijking tijdens een trillingsperiode heet ook wel de …

Je hebt 1 keer in de week gitaarles. Wat is de frequentie van je lessen (in Hertz)?

s-1
ms-1
s
frequentie
amplitude
evenwichtsstand
2,3·10-5 Hz
1,7·10-6 Hz
7 Hz


Extra oefenmateriaal?

Oefenopgaven over het onderdeel trillingen & golven vind je in:
FotonStoffenWarmteHAVO.pdf
FotonTrillingenGolvenVWO.pdf

Examenopgaven

Recente examenopgaven waarin "Trillingen" een rol speelt (havo/vwo):
Wiebelgenerator (h), Latin American Tower (v), Infrasone trillingen (h), Treinwielen (v), Boomwhackers (v), Concertharp (h), Viool (v), Ocarina (h), Massa meten in de ruimte (v), Muziekdoos (h), Mondharp (h), Zweven op geluid (h), Cicaden (h), Scheepsradar (h), Oude horloges (h), Elektrische gitaar (v),

CCVX-opgaven waarin "Trillingen" een rol speelt (havo/vwo):
Chalumeau, Draaislinger, E = mc2, Trillende moleculen, Gelijkrichtcel, Geluid, Spanning in een spaak, Vuvuzela, Licht uit spierkracht,

Vraag over videoles "Trillingen"?


    Hou mijn naam verborgen

Eerder gestelde vragen | Trillingen

Op dinsdag 8 okt 2024 om 15:59 is de volgende vraag gesteld
Is T hier niet 25 ipv 22?

Erik van Munster reageerde op dinsdag 8 okt 2024 om 16:49
Bedoel je in de grafiek in de videoles? Daar is de trillingstijd (de tijd van 1 complete trilling) 22 s. Is lastig precies af te lezen dus ik kan me voorstellen dat je op iets anders komt.

Alyssa Kami reageerde op dinsdag 8 okt 2024 om 16:57
Ja ik bedoel inderdaad in de graviek in de videoles. Wat mij verwart, is dat er in de video wordt gezegd dat we kijken van top tot top en het dan aflezen, en als ik kijk bij de top, dan lijkt het alsof die precies tussen 20 en 30 valt, dus dan zou ik zeggen 25?

Erik van Munster reageerde op dinsdag 8 okt 2024 om 17:58
Maar de eerste top ligt niet bij t=0, vandaar. Het gaat om de afstand van de ene top tot de volgende.


Bekijk alle vragen (25)



Op woensdag 15 mei 2024 om 21:07 is de volgende vraag gesteld
Beste Erik,

Klopt het dat u=A*sin(2pi/T*t) en vmax=2pi*A/T de enige 2 formules zijn waarbij de rekenmachine op radialen moet in plaats van graden?

Erik van Munster reageerde op woensdag 15 mei 2024 om 21:19
Alleen bij u=A sin (2pi /T *t) reken je met radialen.

(Met die andere formule reken je geen sin, cos of tan uit)


Op dinsdag 27 feb 2024 om 21:39 is de volgende vraag gesteld
ik heb een vraag wat over dit onderwerp gaat ik moet namelijk een po voor school doen dit is het verhaaltje: Voor het eerste P.O. willen je docenten gaan bergbeklimmen. Dit betekent dat ze niet te zwaar bepakt moeten zijn én dat ze een goede kwaliteit touw moeten hebben. Ze moeten dus niet te veel meters touw meenemen! Ze besluiten het touw te wegen, maar helaas is de nauwkeurige weegschaal kapot. Ze wegen het touw door het in trilling te brengen.

vraag: Bepaal de massa per meter van een touw, door het touw in trilling te brengen
hoe kan ik dit het beste uitvoeren en welke formules zou ik hiervoor kunnen gebruiken?

Erik van Munster reageerde op dinsdag 27 feb 2024 om 21:53
Hangt er van af wat ze precies bedoelen met in trilling brengen. Bedoelen ze het touw opspannen zoals een snaar? Dan zou je de frequentie en de snaarlengte kunnen meten en dan met v=f*λ de golfsnelheid uitrekenen. De golfsnelheid hangt dan weer af van de massa van het touw maar óók van de spankracht dus die zou je dan ook moeten meten.

(Zie ook de videoles over staande golven in een snaar)


Op woensdag 9 jun 2021 om 14:06 is de volgende vraag gesteld
Goedendag, waarom mag je een massa die bijvoorbeeld 3 cm je omlaag trekt in een massa-veersysteem bij het berekenen van de maximale snelheid opvatten als de amplitude?

Erik van Munster reageerde op woensdag 9 jun 2021 om 15:20
Omdat de hoogte waarop de massa stil zou hangen de evenwichtsstand is. Als je hem van daaruit 3 cm naar beneden trekt is dat meteen ook de uiterste stand van de trilling. En “uiterste stand” is precies wat amplitude betekent.


Op zaterdag 27 mrt 2021 om 22:52 is de volgende vraag gesteld
Goeden dag,
Wat is het verschil tussen uitrekking en uitwijking?

Erik van Munster reageerde op zaterdag 27 mrt 2021 om 23:03
Uitrekking gaat over een veer of elastiek en betekent hoe ver iets is uitgerekt. Bijvoorbeeld: Een veer die, als je er niet aan trekt, een lengte van 10 heeft, wordt uitgerekt tot 13 cm heeft een uitrekking van 3 cm.

Uitwijking gaat over een trilling en is de afstand van een trillend voorwerp ten opzichte van de evenwichtsstand.


Op zaterdag 20 mrt 2021 om 22:54 is de volgende vraag gesteld
Goedendag meneer,
Bij een vraag waarbij ik het faseverschil tussen 2 slingers moet bepalen blijkt deze 0,5 te zijn, omdat de ene slinger een positieve uitwijking heeft als de andere een negatieve uitwijking heeft, waarom is het tijdsverschil tussen beide slingers dan precies een halve trillingstijd?
groet

Erik van Munster reageerde op zondag 21 mrt 2021 om 09:38
Dit is het makkelijkst te snappen als de de u,t-grafieken van de twee trillingen even voor je ziet of voorstelt.

Een faseverschil betekent dat de ene trilling iets voorloopt of achterloopt op de andere trilling. De grootte van het faseverschil bepaalt hoeveel de trilling voorloopt of achterloopt. Als de ene trilling negatief is als de andere positief is betekent dit dat je de trilling precies een halve trillingsperiode zou moet verschuiven om ze weer 'gelijk' te laten lopen. De trilling loopt dus 0,5 trillingstijd achter op de andere. Vandaar dat het faseverschil 0,5 is.


Op donderdag 18 mrt 2021 om 21:25 is de volgende vraag gesteld
Waarom is de beweging rond de aarde om de zon geen beweging om de evenwichtsstand?

Erik van Munster reageerde op donderdag 18 mrt 2021 om 21:45
De aarde gaat niet heen en weer tussen een bepaald punt. Het is een cirkelbeweging. Vandaar dat je de de beweging van de aarde rond de zon geen trilling noemt.


Op zondag 28 jun 2020 om 15:45 is de volgende vraag gesteld
Hoe kan ik de C berekenen uit de volgende formule : T^2 = 4*Pi^2 * m/C zonder grafische rekenmachine?

Op zondag 28 jun 2020 om 16:02 is de volgende reactie gegeven
met T^= 2,23

Erik van Munster reageerde op zondag 28 jun 2020 om 17:22
Kijk even bij
natuurkundeuitgelegd.nl/omschrijven.php

Een van de voorbeelden die helemaal onderop staan is toevalling hoe je de formule van de trillingstijd omschrijft naar C=.....


Op vrijdag 26 jun 2020 om 15:32 is de volgende vraag gesteld
Dag meneer,
Voor een praktische opdracht heb ik de veerconstante bepaald uit een F(u)- grafiek en uit een m(T^2) - grafiek (massa-trillingstijd grafiek). Nu komt er uit de F(u)-grafiek een C van 10,96 en uit de m(T^2)-grafiek een C van 3,66,
Graag zou ik willen weten waar deze afwijking aan kan liggen.

Erik van Munster reageerde op vrijdag 26 jun 2020 om 15:49
Kan van alles zijn.
- Veer die niet ideaal is (C niet constant)
- Veer die zelf ook massa heeft
- Meetonzekerheid

Op vrijdag 26 jun 2020 om 17:51 is de volgende reactie gegeven
Dag meneer, als ik een een λ^2,m-grafiek moet maken, is het dan de bedoeling dat je λ kwadrateerd?

Erik van Munster reageerde op zaterdag 27 jun 2020 om 09:45
Ja, je kwadrateert dan alle golflengtes van de meetpunten die je in de grafiek wil zetten.

Daarna maak je een grafiek met horizontaal de gekwadrateerde golflengtes.


Op vrijdag 26 jun 2020 om 13:48 is de volgende vraag gesteld
Is de richtingscoefficient uit een F(u)-grafiek de veerconstante C?

Erik van Munster reageerde op vrijdag 26 jun 2020 om 13:54
Ja dat klopt. De veerconstante is

C =F/u

Bij een rechte lij is hetzelfde als de verandering in y gedeeld door de verandering in x in een F,u-grafiek.

(Wel opletten: u horizontaal en F verticaal en als de grafiek geen rechte lijn is is C niet constant)

Op vrijdag 26 jun 2020 om 15:07 is de volgende reactie gegeven
dank u wel. Moet de trendlijn van de grafiek door het punt (0,0) gaan?

Erik van Munster reageerde op vrijdag 26 jun 2020 om 15:24
Ja, als je u=0 invult in F=C*u kom je op F=0 N. De trendlijn zou dus door (0,0) moeten gaan.


Op donderdag 19 mrt 2020 om 13:10 is de volgende vraag gesteld
slinger A 1,0 Hz en B 1,5 Hz. slinger A start op t= 0 s in de evenwichtsstand en beweegt naar links en B start op t= 0 s en start in de uiterste stand rechts. Bepaal de eerste twee tijdstippen waarop beide slingers tegelijk en in dezelfde richting door de evenwichtsstand gaan?
hoe moet je dit aanpakken ik snap niet wat er precies gevraagd wordt?

Erik van Munster reageerde op donderdag 19 mrt 2020 om 14:41
Kijk even bij opgave 4 bij de oefenopgaven in het hoofdstuk "Trillingen en Golven VWO" (menu hierboven: klik op "oefenen"). Dit is precies zo'n zelfde opgave. Als je even bij de uitwerkingen kijkt zie je hoe je dit aanpakt.


Op donderdag 19 mrt 2020 om 12:54 is de volgende vraag gesteld
dag meneer
hoe moet je de frequentie berekenen als je maar twee gegevens hebt namelijk 40mm/s en 10mm/mV en wat is de betekenis van deze getallen.
alvast bedankt

Op donderdag 19 mrt 2020 om 12:55 is de volgende reactie gegeven
misschien is het handig om te weten dat het gaat om de frequentie van hartslag.

Erik van Munster reageerde op donderdag 19 mrt 2020 om 14:37
Ik denk dat het gaat over het grafiekje dat ontstaat als je een ECG (hartfilmpje) opneemt. Waarschijnlijk kun je in het grafiekje dat bij deze opgave staat van alles aflezen en opmeten?


Op zaterdag 9 mrt 2019 om 19:30 is de volgende vraag gesteld
Beste Erik,
In mijn boek kwam de volgende vraag voor: Noem een verschil en overeenkomst tussen een trilling en cirkelbeweging. Weet u misschien het antwoord op deze vraag?


met vriendelijke groet,

Rumeysa

Erik van Munster reageerde op zondag 10 mrt 2019 om 14:10
Een overeenkomst is dat een trilling én een cirkelbeweging allebei zichzelf herhalende bewegingen zijn. Na een bepaalde tijd is het voorwerp weer op de plaats waar hij eerder begon en begint de beweging weer opnieuw.

Verschil is dat bij een trilling de beweging altijd heen en weer is ten opzicht van een bepaalde evenwichtsstand. Het voorwerp beweegt altijd weg en daarna weer terug naar deze evenwichtsstand.


Op zaterdag 9 mrt 2019 om 19:02 is de volgende vraag gesteld
Beste Erik,

Wat voor verband hebben de frequentie en amplitude met elkaar?

Erik van Munster reageerde op zaterdag 9 mrt 2019 om 19:20
Da’s makkelijk: geen verband.

Frequentie en amplitude zijn onafhankelijk van elkaar en beinvloeden elkaar niet.


Op zondag 3 mrt 2019 om 23:12 is de volgende vraag gesteld
Beste Erik,

Zou je me misschien vraag 3 kunnen inlichten? Ik snap de vraag niet namelijk

Erik van Munster reageerde op maandag 4 mrt 2019 om 10:16
Iets wat zich steeds herhaalt heeft een periode (T). Dit geldt voor iets wat heen en weer strilt maar bv ook voor iets wat zich elke dag of elke week of elk jaar herhaalt. Zolang het maar met regelmatige tussenpozen is. Bij vraag 3 is de periode, de tijd tussen de gitaarlessen, een week. Een week is gelijk aan 7*24*60*60 = 604800 s.
Er geldt dus T = 604800 s.

Daarna is het gewoon het invullen van de formule om de frequentie uit te rekenen: f = 1/T


Op donderdag 7 feb 2019 om 19:21 is de volgende vraag gesteld
Beste erik,
Op school moeten we een T2,L grafiek maken.
Hierop moeten we uit de formule van de trillingstijd van een slinger: 2*Pi*wortel(l/g), afleiden welk element uit de formule overeenkomt met de richtingscoeffient uit de T2,L grafiek. Hopelijk kunt u me hierbij helpen.

Erik van Munster reageerde op donderdag 7 feb 2019 om 19:32
De formule voor de trillingstijd van een slinger is:

T = 2pi wortel (L/g)

Als je allebei de kanten kwadrateert staat er

T^2 = 4pi^2 * L/g

Dit kun je ook schrijven als

T^2 = 4pi^2/g * L

Oftewel...

T^2 = constante * L

De richtingscoefficient van je grafiek is dan de constante en deze is gelijk aan 4pi^2/g. (g is de zwaartekrachtsversnelling op aarde en zou 9,81 moeten zijn)

Hoop dat je hier iets verder mee komt.


Op zondag 30 dec 2018 om 12:12 is de volgende vraag gesteld
wat er staat over de vraag onder het uitlegfilmpje met de oscilloscoop. Het antwoord klopt niet van 380hz. Het antwoord moet afgerond zijn naar 370hz en niet naar 380hz. typ anders nog maar in rekenmachine een grafische. Dan weet je dat je verkeerd afrond.

Erik van Munster reageerde op zondag 30 dec 2018 om 13:53
Dag Sebastian,

De meerkeuze-vragen die onder het filmpje staan worden telkens opnieuw door de computer gemaakt. Getallen zijn iedere keer anders en ik kan dus helaas niet zo controleren of het in dit geval klopt wat je zegt.

Zou uiteraard wel goed moeten zijn, ook het afronden. Ik ga nog even checken of de berekeningen met het afronden goed zijn...


Op woensdag 3 jan 2018 om 16:08 is de volgende vraag gesteld
Aanvulling: De uitgelegde berekening van vraag 3 klopt niet. Het antwoord op 7*24*60*60 = 604800 s in plaats van 60480 s.

Erik van Munster reageerde op woensdag 3 jan 2018 om 17:13
Hoi Anoek.

Dank voor je berichtje. Heb het net verbeterd en het staat er nu goed :)

Groetjes, Erik


Op zaterdag 28 okt 2017 om 18:00 is de volgende vraag gesteld
Ik had een vraag met betrekking tot knopen en buiken, klopt het dat de snelheid in de knopen 0 is en dat de snelheid in de buiken maximaal is?

Erik van Munster reageerde op zaterdag 28 okt 2017 om 22:04
Dag Joost,

Dat klopt. Een knoop is een plaats waar de amplitude 0 is. De snelheid is hier dus ook nul.
Een buik is een plaats waar de amplitude juist maximaal is. De maximale snelheid tijdens de trilling is dus hier het grootst.


Op donderdag 4 mei 2017 om 11:37 is de volgende vraag gesteld
Beste Erik,
Wanneer is er nou precies sprake van een trilling en wanneer van een golf? Zou u daar uitleg en voorbeelden over willen geven?

Erik van Munster reageerde op donderdag 4 mei 2017 om 12:47
Heel in het kort: Een golf is een zich verplaatsende trilling. Bijvoorbeeld een golf in een wateroppervlak, een geluidsgolf of een golf die zoch door een touwtje verplaatst.

Bij een trilling gaat er alleen iets heen en weer rond een evenwichtsstand. Bijvoorbeeld een gewichtje aan een veer of een heen-en-weer gaande slinger.

Als je je van een bepaalde situatie afvraagt of het een trilling of een golf is kun je je voorstellen dat je er een foto van maakt: Op de foto, waarin alles bevroren is, kun je een trilling NIET zien maar een golf WEL.


Op maandag 13 feb 2017 om 14:43 is de volgende vraag gesteld
Hallo,
wij zagen op uw site een onderwerp die we zouden kunnen kiezen voor onze praktische opdracht die we deze periode moeten uitvoeren, namelijk:
-Als een tafeltennis-balletje aan een touwtje naar beneden hangt gaat dit scheef hangen als je ertegenaan blaast. Hoe harder je blaast hoe schever het balletje hangt. Dit komt door de luchtwrijvingskracht die het balletje ondervindt. Maak een luchtsnelheidsmeter op basis van dit principe.

We weten alleen niet welke stappen we hierbij moeten ondernemen en hoe we zo'n luchtsnelheidsmeter in elkaar moeten zetten.

Wij horen graag van u.
Met vriendelijke groeten,
Rowan en Elisa

Erik van Munster reageerde op maandag 13 feb 2017 om 16:50
Ik zou eens beginnen met een tafeltennisballetje aan een touwtje vast te maken. Als je er twee gaatjes in prikt lukt het vast wel om er een touwtje aan vast te knopen. Vervolgens maak je het ergens aan vast waarbij het balletje vrij naar beneden hangt aan een stukje touw. Als je er nu tegenaanblaast (zelf of met een föhn) hangt het balletje scheef. Met een geodriehoek kun je meten hoeveel graden het touwtje met het balletje scheef staat.

Als je de hoek eenmaal weet kun je de luchtsnelheid berekenen. Je hebt hiervoor de massa van het balletje nodig en moet even bedenken dat zijwaartse kracht op het balletje luchtwrijving is. Hint: je hebt de formule Fw,l = ½ ρ CW A v2 hiervoor nodig (zie de videoles luchtwrijving)

Hoop dat jullie hiermee iets verder mee komen...

Op maandag 13 feb 2017 om 20:56 is de volgende reactie gegeven
Hartelijk bedankt voor uw snelle reactie, we snapten natuurlijk wel hoe we t balletje konden vastmaken. We vinden t alleen moeilijk om na te gaan welke formules er nodig zijn. We hadden als eerste uitgezocht hoe een luchtsnelheidsmeter er ongeveer uit zag en hoe die precies werkte, dit omdat dat t doel van de proef is. Uw reactie heeft zeker geholpen.

Dankuwel!

Op dinsdag 14 feb 2017 om 15:19 is de volgende reactie gegeven
We weten nu hoe we de luchtsnelheid kunnen berekenen, maar hoe kunnen we op basis van deze berekeningen een luchtsnelheidsmeter maken? Daar lopen we vast.


Op zondag 13 mrt 2016 om 12:46 is de volgende vraag gesteld
in mijn boek staat een vraag: 'De kogel trilt met een amplitude van 15 cm en een frequentie van 2.0 HZ. Bereken de afstand die de bal aflegt in 1 min.

Nu staat er in de uitwerkingen: Elke periode legt de bal een afstand af van 4A. Maar hoe komen ze hier aan?

Erik van Munster reageerde op zondag 13 mrt 2016 om 22:36
Dit kun je het makkelijkst als je de beweging die de kogel maakt tijdens een hele periode opdeelt in 4 stukjes. Stel je even voor dat de kogel zijn trilling begint op de evenwichtsstand en vanuit hier naar boven beweegt.

Als eerste beweegt de kogel van 0 naar afstand A boven de evenwichtsstand (A=amplitude): Totaal afgelegde afstand A

Vervolgens beweegt de kogel van dit punt weer terug naar beneden naar de evenwichtsstand: Total afgelegde afstand 2A.

Vervolgens beweegt de kogel van de evenwichtsstand naar afstand -A onder de evenwichtsstand: Totaal afgelegde afstand 3A.

En tenslotte beweegt de kogel van dit punt weer terug naar de evenwichtsstand. Totaal afgelegde afstand 4A.


Op maandag 18 jan 2016 om 21:15 is de volgende vraag gesteld
Er staat een fout in de uitwerking van vraag 3 van de test jezelf. 7x24x60x60 = 604800 en geen 60480.

Erik van Munster reageerde op maandag 18 jan 2016 om 22:39
Klopt. Heb het net verbeterd. Het staat er nu wel goed. Dank voor je oplettendheid.


Op zaterdag 21 nov 2015 om 10:39 is de volgende vraag gesteld
Zou u mij kunnen uitleggen wat een kritische gedempte trilling en een overgedempte trilling precies inhouden? En wat het verschil is tussen beide?

Erik van Munster reageerde op zaterdag 21 nov 2015 om 11:07
Dag Lisa,

Als je iets aan het trillen brengt, bijvoorbeeld een snaar die je aanslaat, dan zal door wrijving de trilling uiteindelijk uitdoven. Dit heet een "gedempte trilling".
Een gedempte trilling is dus een trilling waarbij de amplitude in de loop van de tijd afneemt.

Als de wrijvingskracht zo sterk is dat er de amplitude al nul is voordat de uitwijking de eerste keer door de evenwichtsstand gaat heet dit "kritisch gedempt". En trilling waarbij de wrijvingskracht nog groter is heet "overgedempt"

{Dit hoort niet bij de examenstof dus als je er vragen over krijgt dan zal er in de opgave zeker uitleg bij staan)

Hoop dat je hiermee verder kunt...

Op zaterdag 21 nov 2015 om 11:44 is de volgende reactie gegeven
Bedankt voor u antwoord! Ik kan er zeker verder mee


Op dinsdag 8 apr 2014 om 12:55 is de volgende vraag gesteld
Wat is het verschil tussen een willekeurige en een harmonische trilling?

Erik van Munster reageerde op dinsdag 8 apr 2014 om 13:38
Een harmonische trilling herken je aan de sinusvormige (u,t)-grafiek. Dit betekent dus als de grafiek niet de vorm van een sinus heeft het geen harmonische trilling is. Bijvoorbeeld als de grafiek een blokvorm heeft of uit driehoekjes bestaat.

Als een trilling harmonisch is geldt dat de uitwijking en de kracht evenredig met elkaar zijn. Als een trilling niet harmonisch is is dit niet zo.

(zie ook de videoles "Harmonische trilling, slinger, massaveer")