Inloggen

Interferentie

Wanneer twee golven samen een trilling veroorzaken op een punt kunnen de golven elkaar versterken of juist verzwakken. Dit wordt interferentie genoemd. Wanneer het faseverschil tussen de twee golven 0,1,2,3.... is, zijn de golven 'in fase' en versterken ze elkaar. Dit wordt constructieve interferentie genoemd. Als het faseverschil tussen de twee golven ½, 1½, 2½... is, zijn ze 'in tegenfase' en doven ze elkaar uit. Dit wordt destructieve interferentie genoemd.
FAQ
13 5450
0:00 Start
0:07 Twee golven
0:31 In fase: versterking
1:07 In tegenfase: verzwakking
1:37 Interferentie
1:50 Constructief/destructief
3:06 Samenvatting

Voorkennis

Golf, golflengte, fase

Moet ik dit kennen?

De stof in videoles "Interferentie" hoort bij:

HAVO:       geen examenstof
VWO: : Centraal examen 2024 (CE)

Interferentie hoort bij het CE onderdeel Quantumfysica

Test jezelf - "Interferentie"

Maak onderstaande meerkeuzevragen, klik op 'nakijken' en je weet meteen de uitslag. Als je één of meer vragen fout hebt moet je de videoles nog maar eens bekijken.
Vraag 1
Vraag 2
Vraag 3
Als twee golven die onderling in tegenfase zijn bij elkaar komen treedt … interferentie op.

Twee golven met dezelfde golflengte, frequentie en amplitude komen bij elkaar. Bij welke van onderstaande faseverschillen is resulterende amplitude het grootst.

Waar of niet? 'Totale uitdoving kan alleen plaatsvinden als de amplitudes van de twee golven gelijk zijn'

constructieve
destructieve
longitudinale
Δφ = 0,987
Δφ = 1,578
Δφ = 2,481
WAAR
Niet waar
Hangt van golflengte af


Extra oefenmateriaal?

Oefenopgaven over het onderdeel trillingen & golven vind je in:
FotonTrillingenGolvenVWO.pdf

Examenopgaven

Recente examenopgaven waarin "Interferentie" een rol speelt (havo/vwo):
Zweven op geluid (h), Cirkelgolf (v), Buiging bij een enkelspleet (v), Davisson-Germerexperiment (v), Kleurstoflaser (v), Elektronendiffractie (v),

Vraag over videoles "Interferentie"?


    Hou mijn naam verborgen

Eerder gestelde vragen | Interferentie

Op zaterdag 4 mrt 2023 om 11:09 is de volgende vraag gesteld
Hoi,
Is er dus helemaal geen interferentie als twee golven een verschillende amplitude en frequentie hebben?
Of is er wel interferentie maar het is dan alleen niet maximaal constructief/destructief.

alvast bedankt.

Erik van Munster reageerde op zaterdag 4 mrt 2023 om 13:30
Als golven verschillende amplitude hebben kunnen ze elkaar nooit helemaal uitdoven. Er is dan nog wel interentie maar nooit 100%.

Als ze verschillende frequentie hebben is er inderdaad geen interferentie.

Op zaterdag 4 mrt 2023 om 13:41 is de volgende reactie gegeven
bedankt!


Bekijk alle vragen (13)



Sam Juffer vroeg op vrijdag 11 mrt 2022 om 17:10
Hoe zit dit in de praktijk met geluid? Doven bijvoorbeeld twee muziekstereo's elkaar gedeeltelijk uit? Of twee pratende mensen?

Erik van Munster reageerde op vrijdag 11 mrt 2022 om 18:08
In theorie wel alleen moeten frequenties van de twee muziekstereo's of van de twee pratende mensen daarvoor exact gelijk zijn. Dit is in de praktijk eigenlijk zelden zo.

(Uitzondering is noise-cancelling. Daarbij wordt juist expres een soort anti-geluid gemaakt dat precies hetzelfde is als het originele geluid alleen met een faseverschil van 0,5.)


Op zondag 17 mrt 2019 om 11:08 is de volgende vraag gesteld
Ik snap niet zo goed wat die ´n´ nou precies betekent. Ook bij quantummechanica wordt deze n vaak gebruikt.

Erik van Munster reageerde op zondag 17 mrt 2019 om 14:42
'n' staat voor 'nummer' en wordt gebruikt als er meerdere mogelijkheden voor iets zijn om met een getal (0,1,2,3 etc.) het verschil aan te geven.

De betekenis verschilt: Bij quantummechanica betekent n het hoeveelste energieniveau iets is (eerste, tweede, derde) bij snaren is n de hoeveelste staande golf is (gerekend vanaf de laagste frequentie).

Als je meer over wil weten: Kijk even de videoles over"Snaren en staande golven" bij Trillingen & GOlven, of de videoles "Deeltje in een Energieput" bij Quantumfysica.


Op zaterdag 23 feb 2019 om 12:55 is de volgende vraag gesteld
Wat is het verschil tussen destructieve interferentie en maximale destructieve interferentie? In mijn boek wordt in een opdracht gesproken over MAXIMAAL destructief en MAXIMAAL constructief. Daarnaast snap ik niet wat maxima en minima nou zijn.

Erik van Munster reageerde op zaterdag 23 feb 2019 om 18:54
Als het faseverschil tussen twee golven precíes 0,5 is, is de destructieve interferentie maximaal. Als het faseverschil 0,49 of 0,51 is heb je ook destructieve interferentie maar iets minder sterk. Om iets echt 100% uit te laten doven met het faseverschil 0,50 zijn. Dit bedoelen ze met maximaal destructieve interferentie.

Zelfde verhaal bij maximaal constructieve interferentie. Als het faseverschil precies 0 is is de versterking maximaal. Als het hier een klein beetje van afwijkt niet.


Shirley Bao vroeg op zaterdag 2 feb 2019 om 20:24
Beste Erik,
Een vraagje in mijn boek: vermeld bij de volgende situatie of er sprake is van voorwerpen die in fase of in tegenfase bewegen: je armen als je borstcrawl zwemt.
Alvast bedankt

Erik van Munster reageerde op zondag 3 feb 2019 om 14:26
Bij borstcrawl beweeg je je armen om en om. De beweging van je armen is dus niet gelijk maar precies tegengesteld aan elkaar. Als je de beweging van je armen als "trilling" zou zien bewegen ze dus in tegenfase....


Op zaterdag 14 mei 2016 om 18:08 is de volgende vraag gesteld
Hi,
Is het zo dat bij een faseverschil van 1/4 het dan zo is dat er niks veranderd aan de amplitude van de golven?

Erik van Munster reageerde op zaterdag 14 mei 2016 om 20:33
Je hoeft dit niet zelf te kunnen uitrekenen, hoor. Als je twee sinussen met dezelfde amplitude A en een faseverschil van 1/4 bij elkaar optelt, krijg je een golf met een amplitude wortel(2)*A.

Dit is dus iets groter dan de oorspronkelijke amplitude.


Op zaterdag 14 mei 2016 om 18:07 is de volgende vraag gesteld
Het is toch wel zo dat je moet weten wat interferentie is vanwege Quantumfysica wat nu een examenonderdeel is geworden?

Erik van Munster reageerde op zaterdag 14 mei 2016 om 20:25
Dat klopt inderdaad. Bij quantumfysica kun je met interferentie van quantumgolven het dubbelspleetexperiment verklaren.

Zie ook de videoles "Dubbelspleet" bij Quantumfysica.


Op zaterdag 16 mei 2015 om 15:42 is de volgende vraag gesteld
Goedemiddag,

In het examen 2013 T2 vraag 8 (http://static.examenblad.nl/9336113/d/ex2013/vw-1023-a-13-2-o.pdf) begrijp ik niet hoe de hoek tussen de twee patronen kan ontstaan.
Zou u dit kunnen uitleggen?

Mvg

Erik van Munster reageerde op zaterdag 16 mei 2015 om 15:59
Als je kijkt naar het plaatje van de helix en die van het balpenveertje dan zie je dat het een patroon is van lijnen die schuin naar beneden lopen met daardoorheen een patroon van lijntje die schuin omhooglopen.

In figuur 2 kun je drie "stukjes lint" zien die naar rechtsbeneden lopen en vier "stukjes lint" die naar rechtsboven lopen, maar het patroon herhaald zich ontelbare keren. Het zijn dus eigenlijk twee tralies die een klein beetje ten opzichte van elkaar gekanteld zijn. De buigingspatronen ontstaan loodrecht op de richting van de lijntjes van een tralie, en omdat het nu twee een klein beetje tralies zijn, krijg je ook twee ten opzichte van elkaar gedraaide buigingspatronen.

Op zaterdag 16 mei 2015 om 16:10 is de volgende reactie gegeven
Top, alleen vraag ik me nog af hoezo de buigingspatronen loodrecht staan op de lijntjes van de tralie?

Groetjes

Erik van Munster reageerde op zaterdag 16 mei 2015 om 16:19
Is altijd zo bij een tralie. Als je verticale spijltjes hebt worden lichtstralen in horizontale richting afgebogen. Dit komt omdat in horizontale richting licht kan interfereren met andere spijltjes omdat de weglengte verschilt. In de verticale richting verschilt de weglengte tot de aparte spijltjes niet voor verschillende richtingen.

Belangrijkste om te onthouden is dat de afbuigrichting loodrecht op de spijltjes richting is. Als je meer wil weten over waarom kun je de videoles "tralie" nog eens bekijken. Staat bij Trillingen en Golven.


Lonneke Bijman vroeg op maandag 6 apr 2015 om 12:41
Hoi Erik,
Kan je op je examen ook een vraag krijgen over twee golven waarvan de amplitudes of frequenties niet gelijk zijn en deze interferentie dus niet op gaat?

Erik van Munster reageerde op maandag 6 apr 2015 om 17:07
Dag Lonneke,

Als de ampltitudes niet gelijk zijn heb je nog steeds interferentie alleen is de uitdoving nooit 100%. Als de frequenties niet gelijk zijn is er geen interferentie.

In theorie kun je hier ook een vraag over krijgen op het examen maar het is onmogelijk op je op alles voor te bereiden waar je een vraag over zou kunnen krijgen.

Het is belangrijker om interferentie gewoon goed te snappen, te oefenen met een paar verschillende opgave en verder te vertrouwen op jezelf...

Groetjes,

Erik

Lonneke Bijman reageerde op maandag 6 apr 2015 om 17:14
Dankjewel!


Hidde Dijkstra vroeg op maandag 16 mrt 2015 om 18:50
Beste Erik,

Hoe ziet het interferentiepatroon eruit als er sprake is van tegenfase?

Erik van Munster reageerde op maandag 16 mrt 2015 om 21:08
Als je met het patroon de knoop- en buiklijnen bedoeld die ontstaan: Deze zijn precies tegengesteld als de twee bronnen in tegen fasezijn. Dus wat eerst een knoop was wordt een buik en andersom.

(Zie ook de videoles knoop- en buiklijnen)


Op zondag 8 mrt 2015 om 15:17 is de volgende vraag gesteld
Irene Bisschop reageerde op zondag 8 mrt 2015 om 14:03
hii Eric, je zegt rood maar et is groen of ben ik nu kleurenblind

Op zondag 8 mrt 2015 om 14:04 is de volgende reactie gegeven
voor jou een weet voor mij een raad

Op zondag 8 mrt 2015 om 14:05 is de volgende reactie gegeven
ik bedoel een vraag?

Erik van Munster reageerde op zondag 8 mrt 2015 om 18:57
Nee, ik ben kleurenblind (echt!). Had misschien beter op moeten letten bij het kiezen van de kleuren in het filmpje want zoals je ziet kan ik de kleuren rood en groen niet uit elkaar houden.

De twee golven in de videoles zijn blauw en groen dus en niet blauw en rood. Voor het verhaal over interferentie maakt het gelukkig niks uit.

(Dank voor je oplettendheid)


Medea Brouwer vroeg op zondag 18 mei 2014 om 13:36
In mijn natuurkunde boek staat dat de lengte tussen twee buiken (of twee knopen) gelijk is aan 1 labda, maar bij snaren en buizen is de lengte tussen twee buiken (of twee knopen) gelijk aan 1/2 labda. Ik snap niet dat dit verschilt. Hopelijk kunt u mij hiermee helpen.

Erik van Munster reageerde op zondag 18 mei 2014 om 15:14
Dag Medea,

De golflengte (griekse letter lambda) is de lengte van een hele golf. Dus een bergje en een dalletje achter elkaar. Dit is gelijk aan de lengte tussen twee knopen of de lengte tussen twee buiken.

Dit geldt ook bij een staande golf in een snaar of buis. lambda is ook hier nog steeds de afstand tussen twee knopen of twee buiken.

De verwarring komt denk ik doordat je kijkt naar de lengte van de snaar of de buis. Dit heeft wel met de golflengte te maken maar is echt wat anders. l is niet hetzelfde als lambda. Het hangt van het soort buis of snaar af wat het verband is tussen lambda en de lengte.

Voor meer info: Zie de videoles "Snaren en staande golven" en de videolessen over buizen.

Irene Bisschop reageerde op zondag 8 mrt 2015 om 14:03
hii Eric, je zegt rood maar et is groen of ben ik nu kleurenblind

Op zondag 8 mrt 2015 om 14:04 is de volgende reactie gegeven
voor jou een weet voor mij een raad

Op zondag 8 mrt 2015 om 14:05 is de volgende reactie gegeven
ik bedoel een vraag?


Nick Mulder vroeg op woensdag 27 mrt 2013 om 21:20
Als de golven niet dezelfde amplitude zouden hebben, moet je ze dan wel gewoon optellen ?

Erik van Munster reageerde op woensdag 27 mrt 2013 om 21:32
Je telt ze wel op alleen is zul je nooit complete uitdoving krijgen. Stel je hebt twee golven: golf A met amplitude 5,0 cm en golf B met amplitude 3,0 cm. Als ze in tegenfase zijn als ze bij elkaar komen en interfereren dan zal er een trilling met een amplitude van 2,0 cm over blijven. Wel een stuk zwakker dus maar geen 100% uitdoving.

Nick Mulder reageerde op woensdag 27 mrt 2013 om 21:38
Maar als het faseverschil 0 is dan zou je dus een amplitude van 8,0 cm krijgen?

Erik van Munster reageerde op woensdag 27 mrt 2013 om 22:03
Ja, klopt!