De stof in videoles "Elektromagnetisch Spectrum" hoort bij:
Maak onderstaande meerkeuzevragen, klik op 'nakijken' en je weet meteen de uitslag.
Als je één of meer vragen fout hebt moet je de videoles nog maar eens bekijken.
Recente examenopgaven waarin "Elektromagnetisch Spectrum" een rol speelt (havo/vwo):
Eerder gestelde vragen | Elektromagnetisch Spectrum
Op zondag 12 mei 2024 om 11:57 is de volgende vraag gesteld
Beste Erik,
Bij een oefening heb ik via λmax*T=kw de golflengte van Wega moeten berekenen om vervolgens aan te geven welke kleur Wega heeft voor een waarnemer, hiermee kwam ik uit op een golflengte van 289,8 nm en dit zou dus volgens het elektromagnetisch spectrum van binas 19a binnen het UV deel liggen. Het antwoord zei dat de kleur voor een waarnemer dan blauw is omdat het in het UV ligt, heeft dit een logische verklaring? Alvast bedankt.
Erik van Munster reageerde op zondag 12 mei 2024 om 12:47
De piek ligt in het UV deel maar Planckkromme zijn altijd best breed. Het loopt van de piek zowel naar links (kleinere λ) als naar rechts (grotere λ) door. Het rechtse deel loopt ook voor een deel door in het zichtbare deel van het spectrum en dan voornamelijk in het blauwe deel omdat dat het dichtst bij uv ligt. Vandaar dat het er blauw uit ziet.
Op zondag 12 mei 2024 om 12:59 is de volgende reactie gegeven
Beste Erik, bedankt. Maar hoezo is het dan niet violet aangezien violet nog dichter bij het UV ligt?
Erik van Munster reageerde op zondag 12 mei 2024 om 13:05
Klopt, alleen is je oog niet zo heel gevoelig voor violet en zal het blauw overheersen.
(Denk dat violet ook goed gerekend zou worden trouwens)
Op vrijdag 31 jan 2020 om 11:35 is de volgende vraag gesteld
Hai ik had een vraag,
Ik begrijp namelijk niet zo goed het verband tussen het bewegende elektrische veld en het magneetveld. Zijn die samen de lichtgolf? Of stimuleert het magneetveld het elektrische veld om zich voort te planten? Het is mij niet geheel duidelijk.
Alvast bedankt!
Erik van Munster reageerde op vrijdag 31 jan 2020 om 12:42
Ja, het bewegende magneetveld en het elektrische veld vormen samen de lichtgolf.
Ze hangen met elkaar samen. Het veranderende magneetveld zorgt voor een elektrisch veld en dit zorgt weer voor een magneetveld.
Hoe dit precies werkt hoef je niet te weten. Je moet alleen onthouden dat licht een elektromagnetische golf is die zich met de lichtsnelheid verplaatst.
Op woensdag 3 mei 2017 om 17:06 is de volgende vraag gesteld
Hallo meneer,
moet elektromagnetisme nou wel? ik dacht dat dit dit jaar niet hoefde? of is dat wat anders.
Erik van Munster reageerde op woensdag 3 mei 2017 om 17:11
Elektromagnetisme en elektrische- en magnetische velden horen inderdaad niet bij het CE in 2017 maar alles wat met straling te maken heeft (en dus ook elektromagnetische straling) hoort wél bij het CE.
Op zaterdag 25 mrt 2017 om 15:59 is de volgende vraag gesteld
Beste Erik,
Is er enigzins een verband tussen de temperatuur en de frequentie van het licht?
Op zaterdag 25 mrt 2017 om 16:00 is de volgende reactie gegeven
Is 't zo dat de frequentie altijd gelijk blijft en dat de golflengte veranderd ?
Erik van Munster reageerde op zaterdag 25 mrt 2017 om 17:35
Zeker is er een verband tussen temperatuur en de golflengte (en dus ook de frequentie) van licht. Zie de videoles "Planckkrommen" (staat in het schema twee videolessen onder deze)
Frequentie en golflengte zijn afhankelijk van elkaar. Er geldt
c = f * lambda
Met
c de lichtsnelheid in m/s
f de frequentie in Hz
lambda de golflengte in m
Op donderdag 21 mei 2015 om 17:10 is de volgende vraag gesteld
Beste Erik van Munster,
Ik heb een vraagje over de grafiek waarin licht als elektromagnetische Golf wordt uitgelegd. Klopt het dat de magnetische en de elektrische golf niet met elkaar in fase zijn? In het filmpje verteld u dat hoe groter het rondje of het kruisje is hoe sterker het magnetische veld is. Daarom dacht ik dat dit de uiterste waren en dat de golf dus 'door het bord heen gaat' en dus in de evenwichtsstand is, bij het kleinste middelste stipje. Klopt dit? Verder vraag ik me af in welk opzicht het elektrische veld veranderd van grote, houd dit in dat het veld zich intrekt en uitzet?
Alvast bedankt!
Erik van Munster reageerde op donderdag 21 mei 2015 om 22:09
Dag Bodine,
Klopt wat je schrijft:
In een elektromagnetische golf zijn het E-veld en het B-veld inderdaad niet met elkaar in fase. Er is een faseverschil van 1/4 lambda. En inderdaad is de evenwichtsstand van het B-veld daar waar het stipje op zijn kleinst is.
Het is altijd lastig om je precies voor te stellen wat een veranderend elektrisch veld nou precies inhoudt. Je kunt je het het beste voorstellen met een proeflading. Als zich op de plaats waar een elektromagnetische golf langskomt een proeflading zou bevinden dan zou de kracht op de proeflading varieren. Als de proeflading zich vrij kan bewegen zou hij zou op en neer bewogen worden door de passerende elektromagnetische golf.
Op dinsdag 24 feb 2015 om 12:06 is de volgende vraag gesteld
Hallo meneer, ik vroeg me door dit filmpje af of een regenboog ook alle soorten elektromagnetische straling bevat? En zo niet, waarom dan niet?
Erik van Munster reageerde op dinsdag 24 feb 2015 om 15:17
Dag Liza,
Een regenboog bevat alle straling die ook in het zonlicht zitten dat op de regendruppels valt, behalve de stralingsoorten die door de waterdruppels geabsorbeerd worden.
In de praktijk betekent dit dat aan de blauwe kant van de regenboog UV-straling zit en aan de rode kant infrarood straling. Allebei voor onze ogen onzichtbaar.
Op donderdag 18 jul 2013 om 21:19 is de volgende vraag gesteld
Hoi meneer, is deze stof wel verplicht voor het CCVX examen?
Erik van Munster reageerde op zaterdag 20 jul 2013 om 20:13
CCVX examen gaat volgens mij over alle VWO stof, niet alleen over de CentraalExamenstof. Volgens mij hoort dit er dus ook bij. Maar goed... ik ben niet CCVX, je zou even moeten informeren daar over het erbij hoort. Het is in ieder geval schoolexamenstof voor het VWO.
Op zaterdag 20 jul 2013 om 20:53 is de volgende reactie gegeven
Dat dacht ik ook, in hun overzicht van de stof staat het alleen niet zo heel duidelijk.
Bedankt en complimenten voor de uitleg!
Op donderdag 9 mei 2013 om 14:32 is de volgende vraag gesteld
Hoi meneer, hier boven staat dat dit examenstof is voor vwo, klopt dat? Want in samengevat staat namelijk dat het hoofdstuk elektromagnetisch spectrum alleen bestemd is voor het schoolexamen.
Erik van Munster reageerde op donderdag 9 mei 2013 om 20:59
Nee, Elektromagnetische straling, fotonen en atoomfysica en atoomfysica zijn inderdaad geen centraalexamen onderdeel. Het stond er fout, het is inmiddels verbeterd. Dank voor je oplettendheid!